Skellefteå=motardförbud

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Det verkar som om det går åt pipan till slut med motardåka på bana i Skellefteå. En lång, utdragen uppförsbacke har slutat i en ättestupa för alla motardianer.
Inget stöd från lokala organisationer, falska anklagelser och allmänt motarbetande har lett till detta.
Känns jävligt trist.
Vet inte vad som skulle kunna rädda situationen i dagsläget.

Nån som är intresserad av en kanonfin, välpreppad 540 SMR? :(

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fan vad tråkigt! Jag har hängt med lite i turerna på distans och med tanke på alla turer är det ju otroligt trist att de som har fel ska gå segrande ur dramat!
Om det är någon tröst så finns vi ju på rallycrossbanan i Umeå på torsdagar och söndagar och tar gärna emot gäster från Skellefteå!

//Eric

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
He låt som schtaaaan i ett nötskal det. Är det roligt och Lorenz inte ägnar sig åt det skall det förbjudas.

Som titeln på den gamla kampskriften: "Vi flytt int..." med tillägget "...tebaks".

Någon länk där man kan läsa på om turerna? Vilken bana, Fastec?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ska man köra i Skellefteå ska det se ut som bilderna under. Och endast fyra pass per månad trots att det borde gå köra fyra pass per vecka... "Nej fyfan klarar inte av att bo två kilometer bort och höra de där stygga fyrtaktarna"

Det är först å främst fastec som vi bråkar om, men vi får inte köra rallycrossbanan som ligger bättre till ljudmässigt och på samma ställe som crossbanan, även om vi åker samtidigt som crosshojjarna...

Bifogat

• PICT2741 (Medium).JPG
    PICT2741 (Medium).JPG
    123.6 KB · Visningar: 191
  • PICT2742 (Medium).JPG
    PICT2742 (Medium).JPG
    100.8 KB · Visningar: 172
  • PICT2744 (Medium).JPG
    PICT2744 (Medium).JPG
    76.6 KB · Visningar: 213

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
ja sånt här e otroligt tråkigt..tyvärr är det ju så här i sverige..fotboll och golfbanor öppnas hela tiden..men att varje kommun ska få ha iallafall en cross motard bana funkar inte..då finns inte pengarna heltplötlsigt..även fast folk jobbar idelt

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jocke W skrev:
ja sånt här e otroligt tråkigt..tyvärr är det ju så här i sverige..fotboll och golfbanor öppnas hela tiden..men att varje kommun ska få ha iallafall en cross motard bana funkar inte..då finns inte pengarna heltplötlsigt..även fast folk jobbar idelt

Fastec... ?! Bor ju inte en människa inom hörhåll - om de inte använder ljudförstärkare... eller har kommunen i sin allsmäktiga visdom låtit någon smäcka upp en villa utanför staketet?

Det är underbart att vi har fått ett samhälle där vår enda rättighet är att gnälla på alla andra. Inom segelflyget har vi samma problem. Vårt buller gick inte att mäta eftersom suset i björkarna överröstade det... men det är inget hinder för folk att klaga över att de blir störda i sina villor på de tomter de köpte snorbilligt eftersom de ligger bredvid en flygflottilj där det då startade Viggenplan hela dagarna!

En annan klubb har en granne som tvingat dem till farliga inflygningar eftersom det var "visuellt buller" att se segelflygplan flyga över.

Nå, nu har jag trådkapat nog för att avreagera mig. Frågan är vad sjutton som kan göras åt saken? Campa utanför deras tomter och klaga så fort de drar ut handgräsklipparen tills de ger med sig? Klaga på visuellt buller när de solar ölbuken?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
ft skrev:
Nå, nu har jag trådkapat nog för att avreagera mig. Frågan är vad sjutton som kan göras åt saken? Campa utanför deras tomter och klaga så fort de drar ut handgräsklipparen tills de ger med sig? Klaga på visuellt buller när de solar ölbuken?

Klockrent... :yoparty

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Det finns en liten filmsnutt på SMS MC/E hemsida (ner till höger på sidan) som visar på vilken nivå debatten om (o)ljud är i denna underbara stad. :ajjabajja :6surkart

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
exact vad är visuelt buller? är det när ögat skakar :rolleyes:

Edit, såg filmen om buller gemförelse...inte så mycket att bråka om, fåglarna låter mer än vad hojjarna gör.

Fast ja vet inte..ja bor dels i sollentuna och dels i Upplands Väsby, många klagar över flygplans buller..har aldrig hört det. Beror nog mycket från person från person också, kanske om jag skulle sitta i ett tyst rum och va bitter så skulle jag också höra buller från insekter :tummenupp

Last edited:

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Leffe skrev:
Det finns en liten filmsnutt på SMS MC/E hemsida (ner till höger på sidan) som visar på vilken nivå debatten om (o)ljud är i denna underbara stad. :ajjabajja :6surkart

Tycker att det är sinnessjukt att det ska ha behövt gå så långt efter att kollat filmsnutten. Att ens fundera på att stänga banan pga buller :huvet Hör knappt hojarna av fåglarnas högljudda sång. :4skrika

En undran: De som bor i banans "närhet", har de bott där redan innan banan byggdes eller har de flyttat dit efteråt? Såg att grunden till Klutmark tillkom redan 1974... Konstigt att det ska bli liv om detta nu ca 30 år senare och flera ombyggnationer under denna tid utan klagomål som stoppat dessa. Har de flyttat dit nu på senare tid, måste de väl ha insett att fåglarna låter en del :gnissla

Stå på er och jag hoppas det löser sig till er fördel :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag TROR att dom e nyinflyttade dom som klagar mest i klutmark, inte helt säker dock...

Det är samma sak med banan där vi kör, dvs gokartbanan. Fast vi får inte köra för att nån KANSKE börjar klaga...

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
OlleR skrev:
Jag TROR att dom e nyinflyttade dom som klagar mest i klutmark, inte helt säker dock...

Det är samma sak med banan där vi kör, dvs gokartbanan. Fast vi får inte köra för att nån KANSKE börjar klaga...

ja det e trist att det ska behöva gå så långt att man ska se in i framtiden oxå om folk ska börja klaga, men dom som håller igång kartbanan vill såklart inte att den ska läggas ner. Har ingenaning hur man ska få folk att tycka det är okey med lite buller några timmar i veckan, tyvärr så vill oftast inte sådana personer resonera om det. Angry mob tekniken kanske :rolleyes:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Vi kan inte köra hot eller liknande, tydligen har någon mailat, skickat brev, ringt eller liknande till kartstyrelsen och mer eller mindre hotat. Högst beklagligt. De sänker våra odds bara ytterligare.
Vi vill bara visa att vi är en seriös klubb som utövar en seriös motorsport
som liksom andra, (mindre sporter som stöds) också borde få en chans.
Tyvärr är den lokala organisationen så skrämd efter en massa skräp (se leffes inlägg) så de inte törs satsa på oss.
Pga detta lutar det åt att köpa en jävla gatmoppe för min del, bara för att få åka. :(

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
jesseboy skrev:
Vi kan inte köra hot eller liknande, tydligen har någon mailat, skickat brev, ringt eller liknande till kartstyrelsen och mer eller mindre hotat. Högst beklagligt. De sänker våra odds bara ytterligare.
Vi vill bara visa att vi är en seriös klubb som utövar en seriös motorsport
som liksom andra, (mindre sporter som stöds) också borde få en chans.
Tyvärr är den lokala organisationen så skrämd efter en massa skräp (se leffes inlägg) så de inte törs satsa på oss.
Pga detta lutar det åt att köpa en jävla gatmoppe för min del, bara för att få åka. :(

Varför blir dom skrämda av att någon försöker visa saker svart på vitt? Borde inte det va en del i övertalnings delen? Dom kan ju inte känna sig hotade bara för att man visar som det e?

Edit: Har ni provat att bjuda in dom till banan en dag då? alla tvivlare, bjud på kaffe och bullar, förklara hur sporten utaövas och hur mycket tid ni lägger ner runt omkring det och visa hur ni kör m.m, Kan inte det funka tro? Många verkar inte förstå att Motocross Supermoto är en riktig sport med elit idrottare på dom nivåerna.

Last edited:

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
jesseboy skrev:
...Pga detta lutar det åt att köpa en jävla gatmoppe för min del, bara för att få åka. :(

Jävla tråkigt att man måste byta inriktning för att få köra... I vanliga fall byter man ju bort plastraketerna mot härliga, lätta fyrtaktare.

Man tycker att alla parter ska kunna använda lite sunt förnuft och stödja mindre sporter istället för att försvåra utövandet. (I detta fall finns det ju till och med område som redan avses för detta.) Istället ska man se till hur man ska kunna utveckla och lyfta fram sporten.

Hoppas att det löser sig för er!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja shit pom frit! såg precis filmen o har ingen kommentar :3freak

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Det har i alla fall lett till att jag lägger av med motardåkat för tillfället. :(
Visst, man kan gå till motattack, men jag har inte energi just nu, för mkt annat att tänka på. Sen vill jag inte ha en fin hoj som bara står och faller i värde, så nu har ni chansen att köpa min überporriga 540...
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=21216

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...