Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Det är väl ungefär något sånt som MC-Express har lyckats klämma ur en Hayabusamotor som mest?Ta en modern rad4 så motsvarar de ju störtlöjliga ~620 häst..
Det är väl ungefär något sånt som MC-Express har lyckats klämma ur en Hayabusamotor som mest?Ta en modern rad4 så motsvarar de ju störtlöjliga ~620 häst..
Det är väl ungefär något sånt som MC-Express har lyckats klämma ur en Hayabusamotor som mest?
Jagh är fuöll som fen nu! Jag har pruttat faen i låda! Dreggel å ja kåm inte in på ankår!
Har man sport hoj får man ligga :ligga
Den maximalt utvunna effekten i en kolvmotorn bestäms av den totala ventilarean, vilken är proportionell mot kolvarean i en välbyggd motor. Att maximera kolv/ventilarean gynnas av kort slaglängd samt många cylindrar.
En motard må ha kort slaglängd, men ett fåtal cylindrar.
Slut.
/J
Jagh är fuöll som fen nu! Jag har pruttat faen i låda! Dreggel å ja kåm inte in på ankår!
Åååh jääävlar! Där kommer man ju in med häst och vagn!
...och effekten är kopplat till det varvtal som kan tas ut. Har man låg massa som ska röra på sig (kolv och vevstake), så minskar slitage och förluster och man kan öka varvtalet och därmed effekten. En 600cc stånka kanske har varvstopp vid 8-9 tusen varv, medans radfyran klarar 12-14. Kombinerar man det med en helt annan motorkaraktär med toppig effekt, så är det inte så konstigt med dubbla effektuttaget på samma volym. Toppfarten får man sedan genom kåpor istället för körställning a la ladugårdsvägg...
Jo det är riktigt. Men mitt sätt att utrycka det tar hänsyn till det du säger, det är det som är det listiga. Vill man uttrycka sig så kärnfullt det bara går i rena dimensioneringskriteria så ges allt du säger av mitt påstående: att maximera kolvarean och därmed ventilarean för en given slagvolym.
Det var det som var det fiffiga.
Hilsen
J
Man kan aldrig få lika mycket effekt ur en 1-cyl motor som ur en 4-cyl p g a antalet tändpulser. Jämför med trampcykel, du ökar bara farten om du verkligen trampar. Det är också därför 2-takt ger dubbelt så mycket effekt som 4-takt eftersom den senare bara behagar tända varannat varv.
Om en 1 cyl 600 cc gör en cykel, och en 4 cyl 600cc gör en cykel så har båda förbränt 600cc om jag ska uttrycka mig barnsligt enkelt
Om en 1 cyl 600 cc gör en cykel, och en 4 cyl 600cc gör en cykel så har båda förbränt 600cc om jag ska uttrycka mig barnsligt enkelt
Du är nog den enda som tänker på en hoj under 500cc när man säger sporthoj.haha okej jag fattar detta nu jag tycker iaf man skulle sätta in en hayabusa motor på 1300cc på en liten motard =) det skulle bli rent livsfarligt o köra den
sen ni "sporthojs åkare", motard har sin ljusa sida också ibland tröttnar man på sporthoj o vill köra nått annat! har sj varit med om de på sätt o vis haha man ska inte ha sporthoj i de lägre klasserna.. de är helt enkelt för slöa för att se ut som sporthoj
tycker man kan börja med sporthoj i 500-600cc klassen! men innan det är det motard som gäller!
1 liter mjöl är 1 liter mjöl även i 4st skålar,Om en 1 cyl 600 cc gör en cykel, och en 4 cyl 600cc gör en cykel så har båda förbränt 600cc om jag ska uttrycka mig barnsligt enkelt
som du säger.. den med 1cyl är 600cc stor, och den andra cykeln med 4cylindrar på 600cc, är varje cylinder på den med 4st 150cc var?
jag må vara idoiotförklarad, men det skiter jag i
som du säger.. den med 1cyl är 600cc stor, och den andra cykeln med 4cylindrar på 600cc, är varje cylinder på den med 4st 150cc var?
jag må vara idoiotförklarad, men det skiter jag i
(68.9 x 43.8 mm) x 4 = 636 cc
Stämmer det?
Får det till 653,2cc
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |