Skenförsäkringspoll

Är det okej att skenförsäkra?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Skenförsäkring är emot bolagens regler och dessutom ett brott. Denna typ av bedrägeri är något som bolagen måste lägga ner energi på att upptäcka och göra något åt. (Och de lyckas inte alltid). Därför inte ok.

Ställa av/på efter hur man kör, däremot, är helt enligt reglerna och dessutom något som bolagen kan kontrollera och reglera om de vill. Därför ok.

Erkänner att jag själv fram till ganska nyss skenförsäkrat. Men en kombination av osäkerhet efter att ha pratat med flera försäkringsbolag, och viljan att göra rätt för mig, har fått mig att nu skriva hojen på mig.

Dyrare? Javisst! Men att jobba extra när jag pluggar funkar, trots en ganska krävande utbildning.

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Nr:18 skrev:
Jävla stabil du är då! Kalla dej smart när du pungar ut slantar och vet att du inte kan få nåt tillbaks....

Varför betalar du försäkringen om den inte gäller?

Men nu snacka jag inte om mig där. Jag har som sagt hojen på farsan. Men försäkringen vi har gör att jag får köra den. Men skulle bli en högre självrisk ifall jag skulle krasha den. Alltså inge fel!!!!!!!!.

Men jag förstår folk som skenförsäkrar

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Wassup skrev:
öööh undra bara vad exakt e som gör att pre,ien går upp för dom som inte skenförsäkra e det inte ändå alla olyckor som lägger priset :va
Förmodligen begriper du väl inte detta men......

Försäkringsbolag är vinstdrivande företag, äcker inte inkomsterna till utgifterna så måste de ta ut pengarna genom höjda premier.
Sporthojar (ja de flesta av dem) ligger i en klassning där vi betalar våra egna skador, vi betalar alltså för alla andra med hoj i samma klass.
Systemet bygger sen på hur länge man haft körkort och var man bor tex, efter det sätts premien.
Det är ju inte svårt att räkna ut vad skenförsäkring innebär i det fallet.

Vad händer om Clifton 20 år kraschar sin egna försäkrade hoj som han betalt 20k i försäkring på mot om Clifton 20 (här skenförsäkrande) kraschar morbror Olle från skogens hoj som är försäkrad för 3000?
Det blir fel i beräkningarna i slutändan och premierna höjs för att det ska bli vinst.
Tilläggas kan att vår "klass" definitivt inte är en guldgruva för bolagen, flera vägrar numera försäkra oss.

Trafikförsäkringen kommer alltid gälla, men är det nåt jag lärt mig så är det att dessa parasiter nästan alltid promt ska ha helförsäkring.

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Old School ZX900R-A2
jonasjacobson skrev:
...kom med väl underbyggda argument för att kommunism inte är ett mer intelligent sätt att lösa det civiliserade samhällets struktur på än något annat.....

Trodde kommunism byggde på solidaritet...men tydligen inte när det gäller försäkringar...eller att tillskanska sig saker man inte har råd med.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
jonasjacobson skrev:
förstår inte alla som tycker folk inte ska få åka det dom vill för att dom har mindre pengar.
En person är inte mer värd för att denne har mer likvida medel än andra.
Handlar inte om mäniskovärde, utan om det är en mänsklig rättighet att äga en ny värstinghoj. Jag vill ha en ferrari men har bara råd med en volvo, alltså kör jag volvo. Med ditt resonemang, ska jag råna en bank så att jag kan köpa en ferrari, eller ska jag helt enkelt sno en ferrari direkt?

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Silwer skrev:
Förmodligen begriper du väl inte detta men......

Försäkringsbolag är vinstdrivande företag, äcker inte inkomsterna till utgifterna så måste de ta ut pengarna genom höjda premier.
Sporthojar (ja de flesta av dem) ligger i en klassning där vi betalar våra egna skador, vi betalar alltså för alla andra med hoj i samma klass.
Systemet bygger sen på hur länge man haft körkort och var man bor tex, efter det sätts premien.
Det är ju inte svårt att räkna ut vad skenförsäkring innebär i det fallet.

Vad händer om Clifton 20 år kraschar sin egna försäkrade hoj som han betalt 20k i försäkring på mot om Clifton 20 (här skenförsäkrande) kraschar morbror Olle från skogens hoj som är försäkrad för 3000?
Det blir fel i beräkningarna i slutändan och premierna höjs för att det ska bli vinst.
Tilläggas kan att vår "klass" definitivt inte är en guldgruva för bolagen, flera vägrar numera försäkra oss.

jo men tycker det e taskigt mot alla 18 åriga som inte har chash som får betala för alla 25-40 åringar som leker med hojarna för att dom har lägre premie och sen krashar

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Höördu Clifton...om motorn raserar? e hojen plötsligt stulen då?

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
jonasjacobson skrev:
förstår inte alla som tycker folk inte ska få åka det dom vill för att dom har mindre pengar.
En person är inte mer värd för att denne har mer likvida medel än andra.

Vafan!
Vi snackar inte människovärde här, utan om att följa samhällets regler. Hur skulle det se ut om alla såsom du tog allt de ville ha, skulle inte DET bli ett orättvist samhälle?

Börja jobba om du inte har pengar, du kan inte gå genom hela livet och parasitera på andra så fort du vill ha nått!

Hoppas nån snor nåt viktigt för dig så du fattar.

Väx upp!!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Wassup skrev:
jo men tycker det e taskigt mot alla 18 åriga som inte har chash som får betala för alla 25-40 åringar som leker med hojarna för att dom har lägre premie och sen krashar
Tja ni gör er ju själva en otjänst med, era premier höjs ju dem med så att ni till slut inte kan betala ärligt.

Reglerna är efter hur bolagen värderar eran förmåga, som bekant är yngre med i fler olyckor.

Det bästa vore kanske om man kunde börja på en låg premie även som hyfsat ny och som sen steg ordentligt om man började krascha sin hoj.

Fast jag misstänker att då skulle dessa personers hojar byta ägare direkt för att åter få en låg premie, ja det är svårlöst.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Wassup skrev:
Men skärp dej nu! Det finns en anledning till att en 18-åring har dyrare försäkring än en 40-taggare!

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Silwer skrev:
Tja ni gör er ju själva en otjänst med, era premier höjs ju dem med så att ni till slut inte kan betala ärligt.

Reglerna är efter hur bolagen värderar eran förmåga, som bekant är yngre med i fler olyckor.

Det bästa vore kanske om man kunde börja på en låg premie även som hyfsat ny och som sen steg ordentligt om man började krascha sin hoj.

Fast jag misstänker att då skulle dessa personers hojar byta ägare direkt för att åter få en låg premie, ja det är svårlöst.
ni :va :va
så det måste betyda att jag ska gnälla på alla 18 åringar som sken försäkrar?
men strunta i resten som verkligen drar upp min premien?

Last edited:

Clifton

Gick med
6 Mar 2004
Hoj
heliac skrev:
Höördu Clifton...om motorn raserar? e hojen plötsligt stulen då?

Tänker inte ens svara på detta.Det kanske är nåt som du gör men inte jag det ända brottsliga jag gjort i mitt liv är att åka bil utan bälte. Så snacka inte med mig om saker du inte vet ett skit om.

Kör inte på nån hoj som jag inte får. Utan den är försäkrad så den även gäller för mig. Räcker med det.

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Wassup skrev:
ni :va :va
så det måste betyda att jag ska gnälla på alla 18 åringar som sken försäkrar?
men strunta i resten som verkligen drar upp premien?
jag gissade att du var en av de yngre, det lät så på dig.

Vilka är dessa "resten", menar du folk som betalar för sig och kraschar, eller vad?

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Silwer skrev:
jag gissade att du var en av de yngre, det lät så på dig.
men tycker systemet e fortfarande skit.
tex aldrig krashat lr nyttjat fs bolaget utan bara betalat men ändå hög fs premie i still sucks.
statistiken visar ändå att 25-40 år krashar mest och drar upp premien mer än
en 18åring som inte krashat alls.

Last edited:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Clifton skrev:
Tänker inte ens svara på detta. Kör inte på nån hoj som jag inte får. Utan den är försäkrad så den även gäller för mig. Räcker med det.
Skrev inte du detta tidigare i denna tråden? :va :rolleyes:

Sen kostar vi som skenförsäkrar inte försäkrings bolaget särkskilt mycke pengar eftersom vi är medvetna av att försäkringen inte gäller oss. Utan vi sitter helt enkelt bara o pungar in till försäkringsbolagen

Går inte att tolka som annat än att du skenförsäkrar. Så hur ska du ha det, är du en skenförsäkrare eller betalar du dina egna räkningar?

Clifton

Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Nr:18 skrev:
Skrev inte du detta tidigare i denna tråden? :va :rolleyes:

Går inte att tolka som annat än att du skenförsäkrar. Så hur ska du ha det, är du en skenförsäkrare eller betalar du dina egna räkningar?

Jo såg det med skrev det i all hast.
Jag betalar räkningen själv.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
2 påhittade historier som är grymt överdrivna och inte har nån sorts verklighetsförankring överhuvudtaget: (WHAT SO EVER!!!)

Läjfs pappa Jörann är jätterik och ger Läjf massa pengar för att stilla sitt dåliga samvete. Jörann umgås nämligen inte så mycket med sin son utan har valt karriären före Läjf.

Nu har Läjf tröttnat på sin splitter nya BMW M3 Special Edition med extra allt och lite till. Han ska börja köra hoj istället för det är ju så tufft!
Läjf köper en ZX-10R eller vad fan som helst och ställer den på sig själv eftersom han har råd!
Men han totalkvaddar sin båge ganska snart eftersom han gillar att köra hårt och inte behöver vara speciellt rädd om sin motorcykel...
Hans motorcyklar avverkas i ganska rask takt och Läjf måste till och med läggas in på sjukhus nån vecka på grund av benbrott.
Men nästa år köper Läjf en ännu värre motorcykel för då ska det köras!
Man kan inte påstå att Läjf är en speciellt bra kund för Länsförsäkringar som förlorar pengar på Läljs alla missöden.
Länsförsäkringar höjer sina premier eftersom statistiken talar sitt tydliga språk.
Alla som kör sporthoj kör som idioter och vurpar hela tiden!

Detta bekymrar dock inte Läjf som köper nya hojar så fort han crashar.
Pengar är inget problem.

Efter 4 år och 7 avverkade hojar sitter Läjf i rullstol.
Han är förlamad efter en MC-olycka.

-------------------------------------

Erick har sommarjobbat 4 sommarlov för att ha råd med sin nya motorcykel och sitt A-kort. Motorcyklar är hans DRÖM!
Speciellt ny är den visserligen inte, en Honda CBR 600 från 1995.
Men nu är den äntligen Ericks och han skall vårda den ömt.
Erick har precis tagit körkort och är 19 år gammal.
Tåmmi och Annicka, Ericks föräldrar är lågavlönade och kan aldrig ge Erick någonting... Men de försöker så gott de kan och kör Erick i sin sketna volvo till bortamatcherna när han spelar fotboll.
Det blir inte speciellt mycket julklappar vid granen heller eftersom de har 4 barn. Deras 2 döttrar älskar hästar och går på ridskola.
Tåmmi och Annicka är ofta i stallet, och tittar varje gång deras döttrar tävlar.

Men nu skall Erick hursomhelst försäkra sin motorcykel vilket verkar vara en total omöjlighet för honom.
15 000 kronor är den BILLIGASTE premien, detta är pengar som Erick inte har.

Men Tåmmi som faktiskt körde lite roadracing under sin ungdom tröstar Erick med att de kan försäkra motorcykeln i hans namn.
Men då vill även Tåmmi prova motorcykeln nån gång, kanske en tur i veckan eller så.
Detta är en bra idé tycker Erick, som börjar köra.
Efter en månad kör han sin första bankörning. Detta är enligt Läjf det bästa sättet att utvecklas som motorcyklist.
Erick inser dock att bana inte är samma sak som gata och kör förståndigt.

Efter 4 år är Erick klar med sin högskoleutbildning och jobbar som ingenjör.
Han anser sig ha haft tur i trafiken eftersom han inte krockat en enda gång.
Nu har han en helt ny värstingmotorcykel, men den går endast på bana.
Erick kör sitt första år i Rookie 1000 och det går bra...
Han har till och med vunnit en tävling.

Hemma i garaget står det också en motorcykel. En BMW som Erick tar när han är ute och söndagsåker. För Erick älskar att köra motorcykel.

Allt är inte alltid så jävla svart och vitt. Ha lite förståelse för det... :)

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Clifton skrev:
Jo såg det med skrev det i all hast.
Jag betalar räkningen själv men har en sån försäkring som gör att jag får köra den alltså.
Alltså är du ingen skenförsäkrare, men tycker att det är ok om andra skenförsäkrar? Detta trots att skenförsäkrarna drar upp din premie oxå? :va

Nu fattar jag inte alls hur du resonerar....

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Skenförsäkringar är ett problem.. Det är inte gigantiskt stort dock, då det egentligen är piss-summor som skiljer i premier, i stort sett alla åldersgrupper slantar höga premier numer för klass 7 hojar.
Skenförsäkring är dumt, fast det absolut dummaste är alla som tror sig kunna köra klass7-hojar, och totalskrotar både hojar och sig själva till höger och vänster.

Insatt "skenpremie" 9000kr, utbetalt skadebelopp 400000, tror ni helt ärligt att en riktig "premie" på kanske 25000 gör särskilt mycket till eller från för bolagen i dessa fall?
Ja, solklart är att bolagen säkerligen förlorar några miljoner på skenförsäkrare, och givetvis också mindre pengar att investera.

Skenförsäkrare är kass och fel, klantarsel som inte ska köra sporthojar är värre, iaf enligt mitt sätt att se på det..

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jidetoft skrev:
2 påhittade historier som är grymt överdrivna och inte har nån sorts verklighetsförankring överhuvudtaget: (WHAT SO EVER!!!)
Det är sagohistorier, visst finns dessa.
Men bolagen har riskbedömt oss efter ålder, varför?

Jo för det troligaste är att Denne Erick egentligen har råd tat ha sin häftiga (tycker polrana) superhoj och har skitbra helförsäkring så han kan är odödlig och kvaddar han så betalar bolaget.
Sån är verkligheten.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...