Skicka bredband, wifi via radiolänk eller liknande

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helt plötsligt känns 1Mbit som super snabbt Internet, jag kan ju faktiskt skriva här just nu och med lite tur håller det i sig så jag kan posta tråden.

Är det nån som har erfarenhet att skicka Internet på nåt vis ca 5 km med riktantenner och till måttlig kostnad? Kopparnätet klipptes ocn vi fick dåligt Internet 2017, i vår tog man bort 3G och det blev ännu sämre och i april gjordes en uppdatering av masterna och det blev helt värdelöst och nu då det är mer folk här under sommaren är Internet i princip helt dött. Kommun ska gräva fiber och jag trodde det skulle bli i sommar men nu är det osäkert när det blir av och det känns som jag måste göra nåt själv. Får tex betala räkningar på jobbet och Netflix har vi inte kunnat se på fredagar och lördagar då nätet belastas hårdare och nu då det är folk i stugorna är det i princip helt dött för mig.

Har hyfsat Internet i stugan som ligger 5 km bort och jag kan se en lada på min mark från stugan efter älven så nu funderar jag på en riktantenn vid stugan och en vid ladan och sen den vägen försöka få Internet. Nån som vet mer om detta och vad för grejer man ska ha och vilka priser det rör sig om?

Om det är laglig eller inte skiter man i för kan Telia och resten skita i mig så skiter jag fullständigt i om det är laglig eller ej.

Är ju helt åt helvete som det är nu det var ju bättre förr med 56K modemet på koppartråd.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ubitiqi tror jag dom heter som säljer en bra radiolänk, men det är en stor investering för en kort tid om det nu grävs fiber.

Ser du med blotta ögat borde det funka med betydligt mer hobbybetonade lösningar som meshrouter med riktantenner på båda platser
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hos dotterns morföräldrar i Filippinerna satte jag upp en modem och riktantenn, hur långt avståndet var vet jag inte men mobilnätet funkade inte alls utan den och med antennen blev det ganska skapligt. Funkade väl rent av att titta lite film även om vi undvek det för att inte förbruka saldot på kontantkortet så snabbt.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Åk till kommunen och kräv att ungarna ska få sitta där på deras kontor och titta på Bolibompa på kvällarna, ta med alla deras kompisar och demonstrera också. Har du inga egna ungar så låna någon annans.

Vi hade i alla fall turen att få fiber i höstas innan dom klippte kopparlinan. Och dom lockade länge med trådlöst men det är värdelöst då byn växer och masterna inte dimensioners efter befolkningen. Så är man in till byn och spelar pokémon så går det segt på mobilen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Problemet är att jag har långt till masterna, ca 8-12 km till tre master dock ligger dessa bakom berg så jag inte kan nå dom utan den mast jag når är TV masten i Grelsbyn ca 20 km bort. 3G funkade om än dåligt förmodligen pga lägre frekvens men nu är 3G borta och 4G funkar ännu sämre eller snarare inte alls. Nu satsar man väl på 5G och det kan man ju räkna ut hur bra det kommer att funka 2 mil från masten.

Jag jobbar åt kommun och på ett sånt här litet ställer känner man ju alla men det är ju inte så bara för dom heller det handlar ju om pengar. Är ju fördjävligt att det tillåts att privata operatörer tar russinen ur kakan där husen står tätt och lämnar de glesa dyrare områdena åt små fattiga kommuner. Sen ljuger ju Telia rent ut och säger att jag har medelgod täckning att man inte kan ringa eller surfa inomhus eller utomhus beror på att huset och träd skärmar signalen inte att det är berg mellan till masterna på runt 1 mil och jag måste nå en mast 2 mil bort.

Problemet är att jag inte vet när fibern blir av, projektet är påbörjat och först har det låtit som att det skulle bli i sommar men nu är det tveksamt då vissa andra delar måste prioriteras för att EU-bidrag inte ska brinna inne. Jag har redan haft skitdåligt Internet i fyra månader för att försvinna nu och är inte sugen på att ha så ett år till, har skickat in ansökan om grundläggande telefoni och internet till PTS. Är ju en enorm försämring nu mot kopparnätet med ADSL.

I stugan har vi hyfsat Internet och jag tror att det är enklaste lösningen om det går att göra måttligt dyrt i väntan på fiber.

Är jävligt less nu.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle inte välja den TP-link-variant som du länkade till, då den ligger alldeles på gränsen i räckvidd. Gå i såna fall hellre upp till någon av deras modeller med längre räckvidd.

Jag körde denna ett tag som länk mellan min lägenhet och ett garage som jag hyrde några hundra meter bort: https://www.tp-link.com/se/business-networking/outdoor-radio/cpe520/
Skall ha 2 mils räckvidd (i teorin) och kör 5 GHz istället för 2,4 GHz som 210:an. Funkade stabilt för det mesta, men kräver förstås fri sikt.

Man skall vara medveten om att man kan behöva finjustera inställningarna en hel del (även jorda ordentligt osv) för att få bra räckvidd och TP-link är inte de enklaste att jobba med i det avseendet, utan mer anpassade för nätverkstekniker.

I mitt nuvarande hus kör jag Ubiquiti för hela slanten och deras grejer är helt fantastiskt lättjobbade, som nätverksvärldens motsvarighet till Apple. Har inte testat deras radiolänklösningar, men är otroligt nöjd med deras produkter i övrigt, så skulle jag någon gång behöva en radiolänk skulle jag definitivt välja Ubiquitis variant, vilket förstås också påverkas av att jag gått "all-in" på deras ekosystem.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Problemet är att jag har långt till masterna, ca 8-12 km till tre master dock ligger dessa bakom berg så jag inte kan nå dom utan den mast jag når är TV masten i Grelsbyn ca 20 km bort. 3G funkade om än dåligt förmodligen pga lägre frekvens men nu är 3G borta och 4G funkar ännu sämre eller snarare inte alls. Nu satsar man väl på 5G och det kan man ju räkna ut hur bra det kommer att funka 2 mil från masten.

Jag jobbar åt kommun och på ett sånt här litet ställer känner man ju alla men det är ju inte så bara för dom heller det handlar ju om pengar. Är ju fördjävligt att det tillåts att privata operatörer tar russinen ur kakan där husen står tätt och lämnar de glesa dyrare områdena åt små fattiga kommuner. Sen ljuger ju Telia rent ut och säger att jag har medelgod täckning att man inte kan ringa eller surfa inomhus eller utomhus beror på att huset och träd skärmar signalen inte att det är berg mellan till masterna på runt 1 mil och jag måste nå en mast 2 mil bort.

Problemet är att jag inte vet när fibern blir av, projektet är påbörjat och först har det låtit som att det skulle bli i sommar men nu är det tveksamt då vissa andra delar måste prioriteras för att EU-bidrag inte ska brinna inne. Jag har redan haft skitdåligt Internet i fyra månader för att försvinna nu och är inte sugen på att ha så ett år till, har skickat in ansökan om grundläggande telefoni och internet till PTS. Är ju en enorm försämring nu mot kopparnätet med ADSL.

I stugan har vi hyfsat Internet och jag tror att det är enklaste lösningen om det går att göra måttligt dyrt i väntan på fiber.

Är jävligt less nu.
Fattar att du är less. Samtidigt vill nog inte övriga kunder betala för att du bor avsides. Misstänker att du har många andra fördelar där du bor jämfört med en storstad. Sannolikt billigare bostäder, lugnt och fint etc. Man kan inte få allt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Svaret på sådana här lokaliseringsorienterade frågor är alltid detsamma:
flytta ner till civilisationen söderöver ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Antingen skaffar du fast riktantenn till ett 4G modem och får upp signalen på det nätet, eller så bygger du egen radiolänk med riktantenner i båda ändarna för ditt eget Wifi.
Det handlar enbart om signalstyrka.

Jag känner folk som har kört Ubiquti radiolänk från ett företag med gigabitfiber till sitt hus.
Han är i princip expert på att bygga radiolänkar, han fick ansluta sig gratis hos företaget, och han kunde köpa radiolänkutrustningen skitbilligt.

Ändå blev det ganska dyrt i slutändan, men han hade verkligen behovet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har nog väntat runt 5 år på att IP-only ska dra hit fiber. Från början var jag bara glad åt fördröjningen då det finns kopparkabel från Telia som täcker mina behov och jag ville gärna skjuta upp investeringen på 20 kkr.

I höstas var IP-only här och grävde ner lite kabel från huset till vägen. Verkar inte det som lite fel ordning? Kanske vill dom bara skapa en illusion av att dom gör nåt för nåt mer har inte hänt därefter.

Det tråkiga kommer nu till hösten då det fortfarande saknas fiber och Telia klipper kopparkabeln, dom tror att jag(vi) ska använda deras mobila bredband istället. Det kan dom glömma, jag kommer byta allt till Tele2 av ren princip.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag satte upp antenn till 4g-modemet när de klippte kopparn för en bunt år sen, fick helt acceptabel mottagning efter det men det blev ju inte stabilt som adsl.

Efter tre år "fick" jag äntligen fiber, ungefär samtidigt som 5g började lanseras och när de riktat om masterna så det börjat funka bra....

Men, det snålades i byn då det funkade ok med trådlöst så det blir väl snart kapacitetsbrist så jag får väl vara nöjd med att jag tecknade fiber ändå.

Vansinne!
Fullt fungerande kopparnät, stabilt 20/2,5 och de lägger ner utan alternativ, i stan har områden kvar sitt nät men där finns det alternativ.....
En tänkande individ hade släckt där alternativ fanns, sparat hårdvaran i reserv till de områden där alternativ saknas och inväntat utbyggnaden i dessa områden innan man släckte men men.....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag satte upp antenn till 4g-modemet när de klippte kopparn för en bunt år sen, fick helt acceptabel mottagning efter det men det blev ju inte stabilt som adsl.

Efter tre år "fick" jag äntligen fiber, ungefär samtidigt som 5g började lanseras och när de riktat om masterna så det börjat funka bra....

Men, det snålades i byn då det funkade ok med trådlöst så det blir väl snart kapacitetsbrist så jag får väl vara nöjd med att jag tecknade fiber ändå.

Vansinne!
Fullt fungerande kopparnät, stabilt 20/2,5 och de lägger ner utan alternativ, i stan har områden kvar sitt nät men där finns det alternativ.....
En tänkande individ hade släckt där alternativ fanns, sparat hårdvaran i reserv till de områden där alternativ saknas och inväntat utbyggnaden i dessa områden innan man släckte men men.....

Det är jävligt dyrt att drifta flera mil kopparkabel för ett fåtal kunder, därför är det där det bara finns ett fåtal kunder man klipper kopparn först.

Mina föräldrar blev av med kopparkabeln (och ADSL) några månader innan dom fick fiber, av en slump skaffade min far just då en ny telefon som hade 4G, och det visade sig att dom hade bygt om deras närmaste mast till 4G (på grund av att den gick sönder och behövde bytas, och dom då passade på att uppgradera)

Så det blev ett tvillingkort och en 4G router i fönstret i några månader.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mitt problem är att jag har 2 mil till en mast har antenn på huset utan den så är det helt kört det jävliga är att själva signalen (bärvågen) är bra men avståndet är problemet. I detta fall hjälper inga antenner jag måste få till en mast närmare.

Kunde jag skicka bredband från stugan som har ok 4G hastighet då den ligger närmare en mast så vore det nog enklaste lösningen om det inte kostar multum.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mitt problem är att jag har 2 mil till en mast har antenn på huset utan den så är det helt kört det jävliga är att själva signalen (bärvågen) är bra men avståndet är problemet. I detta fall hjälper inga antenner jag måste få till en mast närmare.

Kunde jag skicka bredband från stugan som har ok 4G hastighet då den ligger närmare en mast så vore det nog enklaste lösningen om det inte kostar multum.

Ja, avståndet blir så stort att datapaketen krockar i luften, någonstans halvvägs ligger dom i en stor hög i skogen.

WiFi router med antennutgång, och 25dB rikt antenner i båda ändar...

Eller: https://www.dustinhome.se/product/5...72uNaCy5oJjj7RoCtBYQAvD_BwE&tab=specification
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns ett svenskt företag som kör bredband via 450 nätet. Svenska rallyt tv sändningar och dyligt i Värmlands skogar har gått via detta. Kostar vad jag minns som 4G. Men fungerar i urskogen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns ett svenskt företag som kör bredband via 450 nätet. Svenska rallyt tv sändningar och dyligt i Värmlands skogar har gått via detta. Kostar vad jag minns som 4G. Men fungerar i urskogen.

Jag tror inte dom finns kvar, jag tror att tillståndet har löpt ut och frekvenserna sålts.

Anledningen till att telefonin las ner på 450 bandet var ju för att frigöra frekvenserna och sedan fanns det ingen köpare på dom, så då körde Net2 eller vad dom hette "bredband" på dom frekvenserna så länge.

Hursomhelst fanns dom inte på alla orter, utan bara där det fanns stor efterfrågan, då det kostade en del för dom att drifta varje mast
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top