Skenförsäkring eller Svindyrförsäkring?

phaze

Hoppas man överlever nästa säsong..
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Sollefteå
Hoj
CBR600RR
Hej

Om man ställer hojjen på en moder eller fader, vilka vilkor måste man uppfylla då för att försäkringen ska gälla även när jag kör? :D

Är det någon som har erfarenhet av något försäkringsbolag angående detta?

Man vill ju ha mest roligt för minsta pengen! :yoparty

//Daniel
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Om ni bor på samma adress är det ganska lugnt se bara till att den som hojen står på får lånaut den, och att det inte är ålders reglerat. Typ att ingen under 25 får köra osv.
se också upp med själv riskerna en del bolag tredubblar självrisken om det inte är ägaren som kör.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
:corn
Snart är det pajkastning..
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
phaze skrev:
2101634 Hej

Om man ställer hojjen på en moder eller fader, vilka vilkor måste man uppfylla då för att försäkringen ska gälla även när jag kör? :D

Är det någon som har erfarenhet av något försäkringsbolag angående detta?

Man vill ju ha mest roligt för minsta pengen! :yoparty

//Daniel
Förmodligen så blir det riktigt struligt för dig vid en olycka, finns stor chans att dom inte vill stå för kostnaderna för ditt fordon.
Men om ni bor på samma adress så tillåter vissa bolag att familjemedlemmar får låna och bruka hojen.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
phaze skrev:
2101634 Hej

Om man ställer hojjen på en moder eller fader, vilka vilkor måste man uppfylla då för att försäkringen ska gälla även när jag kör? :D

Är det någon som har erfarenhet av något försäkringsbolag angående detta?

Man vill ju ha mest roligt för minsta pengen! :yoparty

//Daniel

Jag har folksam och de tillåter att hojen står på min far då vi är skrivna på samma adress. Försäkringen som tecknas är då bas eftersom han inte kan ha t.ex. 40 + försäkring. Att tillägga är att vi båda är delägare i hojen och båda använder den och därför kan anses ha intresse i hojen.

Vet att Trygg Hansa hade "sambo" men jag frågade killen om det var samboende under äktenskapsliknande förhållanden och det var det alltså gick det inte hos TH.

Vet inte hur det är hos övriga men ring och fråga... om du funderar på att skenförsäkra "helt" så ska du nog tänka om. Då är det bättre att halvförsäkra.
 

Ricky79

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 och R1-01
Vad händer

Säg att motorcykeln står på min far, han får ej låna ut den, men jag kör in i en annan bil med cykeln, vad händer då? Trafikförsäkringen gäller väl i vilket fall som helst? Visst att jag inte får några pengar för min hoj men jag har ändå bara tänkt ha halvförsäkring. Är det så att bara självrisken blir dyrare?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ricky79 skrev:
2140731 Säg att motorcykeln står på min far, han får ej låna ut den, men jag kör in i en annan bil med cykeln, vad händer då? Trafikförsäkringen gäller väl i vilket fall som helst? Visst att jag inte får några pengar för min hoj men jag har ändå bara tänkt ha halvförsäkring. Är det så att bara självrisken blir dyrare?

Ja, trafikförsäkringen gäller ändå, möjligen med några tusenlappar i extra självrisk.
 

Ricky79

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 och R1-01
Någon som vet ungefär hur mycket? Är så trött på det här med försäkringar..
Någon som har något tips som bor i Östergötland hur man försäkrar en R1 billigt, och är ej boende på samma adress som mor/far? Hel eller halv?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Ricky79 skrev:
2140767 Någon som vet ungefär hur mycket? Är så trött på det här med försäkringar..
Någon som har något tips som bor i Östergötland hur man försäkrar en R1 billigt, och är ej boende på samma adress som mor/far? Hel eller halv?

Det är så individuelt med premierna,det är nog ingen här som kan svara på vad det kostar just dig.

Ta fram gulasidorna och sätt dig tillbakalutad i soffan och ring runt olika bolag,du har även en bra tråd här på forumet med alla tänkbara bolag du kan ringa runt.
Är du lat så kan du ringa till insplanet,de kollar upp det billigaste bolaget för just dig och sedan ringer de upp dig o informerar dig om vilket.

Varning!!! du kan bli chockad av premierna.
Ps ska du ligga på topp o ha det rätta R1.a så smakar det :banana

Själv R1-04 ,ca 13 tusen kr helförsäkring säsong.Funderar gå ner till halv,åtskilldiga tusenlappar att spara.

Och då är jag så pass vuxen att den står på mig själv :rofl
 
Last edited:

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Ricky79 skrev:
2140731 Säg att motorcykeln står på min far, han får ej låna ut den, men jag kör in i en annan bil med cykeln, vad händer då? Trafikförsäkringen gäller väl i vilket fall som helst? Visst att jag inte får några pengar för min hoj men jag har ändå bara tänkt ha halvförsäkring. Är det så att bara självrisken blir dyrare?

Försäkringsbolaget kommer med all sannolikhet att betala skadorna på på den påkördes bil och dennes skador, säkerligen också dina skador för en eventuell sjukhusvistelse. Dock EJ för din hoj (eller vem den nu står på).

När detta är klart kommer förmodligen försäkringsbolaget att kräva DIG, ja, just dig som förare på ersättning för allt försäkringsbolaget fått betala.
Du är trots allt skyldig till alla skadorna och har INTE varit rätt försäkrad.
Efter det kommer du att vara återbetalningsskyldig till försäkringsbolaget för resten av ditt liv. Du kommer inte kunna leva ett drägligt liv.
Dels för att du inte har några pengar och sedan med skammen från att ha varit för snål.

Tänk efter före, skulle du villja bli torpederad av någon som är oförsäkrad?

Försäkra rätt och sluta med spekulationerna om skenförsäkring
Pugnt(tm) slut

Mina 1½ cent

/Johan
 

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Ort
göteborg
Hoj
r1
bissmark skrev:
2141826 Försäkringsbolaget kommer med all sannolikhet att betala skadorna på på den påkördes bil och dennes skador, säkerligen också dina skador för en eventuell sjukhusvistelse. Dock EJ för din hoj (eller vem den nu står på).

När detta är klart kommer förmodligen försäkringsbolaget att kräva DIG, ja, just dig som förare på ersättning för allt försäkringsbolaget fått betala.
Du är trots allt skyldig till alla skadorna och har INTE varit rätt försäkrad.
Efter det kommer du att vara återbetalningsskyldig till försäkringsbolaget för resten av ditt liv. Du kommer inte kunna leva ett drägligt liv.
Dels för att du inte har några pengar och sedan med skammen från att ha varit för snål.

Tänk efter före, skulle du villja bli torpederad av någon som är oförsäkrad?

Försäkra rätt och sluta med spekulationerna om skenförsäkring
Pugnt(tm) slut

Mina 1½ cent

/Johan


Man kan skuld sanera på 5år, så blir man kvitt skulderna.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
R1 racer skrev:
2141266
Själv R1-04 ,ca 13 tusen kr helförsäkring säsong.Funderar gå ner till halv,åtskilldiga tusenlappar att spara.

Och då är jag så pass vuxen att den står på mig själv :rofl


Gubbjefel!! :mad:

Jag betalar mer än så för min halvförsäkring! Och då är jag gammal nog att vakna med skägg varje morgon, pissar 2 ggr per natt och FAKTISKT LÄSER mina PPM-kuvärt!! :huvet
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Ricky79 skrev:
2140731 Säg att motorcykeln står på min far, han får ej låna ut den, men jag kör in i en annan bil med cykeln, vad händer då? Trafikförsäkringen gäller väl i vilket fall som helst? Visst att jag inte får några pengar för min hoj men jag har ändå bara tänkt ha halvförsäkring. Är det så att bara självrisken blir dyrare?

Du blir återbetalningsskyldig. Men tänk om du kör på och skadar nåt barn som blir handikappat, då snackar vi MILJONER, HUR KUL TROR DU ATT DET ÄR.
Varför i helvete skall folk köpa en dyr hoj och sen inte ha råd med försäkringen.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
vx skrev:
2236883 Du blir återbetalningsskyldig. Men tänk om du kör på och skadar nåt barn som blir handikappat, då snackar vi MILJONER, HUR KUL TROR DU ATT DET ÄR.
Varför i helvete skall folk köpa en dyr hoj och sen inte ha råd med försäkringen.

tror inte att det är så kul att råka ut för nåt sånt även om du har "riktig" försäkring.
Ingen klagar lika mycket på folk som kör ostrypt på mellankort, är väl samma sak där. Dubbelmoral?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top