skatt om man köpt från usa?

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
hej

har beställt lite grejer från USA som är köpt via Ebay, allt är betalt och påväg hit till sverige, kan jag få betala någon slags skatt här i sverige om jag har otur?? har redan lagt ut 3.500 och vill inte få nåt brev när det kommer att dom vill ha in skatt också..

ni som köpt från USA, hur har det varit för er??

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
colik skrev:
hej

har beställt lite grejer från USA som är köpt via Ebay, allt är betalt och påväg hit till sverige, kan jag få betala någon slags skatt här i sverige om jag har otur?? har redan lagt ut 3.500 och vill inte få nåt brev när det kommer att dom vill ha in skatt också..

ni som köpt från USA, hur har det varit för er??

6% tull & om du har lite oflyt 25% moms (om jag inte missminner mig?). Baseras på värdet + frakt

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
Helvetets **/*-/-*/*-e/wfr*-es/*/d

När din vara kommer hit måste du förtulla varan och det gör du genom att lämna en tulldeklaration till oss. Hämtar du ut din vara på posten så ser postkontoret till att en tulldeklaration lämnas.

får hoppas dom bara skrivit mitt namn och address då måste det ju vara som ett vanligt paket...hur funkar det där annars? skriver dom vad varan kostar på paketet fast den redan är betald dvs inte postförskott....

fan nu blir det bita naglar i en månad då....

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
på 3500kr så är det 875kr i moms, om du nu åker på det, det är inte så stor risk.
Jag har aldrig behövt betala när jag köpt under 5000kr

Tull är alltid 6% - 210kr, så det är ju småpotatis. :)

Så du kan nog lungt sova vidare, utan att bita på naglarna. :) :hej

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jo, tullen slipper du inte undan. Men den är ju å andra sidan bara 6%. Men moms verkar det vara lite si & så. Vissa får betala vissa slipper.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Finns det nåt sätt att slippa just den onda MOMSen så skulle jag gärna ta lite tips. Funderar på att beställa ett par bullerburkar från staterna men drar mig för just momskostnaden. 25% på 712USD är ju en slant. :(

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
moms...

fick hem ett papper från TNT efter att jag beställt frn Canada. utöver det jag betalat för i detta fall ett avgassystem ville dom ha 125kr i tullavgift och 790 kr moms... bara att bita ihop,

hörde att man kan be dom skriva att det är en gåva för att slippa momsen? :confused:

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
dom där 6% kan jag leva med, läste bara att som värst kunde det vara 20% tull och 25 % skatt, då är det inte lika kul längre :huvet

har mailat företaget och hört vad dom skrivit på paketet, skriver vad dom säger sen så kan ni som köpt från USA få spekulera i om det blir någon enkel cuts åt mig eller inte :gnissla

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
Be företaget eller privatpersonen ni köpt saken av att skriva "SAMPLE FOR EVALUATION" på paketet så slipper du ofta moms och tull.... Ta det från en som testat ett par gånger...

Nyheter
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...