Skillnad mellan enkelt och dubbelt avgasrör.

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Hejsan, har kikat runt lite på ny hoj, i förberedande syfte ifall min blir inlöst, och har bland annat spanat in KTM-hojar.
Något som jag lagt märke till är att en del modeller varierar från ett avgasrör till två, beroende på vilken årsmodell det är.

Jag som inte kan så mycket om motorer tänkte höra vad det finns för fördelar med mellan ett avgasrör, och två stycken. Det enda jag vet med säkerhet är att vikten är högre när man har två avgasrör, vilket är rätt självklart. Men det borde väl finnas några fördelar med dubbla avgasrör, annars hade man väl inte gjort några modeller med det.

Något jag också sett på till exempel KTM 640 lc4, är att det är dubbla grenrör, för att sedan gå ihop till ett enkelrör och sluta med ett avgasrör på de äldre modellerna. Men på nyare modeller verkar det vara två avgasrör, fast med dubbla grenrör, alltså 2-1-2, eller något i den stilen.
Exempel: http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/40/6635/16619023/img-0426-49929.jpg
Finns det någon speciell anledning till att man gick över till två avgasrör?
Följdfråga: Varför har man en bit som är bara ett rör, istället för två rör hela vägen från cylindern till ljuddämparen? Så som det är på till exempel min hoj, FMX.

Mycket avgassystemssnack här alltså, jag är redo att suga i mig all kunskap ni sitter inne på! :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Dubbla dämpare betyder mer dämpvolym vilket underlättar att få ner ljudet utan att döda effekten. Nackdelen är högre vikt. I de flesta produktionsmoppar inkl de ktm du refererar till är det enbart kosmetik och mode vad de valt så köp det du själv föredrar.

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Dubbla dämpare betyder mer dämpvolym vilket underlättar att få ner ljudet utan att döda effekten. Nackdelen är högre vikt. I de flesta produktionsmoppar inkl de ktm du refererar till är det enbart kosmetik och mode vad de valt så köp det du själv föredrar.

Ah, så dubbla dämpare minskar effektförlust, men bidrar till mer vikt.

Om man ska köpa eftermarknadsrör, utan ljuddämpning, så borde man alltså satsa på en hoj med ett avgasrör, om det är effekt/vikt man är ute efter?
Jag tänker då att inget av avgasrörs-varianterna dämpar ljudet och på så sätt ingen/lite effekt, men dubbla avgasrör väger dubbelt upp mot ett enkelt avgasrör.

Dubbla ljuddämpare ser ju betydligt fräckare ut, men om det bidrar till att effekt/vikt-ration blir sämre så satsar jag ju hellre på en hoj som har en ljuddämpare.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Ah, så dubbla dämpare minskar effektförlust, men bidrar till mer vikt.

Om man ska köpa eftermarknadsrör, utan ljuddämpning, så borde man alltså satsa på en hoj med ett avgasrör, om det är effekt/vikt man är ute efter?
Jag tänker då att inget av avgasrörs-varianterna dämpar ljudet och på så sätt ingen/lite effekt, men dubbla avgasrör väger dubbelt upp mot ett enkelt avgasrör.

Dubbla ljuddämpare ser ju betydligt fräckare ut, men om det bidrar till att effekt/vikt-ration blir sämre så satsar jag ju hellre på en hoj som har en ljuddämpare.

Nu beror det ju lite på vad det är för hoj...

Men de som nästan kräver dubbla dämpare är större v-twinar för att inte tappa för mycket effekt.... Rc8r, 1098,1198,1199, Bigbore rsv-r.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer

Men de som nästan kräver dubbla dämpare är större v-twinar för att inte tappa för mycket effekt.... Rc8r, 1098,1198,1199, Bigbore rsv-r.

så det är därför rc8r är så trött... :glömdet

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
rc8r har dock inte dubbla dämpare..

Känner att jag inte behöver svara på topic då du fått svaren du behöver. :)

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Dubbla pipor är coolare :fakta
Det håller jag med om! Frågan är bara om det är bättre? :confused:
Enligt svaren jag fått så verkar enkelt utblås vara det optimala då det ger mindre vikt

Känner att jag inte behöver svara på topic då du fått svaren du behöver. :)
Ju fler svar desto bättre, repetition är bara bra, så fastnar det i skallen. :tummenupp

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Sant iofs, okej jag ger mina 5 cents med, ska du köra motard så är det snyggare med 2 pipor och viktskillnaden är så pass liten så du kommer inte märka någon större skillnad, samt att med dubbla pipor blir ljudnivån något mindre..

Det jobbiga är bara om du skulle välta, då har du i stort sett alltid en pipa som tar stryk. Sen bryr sig inte alla om det heller, kanske bara jag som är allmänt pedantisk och vill att allt ska vara toppskick.

som sagt, mina 5 cents.

Det håller jag med om! Frågan är bara om det är bättre? :confused:
Enligt svaren jag fått så verkar enkelt utblås vara det optimala då det ger mindre vikt

Ju fler svar desto bättre, repetition är bara bra, så fastnar det i skallen. :tummenupp

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Sant iofs, okej jag ger mina 5 cents med, ska du köra motard så är det snyggare med 2 pipor och viktskillnaden är så pass liten så du kommer inte märka någon större skillnad, samt att med dubbla pipor blir ljudnivån något mindre..

Det jobbiga är bara om du skulle välta, då har du i stort sett alltid en pipa som tar stryk. Sen bryr sig inte alla om det heller, kanske bara jag som är allmänt pedantisk och vill att allt ska vara toppskick.

som sagt, mina 5 cents.

Ledsen för sent svar, det känns som jag jobbar dygnet runt nu för tiden.

Tack för din input, dina åsikter håller jag med om. Dubbla pipor är fräsigare, angående att lägga ned hojen så vet jag precis vad du menar. Lade ju ned min FMX för en och en halv månad sedan. Vågade knappt titta mot röret när jag reste den upp. Men blev positivt överraskad då den bara fått några pyttesmå repor längst ut, tror min blinkers tog en stor del av smällen och räddade rören. :D

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Har semester så sitter inte inne så mkt jag heller! ;)

Sen finns det ju såna gummiringar (glömt vad dom heter..) att trä på rören så dom slipper att skrapas.

Jag hade kört på 2 pipor om jag skulle valt. :tummenupp

Ledsen för sent svar, det känns som jag jobbar dygnet runt nu för tiden.

Tack för din input, dina åsikter håller jag med om. Dubbla pipor är fräsigare, angående att lägga ned hojen så vet jag precis vad du menar. Lade ju ned min FMX för en och en halv månad sedan. Vågade knappt titta mot röret när jag reste den upp. Men blev positivt överraskad då den bara fått några pyttesmå repor längst ut, tror min blinkers tog en stor del av smällen och räddade rören. :D

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Annars kan man köpa slangklämma modell större och slang i valfri färg, garanterat billigare än att köpa färdiga såna man sätter på ljuddämparen...

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Har semester så sitter inte inne så mkt jag heller! ;)

Sen finns det ju såna gummiringar (glömt vad dom heter..) att trä på rören så dom slipper att skrapas.

Jag hade kört på 2 pipor om jag skulle valt. :tummenupp
Det verkar bli så, ska kolla på en motard imorgon och den har dubbla pipor. Har inte direkt gått åt ena eller andra hållet, utan var mest intresserad av vad det gör för skillnader. :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fördelen med enkelpipa är att man bara behöver en ljuddämpare.
På motorcyklar anser jag att vikten är viktigare än effekten (inom rimliga gränser).
Twinnar bör dock ha två dämpare med utjämningsrör för att fungera flödes och ljudmässigt i hela registret utan att vara allt för klumpiga.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
förrut hade min en dämpare med dubbla utblås ... så undantag finns

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...