Skillnad på 1 & fyra cylindrar..

vilja

Vilja
Gick med
26 Aug 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Suzuki GSX 600 F -95
En totalrookiefråga, jag vet!


Vad är det för skillnad på en motorcykel med 1 cylinder jämfört med en motorcykel med 4 cylindrar?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
T.ex. prestanda, storlek, vibrationer, ljud och lätthet/svårighet att serva.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kortfattat så har en 4 cylindrig motor 4a små kolvar som gör att motorn blir mer varvvillig då dom inte går samtidigt.
En encylindrig motor har en stor kolv som gör att motorn inte blir lika varvvillig och lite mer vibrationsbenägen.

Den 4 cylindriga får man ur med effekt ur eftersom den tänder 4a gånger på 2 varv medan en encylindrig en gång på 2 varv och får en mer ojämn gång

Då om vi jämför 600 cc en och fyrcylindrig.

den fyrcylindriga motorn blir större och klumpigare än den encylindriga trots samma motorvolym.

Typ så liksom...
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Enkel fysik,

1. Ta en motor på tex 1 liter.

2. Fördubbla ALLA mått (längd, bredd, höjd) så motorn blir dubbelt så stor, vad händer???

3. Cylindervolymen blir 2*2*2 = 8 liter

4. Men vad händer med styrkan jo alla areaor blir 2 * 2 = 4 ggr så starka.

5. Vad händer med vilkten 2 * 2 * 2 = 8 ggr så tung

6 Hur går det med andningen jo insug tex 2 * 2 = 4 ggr så mycket.

Volym och vikt växer med kubiken men styrka och andning med kvadraten

Blir den för stor håller den inte för varv och kväver sig själv.

Bättre då att göra "flera" motorer dvs cylindrar

Därför har en elefant proportionellt tjokare ben än en myra och en fartygsdiesel klarar bara varva 100 rpm
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
senast igår pressade jag vevaxel och bytte stake, samt riktade veven, själv, för första gången. Fan våga lite, sitt inte och oroa er för eran nya plastmaskin, det är inte svårt, hur kan man lämna bort ett jobb som byte av drev + kedja? Herregud

mesar

Min hjälte!

Jag gör det mesta själv på mina hojar, men du måste för fan inse att alla som kör hoj inte är lika världsvana och bevandrade som du inom mekaniken. Dumfan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan jörgen ja hoppades du inte skulle hitta tråden och visa vad :tuttar ska stå.

Ja med V-twin är man coolast och starkast och lexar up alla dreggsen.

[YOUTUBE-ID]Ez7zwRA4ICQ[/YOUTUBE-ID]

Jag undrar bara när det ska börja, jag har ju lagt ned flera hunnra tusen på den här jonnen nu :confused: Kollar alltid efter dreggs när ja e inne på seven-eleven :mad:
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Kortfattat så har en 4 cylindrig motor 4a små kolvar som gör att motorn blir mer varvvillig då dom inte går samtidigt.
En encylindrig motor har en stor kolv som gör att motorn inte blir lika varvvillig och lite mer vibrationsbenägen.

Den 4 cylindriga får man ur med effekt ur eftersom den tänder 4a gånger på 2 varv medan en encylindrig en gång på 2 varv och får en mer ojämn gång

Då om vi jämför 600 cc en och fyrcylindrig.

den fyrcylindriga motorn blir större och klumpigare än den encylindriga trots samma motorvolym.

Typ så liksom...

den här tråden hade räckt med detta inlägg.. sen vart de bara mombojombo..
men ska man tycka så e radtwin coolast! (paralell) :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Fast en fråga som kvarstår är ju om Vilja överhuvudtaget vet vad en cylinder är?

Jag inflikar en liten rörlig video här(hur j-a svårt ska det vara):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:4-Stroke-Engine.gif

Det där är en fyrtaktsmotor i genomskärning. Dom flesta nya motorer är idag fyrtaktare. Det är bara moppefuckon :) och entusiaster som åker tvitakt idag...

Hoppas bilden skapade lite kunskap....

/ Jens
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Ja med V-twin är man coolast och starkast och lexar up alla dreggsen.

[YOUTUBE-ID]Ez7zwRA4ICQ[/YOUTUBE-ID]

Jag undrar bara när det ska börja, jag har ju lagt ned flera hunnra tusen på den här jonnen nu :confused: Kollar alltid efter dreggs när ja e inne på seven-eleven :mad:

Ta en vända ner till Malmö och kolla seven-elevenbutikerna där,du blir nog inte besviken :D
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Enkel fysik,

4. Men vad händer med styrkan jo alla areaor blir 2 * 2 = 4 ggr så starka.

Enkel fysik förvisso men just denna punkten är alldeles fel. Sure, arean och därmed kolvtrycket blir 4ggr större men du har också en dubbelt så lång hävarm på vevaxeln så du får därmed 8ggr större vridmoment på vevaxeln. Nått annat skulle vara konstigt.

Men som du senare skriver så levererar inte en 8liter stor cylinder lika mycket effekt som 8st 1-liters pga att den mest troligt inte kan varva lika mycket, ventilarean blir bara 4ggr större m.m.

Likheten med elefanten haltar då djur/muskler inte blir starkare av att bli längre, något en motor blir (hävarmen på vevaxeln)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top