Skillnad i körupplevelse mellan KTM 690 SM och SMC

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Undrar hur pass stor skillnad det är i chassie och uppförande om man jämför KTM 690 SM och SMC.
Nu när man kan få splitt nya 08or 690 SM för 59.9k och SMR 64.9k så ska SMC vara rätt mycket bättre om det ska vara värt mellanskillnaden....:va
Har inte haft möjligheten att testa dessa bara kört 690 Superenduron...

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Det är skillnad. Nu har jag bara kört en 690SM med slipon, men inte ommappad. Och den var slöare än en original 690SMC.

Lägg till 7k och du får en roligare hoj.

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Men motorn verkar vara ju identisk på SM o SMC men vikten skiljer en del, kan nog till stor del bero på de massiva ljuddämparna....

Det är skillnad. Nu har jag bara kört en 690SM med slipon, men inte ommappad. Och den var slöare än en original 690SMC.

Lägg till 7k och du får en roligare hoj.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
bara att sätta sig på smc:n istället för sm:n är nog värt x-antal tusenlappar mer :tungan Smc:n ÄR mkt snyggare !

• Gilla
Reaktioner: MaG

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Skiljer 25k iaf mellan en ny SM o SMC,,, jag köper dock inte en hoj bara för den e snygg jag KÖR dem... viktigaste e dess egenskaper enligt mig.

bara att sätta sig på smc:n istället för sm:n är nog värt x-antal tusenlappar mer :tungan Smc:n ÄR mkt snyggare !

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
SMC:n tyckte jag var sjukt mycket roligare. Rappare, lättare och betydligt mer motard. Men åk till Jonte på Center Syd och provkör själv, det är väl inte hela världen, allt beror ju på vad du själv är ute efter.

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Tror du kan ha roligt på en 690SM, det finns ju folk som till och med har skoj på en seKsförti..:brynad

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Tja den ska ju ersätta min fd 450 4t cross som jag brukade åka lite asfalt o grusväg med typ.... Behöver nått att åka med när det blir lite sämre väder då e inte mina GSXR1000 så kul längre:gnissla
Provade 690 Enduro R men den var ju sjukt mjuk...
Och 59.9 k för en splitt ny 08a SM är ju billigt... kul o se att beg 07or på blocket dyrare.... lycka till att få dem sålda nu när det finns 08or att tillgå för det priset....

Tror du kan ha roligt på en 690SM, det finns ju folk som till och med har skoj på en seKsförti..:brynad

Last edited:

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
Oj blandade ihop dem... menade 690 Enduro R :)

Ok, men fjädringen är ju fullt justerbar.
Från stenhård till tuggummi...

Kör jag gata styvar jag upp fjädringen, grus/skog gör jag den mjukare.
Har dock inte R-modellen...

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ni som snackar om att det skulle skilja i hur "rapp" SM vs SMC är - vad snackar ni om? Det är samma motor i båda. Visst vikten skiljer lite men inte så det skulle vara "en sjuk skillnad" som vissa skriver.
När vi rejsar med cyklarna kan man märka en liten liten liten skillnad mellan olika cyklar men det handlar isf mer om andra saker än SM vs SMC.

Körupplevelsen skiljer mest pga olika chassi och helt annorlunda körställning. Inte motorn.
Har inte ens kollat vad jag har för drevning på min för det funkar så jäkla bra men jag kan tänka mig att SMC har lägre utväxling vilket skulle förklara skillnaden.

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Ja just precis samma motor o visst väger SM lite mera men som jag skrev är nog till stor del viktskillnaden avgasssystemet vilket ändå alltid byts ut ju.
Min poäng var om det verkligen är värt att lägga 25k mer på en SMC om man nu köper en helt ny, det är ju nästan en halv ny SM :näsblod
Visst SMC ser ju cool ut på sitt sätt men jag köper hojen för att ha kul med, de andra 25k då som blir över kan man ju spara åt en RC8 om man nu också skulle vilja ha en sån i sin samling:banana

Ni som snackar om att det skulle skilja i hur "rapp" SM vs SMC är - vad snackar ni om? Det är samma motor i båda. Visst vikten skiljer lite men inte så det skulle vara "en sjuk skillnad" som vissa skriver.
När vi rejsar med cyklarna kan man märka en liten liten liten skillnad mellan olika cyklar men det handlar isf mer om andra saker än SM vs SMC.

Körupplevelsen skiljer mest pga olika chassi och helt annorlunda körställning. Inte motorn.
Har inte ens kollat vad jag har för drevning på min för det funkar så jäkla bra men jag kan tänka mig att SMC har lägre utväxling vilket skulle förklara skillnaden.

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
Återigen, utan pik till alien-outlaw-mannen denna gång.
Du kommer ha precis lika skoj på en SM som på en SMC....

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy