skilja titan från rostfritt stål?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Om jag har svårt att uppskatta godstjockleken hos ett föremål, så att själva vikten gör det svårt att avgöra - hur skiljer man på titan och rostfritt stål? Det rostfria är väl inte magnetiskt?

Har redan läst på gällande vanliga stålkvaliteter. Det rör sig om ett grenrör jag vill kunna avgöra vilken legering det är byggt av - titan eller rostfritt. Rostfritt är ett måste då jag vill kunna kapa och svetsa om det ifall jag köper det..

Är det rimligt att anta att Akrapovic gör sina rostfria grenrör i 304L?

Det skiljer ju väldigt ofta i färg. Ett titanrör är gråare än ett rostfritt som i jämförelse ser lite gulaktigt ut. Men om du inte kan lägga dem sida vid sida så vetefan. Det är inte jättelätt att förklara. Jag fick precis för mig att det är mer klang i stålet om man knackar på det med en ringnyckel tex. Medan titanröret inte har någon direkt klang. Men jag kan ha fel eftersom jag inte testat att göra så :)

Tycker det är svårt att ta miste. Titanrör är så mycket lättare att man inte tvekar.

Dessutom är som Steffo skriver titanrör mer grå än RF.

Är det tex headers som redan varit heta så är en blåton typiskt för titan, krökar i RF blir mer champagnefärgade när de hettats upp, aldrig blåfärgade som kromade och titankrökar.

Det skiljer ju väldigt ofta i färg. Ett titanrör är gråare än ett rostfritt som i jämförelse ser lite gulaktigt ut. Men om du inte kan lägga dem sida vid sida så vetefan. Det är inte jättelätt att förklara. Jag fick precis för mig att det är mer klang i stålet om man knackar på det med en ringnyckel tex. Medan titanröret inte har någon direkt klang. Men jag kan ha fel eftersom jag inte testat att göra så :)

Klangen har betydlig skillnad dem emellan.
Jag skulle utan att riskera för mycket vilja påstå att grenrören hos Akra är rostfritt. om det sen är 304L eller 316L låter jag vara osagt.

Vill man vara riktigt 1000 så sänk ner det i vatten och notera volymökningen. Väg det sedan. Jämför vikt kontra volym.
Tadaaa!

Ytterligare en ovetenskaplig metod är att blästra eller slipa på ett hörn. På allt titan jag blästrat/slipat har det gnistrat skoj vitt ifrån medan rf har man inte fått alls samma roliga effekt. ta en bit rf jämte och jämför ;)

Exempel:
http://science.slashdot.org/article.pl?sid=07/12/25/1539252

Sedan vill jag också påstå att vikt och färg skall vara tillräckligt avslöjande.

Ett par andra tips bland annat om det anodiserar eller ej:
http://mrtitanium.info/2008/03/17/how-to-tell-if-a-piece-of-metal-is-really-titanium/

Har redan läst på gällande vanliga stålkvaliteter. Det rör sig om ett grenrör jag vill kunna avgöra vilken legering det är byggt av - titan eller rostfritt. Rostfritt är ett måste då jag vill kunna kapa och svetsa om det ifall jag köper det..

Är det rimligt att anta att Akrapovic gör sina rostfria grenrör i 304L?

Finns det något ställe under/skymt e.tc som du kan sätta vinkelslipen på lite försiktigt är saken biff!

Titan gnistrar som tomtebloss i princip.

Rostfritt gnistrar precis som vanligt stål.

Smaka på det. Titan smakar mera som Rymdfart och Formel 1 medans Rostfritt smakar mera som Diskänk.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick