Skev bromsskiva, ett problem? (film)

RideByWire

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2023
Hoj
Speed Twin 1200 -22
Tjabba.
Först min fråga, sedan lite bakgrund:

I bifogad film hörs ett gnällande ljud:
https://www.veed.io/view/cc07ce98-8b25-43f1-8055-94ef078ef407?sharingWidget=true&panel=share

Är gnället normalt, eller är det något som behöver åtgärdas?

Bakgrund:
Jag är helt nybliven ägare av min första motoriserade cykel sedan moppen för 20 år sedan, så jag är sådär nybörjar-nervös som man kan vara..

Har precis tagit första turen, som innebar en timmes krypkörning och ca 5km körning i 20-40km/h.
Mot slutet av turen uppmärksammade jag ett svagt gnäll, som hörs vid krypkörning, men inte i högre hastighet.
Min bedömning är att det är gnissel från en av skivorna i framhjulet (?)

Motorcykeln är ett år gammal och har rullat 1000mil, så inte helt ny, men ändå ganska nära..

Eftersom jag är total nybörjare (och tydligen helt saknar vänner) hade jag inte möjlighet till provkörning.
Litade helt på den stora återförsäljarens förmåga att bedöma skicket på deras egna democykel som de dessutom precis nyligen servat och då provkört utan anmärkning. Dessutom är den ju så pass ny att det knappast borde ha hunnit uppstå några större problem.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får du några vibrationer när du är ute och kör och använder bromsen?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det kan vara en skiva som inte är 110% plan/rak eller som har beläggning.
Om du inte känner det vid inbromsning så skulle jag inte åtgärda.

Mest troligt kommer du känna det som ett pulsande i bromskraft när du gör svaga inbromsningar.

Om du behöver åtgärda så finns det ett par saker du kan göra.

1. Rengör skivorna och gör en ordentlig inbromsning eller två. I fall det är beläggning så kan det släppa.

2. Är det beläggning på båda skivorna kan du pröva att vända ena skivan 180 grader, det kan vara tillräckligt för att minska pulsandet.

3. Köp nya skivor. Det brukar inte vara särskilt dyrt och du måste inte köpa original.

4. Om nya skivor är orimligt dyrt går det att svarva skivor plana.

RideByWire

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2023
Hoj
Speed Twin 1200 -22
Än så länge har jag inte kört så jag haft något större behov av att bromsa, så jag har inte gjort några tester utöver ovan nämnda.
(Jag tänkte att om det uppenbart var ett fel så borde jag höra av mig till säljaren så snabbt som möjligt..)

Men jag ska börja med en rengöring och ett par rejälare inbromsningar så får jag se var det tar vägen!

Tack för snabba svar

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Att det ligger emot och gnisslar lite efter en timmes krypkörning är högst normalt. När skivan rör sig trycker den tillbaka kolvarna den där tiondelen som behövs för att den ska gå fritt, och det händer inte om man kör för långsamt, och då gnisslar det.

Sen kan det ju komma in småsten/grus i oket som gnisslar, eller så är returen i bromspumpen igensatt så att det värmenyper lite med tiden, men det låter väldigt osannolikt på en snudd på ny hoj.

Mitt tips är att ta en repa i lite högre tempo, bromsa ordentligt några gånger, och se om det löste problemet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Än så länge har jag inte kört så jag haft något större behov av att bromsa, så jag har inte gjort några tester utöver ovan nämnda.
(Jag tänkte att om det uppenbart var ett fel så borde jag höra av mig till säljaren så snabbt som möjligt..)

Men jag ska börja med en rengöring och ett par rejälare inbromsningar så får jag se var det tar vägen!

Tack för snabba svar
De flesta hojar jag haft har låtit lite när man rullat dem, så det är inte nödvändigtvis ett problem. hur är det om du har hojen på depåstöd och snurrar hjulen när de hänger i luften?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
De flesta hojar jag haft har låtit lite när man rullat dem, så det är inte nödvändigtvis ett problem. hur är det om du har hojen på depåstöd och snurrar hjulen när de hänger i luften?
Isch, det finns väl inget värre än att göra så? :va Det finns ju hur mycket som helst som gnisslar och rasslar konstigt på en hoj om man lyssnar för mycket :hihi Men visst, det är ju skillnad på lite hasande och SKRAP.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Isch, det finns väl inget värre än att göra så? :va Det finns ju hur mycket som helst som gnisslar och rasslar konstigt på en hoj om man lyssnar för mycket :hihi Men visst, det är ju skillnad på lite hasande och SKRAP.
Tänkte väl mest om hjulet snurrar ett halvt varv och stannar lite hastigt. :hihi
Men jo, nyblivna hojåkare tenderar ju att bli oroliga för allt rassel och skrap man hör när man lyssnar på en hoj i gångfart.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Om man glömmer skivbromslåset kan bromsskivan bli skev. Kolla om det finns skador/märken på framskärmen från någon sådan incident där skivbromslåset tagit stopp mot framskärmen. Lämna den snarast där du köpte den för gratis kontroll av bromsskivorna. Det kan inte ta många minuter för dom att snurra på hjulet och bekräfta/visa att allt är som det ska.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag skadade en skiva så den blev såpass skev att den masserade ut beläggen så jag fick ta två drag i bromshandtaget. Det var lite obehagligt.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag skadade en skiva så den blev såpass skev att den masserade ut beläggen så jag fick ta två drag i bromshandtaget. Det var lite obehagligt.
Jag råkade gena över gruset i böjen före långrakan på Gotland ring en gång, det skakade också ut beläggen rejält, så jag hade noll bromsverkan vid bromspunkten. Jävlar vilka varvtider man skulle få om man alltid hade den ingångshastigheten i kurvorna :Bugar

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Du har garanti på hojen så bråka inte utan åk tillbaka o be dom kolla, din hoj är
1 år gammal o dom flesta hojar har 5 års garanti.

Raderad medlem 61114

Guest
Jag råkade gena över gruset i böjen före långrakan på Gotland ring en gång, det skakade också ut beläggen rejält, så jag hade noll bromsverkan vid bromspunkten. Jävlar vilka varvtider man skulle få om man alltid hade den ingångshastigheten i kurvorna :Bugar

Men ändå gick det ? Jag glömde bromsa in i kvarnen på Kinnekulle en gång, snabbare ingångshastighet har nog ingen haft. Synd bara att man inte vågar det igen ?

RideByWire

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2023
Hoj
Speed Twin 1200 -22
Tack för engagemang och anekdoter!

Jag har 20 mil enkel resa till handlaren, var det närmare hade jag mest troligt åkt dit före jag ställde frågan här.
Nu är det långt och därför vill jag inte blanda in dom för något som är helt normalt..

Jag har nu testat ett par rätt hårda inbromsningar från 80km/h och jag tycker mig inte känna mågit som är uppenbart onormalt (återigen är det lite problematiskt när man inte vet hur det ska kännas)

Jag kan inte se några skador och med blotta ögat ser skivorna raka ut när den står stilla.. Nästa steg blir att försöka lyfta upp den och se om skivorna slevar när man snurrar hjulet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Du har väll flytande skivor och dom rör sig när man inte bromsar, när du bromsar rätar dom upp sig, allt är som det skall vara, du har hört ett ljud o hänger upp dej på detta, på en mc är det en massa ljud som även finns på en bil, men i bilens ljudisolering hör du ej dessa det gör du i den öppna miljön på din hoj.

Kör hoj o njut, lyssna inte på allt mekaniskt ljud.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tack för engagemang och anekdoter!

Jag har 20 mil enkel resa till handlaren, var det närmare hade jag mest troligt åkt dit före jag ställde frågan här.
Nu är det långt och därför vill jag inte blanda in dom för något som är helt normalt..

Jag har nu testat ett par rätt hårda inbromsningar från 80km/h och jag tycker mig inte känna mågit som är uppenbart onormalt (återigen är det lite problematiskt när man inte vet hur det ska kännas)

Jag kan inte se några skador och med blotta ögat ser skivorna raka ut när den står stilla.. Nästa steg blir att försöka lyfta upp den och se om skivorna slevar när man snurrar hjulet.
Det vibrerar påtagligt om man har skeva skivor, så kändes det inte så är det nog inget problem. Hojar låter.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka