Skicka hojen på posten

meme

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Honda, CB750F. Suzuki SV650S, BMW F650CS
Någon som fraktat hoj på annat sätt än det vanliga dvs. köra den själv eller på släp?

DHL, flyttfirmor etc. har dykt upp i tankarna men någon som har tips på vem som tar hojen på flaket till ett rimligt pris?

Tycker att det bör finnas de här på forumet som gjort det innan om inte annat så finns det väl roliga avskräckande exempel...

Meme.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
DHL fick jag tipset om när jag handlade hoj alldeles för långt hemifrån, även av en lokalhandlar fick jag det tipset. Dom hade tydligen skickat en hoj 80mil och det hade kostat ca. 5.000:- eller nått, kan väl vara värt det om man inte har någon möjlighet till att hämta hojen eller att den helt enkelt inte går.

meme

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Misstänkte att DHL skulle kunna fungera. Man kan säkert skicka det mesta med dem bara en fråga om prislappen...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Polaren körde sin surninja med skinklers och det funkade fint.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Misstänkte att DHL skulle kunna fungera. Man kan säkert skicka det mesta med dem bara en fråga om prislappen...

Absolut. Frågor du hos någon MC-handlare så brukar dom ha pallar du kan lyfta upp hojen på med. Jag har två stycken ståendes i garaget :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tidigare så har det gått att skicka via Bussgods iaf. Har för mig att det blev billigare än DHL.

meme

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Kan man skicka en hel hoj via bussgods? Det trodde jag inte, hur gör de då står den där barnvagnen brukar vara eller har de en sådan där lite släpvagn efter som när de kör ner till alperna? :D

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kan man skicka en hel hoj via bussgods? Det trodde jag inte, hur gör de då står den där barnvagnen brukar vara eller har de en sådan där lite släpvagn efter som när de kör ner till alperna? :D
Bild från Bussgods.se:
godsbuss1.jpg

meme

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Glöm inte att kolla med poståkeriet! :tummenupp

Gå in på din lokala DIP el Företagscenter

Sant man skall inte glömma posten de har slarvat bort ett & annat brev men en hoj på 200kg borde inte försvinna.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Poståkeriet är grymma ! :tummenupp
Kan garantera att den inte försvinner och att den kommer fram på 1, högst 2 dagar. Inom Sverige.
Dock så kan det vara bra om du kan sätta hojen på en pall, el liknande, så att den kan lyftas med truck/pallyftare.

Det brukar faktiskt skickas hojar med Poståkeriet, har lossat flera Ducati från fabriken i Italien faktiskt. Dom står i specialbehållare.

Mvh

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Drömmer om CB1000R
Poståkeriet är grymma ! :tummenupp
Kan garantera att den inte försvinner och att den kommer fram på 1, högst 2 dagar. Inom Sverige.
Dock så kan det vara bra om du kan sätta hojen på en pall, el liknande, så att den kan lyftas med truck/pallyftare.

Körs den på pall så är det ingen garanti att den kommer fram på 1 eller 2 dagar då posten inte lämnar tidsgaranti på pallar. De kör pallarna om plats finns. Har varit med flera gånger om att pallar tagit upp till en vecka att komma fram. Kollar man leveranstid på postens hemsida står det 1-2 dagar har jag för mig. Men kollar man villkoren för pall-tjänsten så lämnas ingen tidsgaranti.

Till TS, vilken sträcka gäller det?

meme

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Till TS, vilken sträcka gäller det?

Karlskrona - Stockholm. Funderade även lite på flyttfirmor det brukar gå lastbilar med lite plats över frågan är vem man kontaktar där om man behöver ringa alla firmorna eller om de har något samarbete...

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Jag vet inte hur det är här men när jag ville frakta min hoj från Irland till Sverige skulle det blir så dyrt och komplicerat att jag gav upp och körde hem den istället.
Den skulle demonteras och läggas i en "crate" som dom levereras i från fabrikerna och tömmas på olja och bensin och gud vet vad...
det var enklare (och billigare) att köra över halva Irland, halva Skottland, halva England och halva Sverige för att få hem åbäket.
Kör hojen ist!

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Drömmer om CB1000R
Karlskrona - Stockholm. Funderade även lite på flyttfirmor det brukar gå lastbilar med lite plats över frågan är vem man kontaktar där om man behöver ringa alla firmorna eller om de har något samarbete...

Hör med DSV Roads om det är något de kan lösa. Var en kille i gbg-forumet här som behövde skicka en pall på 300 kg till spanien, har för mig DSV löste det till en ganska billig peng. Så är nog inte helt omöjligt att de kan lösa även detta. Frågan är bara hur man skickar den.. Är nog lite svårt att få plats på en EU-pall, sjöpall kanske skulle gå?

meme

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Som en avrapportering på tråden så slutade det hela med att jag körde upp hojen till slut, allt annat blev antingen så jäkla krångligt eller dyrt. Skön träningsvärk i låren efter resan, tur att man är man så att man kan ta denna smärtan...

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Som en avrapportering på tråden så slutade det hela med att jag körde upp hojen till slut, allt annat blev antingen så jäkla krångligt eller dyrt. Skön träningsvärk i låren efter resan, tur att man är man så att man kan ta denna smärtan...

Den sträckan är tråkig och lååång... :huvet Ledsen att jag inte såg din tråd förrän nu, för vi åker den sträckan titt som tätt och med plats för extra hoj. Irriterande, jag vet, jag borde inte ens ha skrivit det.

Jaja, är det någon annan som behöver hjälp så åker jag med tomt skåp Karlskrona - Malmö - Stockholm den 10 sept och ner Sthlm - Karlskrona igen den 17 sept.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha