Skatungen update

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Kan det verkligen löna sig att köpa en billig skrothög (förlåt) som kräver nya (dyra) magnesiumhjul? Och förmodligen en hel del annat. :va

En honda rs250r kostade runt 260kkr 1996. Så ja, det kan löna sig att köpa billigt. Nu blev just den här så billig som man hade hoppats. Men Teddy har ändå fått med rätt mycket prylar som uppväger priset. Ett gäng kittade cylindrar osv.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Teddy skrev:
Nej, fälgarna kommer endast användas om de kan lagas ordentligt så att de är säkra. Det är inte helt lätt att hitta någon som har erfarenhet av att laga magnesiumfälgar. Om du eller någon annan känner till någon som har det så är det vänligt av er om ni hojtar till. Igår talade jag med Thomas Pallander (jag svänger mig här med hans namn bara sådär eftersom alla racerdiggare känner till, eller borde känna till, honom) som tipsade mig om någon firma i Stockholmområdet som heter ESV eller likande och en kille som heter Erik Lundin men han hade inget telefonnummer. En halvtimmes sökande på Google och Gula sidorna gav inget. Någon som har hört de namnen förut?

ESW heter firman och Rickard Wänqvist här i stan byggde delar av sin RD350-ram hos dem. Han vet nog var man kan få tag i dem, PM'a Rickard här på forumet så får du säkert lite kontaktuppgifter.
Såg ävern att Mange säljer hjul till RS250 för 10.000 kr paret, www.roadracing.nu

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
En honda rs250r kostade runt 260kkr 1996. Så ja, det kan löna sig att köpa billigt. Nu blev just den här så billig som man hade hoppats. Men Teddy har ändå fått med rätt mycket prylar som uppväger priset. Ett gäng kittade cylindrar osv.

Jo, en ny verkar något oekonomiskt. Jag tänkte snarare på en bättre begagnad utan sprickor, tejp och spackel.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Det är ju nästan så du får en annan att bli sugen på att ta tag i mysmeket på en gång, byta till stålomspunnet på en 7-8 timmar och fila fotpinnarna runda igen. Men jag känner även igen ångesten över att behöva ta tag i kåplagningsbiten så jag skjuter på det ett par veckor till.
Snygga handskar förresten, mekvänliga :tummenupp

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jag vill också ha en racer... :(
He he, jag skrev lite i din gästbok "GulSLÖaprilia"! :hihi

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Under förmiddagen hade jag ett intressant samtal med Anders Hernström på Intera, ett företag i Stockholm som reparerar fälgar. Tack för tipset Sweedo! De har bl a erfarenhet av att laga magnesiumfälgar.

Anders tyckte att jag skulle slänga fälgarna och förklarade varför. De lagar gärna fälgbanan men hellst inte ekrarna av skäkerhetsskäl. Det värsta som kan hända om en lagad fälgbana går sönder är att man få pyspunka men en trasig eker kan göra att fälgen kollapsar.

Vanliga fälgar är mjuka, de tar upp stötar och slag och är praktiskt taget outslitliga. Magnesiumfälgar är annorlunda. Både legerade och smidda magesiumfälgar är stenhårda och är dåliga på absorbera den ständiga påfresting de utsätts för vilket leder till materialutmattning. Förr eller senare börjar de alltid spricka. En en bilfälg av magnesium modell race anser de har en livslängd på max 10000 mil. När fälgen väl börjat spricka kan man laga den men den kommer garanterat att ganska snart börja spricka igen. De har sett magfälgar med så lite som två säsonger på nacken som börjat spricka.

Ett annat problem med magnesium är att det krymper när det värms upp, när man svetsar alltså. En lagad eker skulle bli kortare och göra färgbanan oval.

Så där har ni det. Det kostar att ligga på topp och inget varar för evigt. Det är bara att lägga in fälgbyte i racebudgeten om man kör med magfälgar och det är dags för mig att jaga en bakfälg. Frågan är om man ska leta begagnat eller satsa på nytt...hmmm? Begagnade magfälgar med okänd historik är alltså inte mycket värda.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Finns det inte aluminiumfälgar av "OZ-typ" till RS? Jag skulle gärna betala lite vikt för garanterad hållfasthet.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Mattias skrev:
Finns det inte aluminiumfälgar av "OZ-typ" till RS? Jag skulle gärna betala lite vikt för garanterad hållfasthet.

Mindre gyrokrafter gör faktiskt under för väghållningen, mycket mer än man tror.
Man upptäcker det inte förrän man prövat.
Dessutom, tyngre bakfälg=sämre acc.
Köp en marchesini, de håller. och några 10000 mil kommer teddy garanterat inte upp med sin racer de närmsta åren.
Honda originalfälgar är marchesini som gör också och de har jag inte hittils sett några sprickor i.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Härligt att se nakenbilder, nästan så att man själv blir sugen på att mysmecka lite, men jag avvaktar i väntan på bättre garage.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Mattias skrev:
Trasig bakfälg (eller framfälg)=mer död.

Jepp, men hoppar man över att köpa gamla marvic-fälgar, samt kollar över sina fälgar ibland, så är risken väldigt liten.
Iofs så väger oz-alufälgen inte så mycket mer, men den var heller inte särskilt billig.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag vill också ha en skatunge :kär

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...