Skillnad på framhjuls-lås och stopie?

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Undrar bara varför jag låser mitt framhjul när jag försöker få till en "stopie"?

Vad krävs för att en stopie ska bli till och inte en låsning? Hoppas ni fattar vad jag menar... alltså, måste man typ ha dubbla bromsskivor eller? Ej slitna däck? Gör jag fel som först komprimerar framgaffeln och sedan nyper till lite extra?

Nu vet jag att en ER-5 inte är en stunt-mc, men vad skiljer den från en mc som kan göra en stopie? typ en hornet...


:confused:
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Undrar bara varför jag låser mitt framhjul när jag försöker få till en "stopie"?

Vad krävs för att en stopie ska bli till och inte en låsning? Hoppas ni fattar vad jag menar... alltså, måste man typ ha dubbla bromsskivor eller? Ej slitna däck? Gör jag fel som först komprimerar framgaffeln och sedan nyper till lite extra?

Nu vet jag att en ER-5 inte är en stunt-mc, men vad skiljer den från en mc som kan göra en stopie? typ en hornet...


:confused:
Det är rätt att komprimera gaffeln först, en attack på bromsen kan ju resultera i låsning, vilket är ganska logiskt.

Kör lite snabbare, sätt dig längre fram (kanske kolla så att du har rätt lufttryck i däcket(n))

Det går nog att dra stoppies med en ER-5, tror jag!

Edit : Hade samma problem med min 125a, men körde jag aktivt ettag så framdäcket blev lite varmt gick det, men jag är ingen kung på stoppies för det :gnissla
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Klart man kan göra stoppies med en er-5
Lyft på röven lite samtidigt som nyper till på bromsen.
Lättare om man hjälper till med hela kroppen.

Sen KAN det ju va så att ditt däck är för halt också. Men det e inte specielt troligt.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Framförallt behöver du däck med bra fäste (ganska mjuka däck), du kan säkert få upp den på orginaldäcken men det är svårare och inget kul om det skulle låsa när du väl fått upp den.
och de ska vara väl uppvärmda däck, kalla däck=dåligt fäste.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Som NO_FEAR sade, rövlyft. Få tyngdpunkten närmare framgaffeln. Men var försiktig.

Själv hatar jag stoppies. Slagit över framåt ett par gånger för mycket med cykel när man var barn. :näsblod
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Tror faktiskt mina däck kan vara lite väl hala. De är nästan utslitna nu.

Men men... ska försöka lite till efter era tips och se hur det går.

Tackar!
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Jag gjorde stoppies med helt blanka däck. Så det ska nog funka för dig. =)

Och du behöver INTE vara rädd för att det ska släppa när du väl fått upp den som någon skrev här tidigare. När den väl e uppe på framhjulet bromsar man inte lika hårt. Högsta belastningen e precis när man ska lyfta bakdäcket ifrån backen. Släpper det så e det då det släpper.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kör ett tag med motorcykeln så däcken blir varma, åk och broms lite med frambromsen. Kör typ i 15 min. Sen flyttar du din vikt framåt på motorcykeln och håller hårt om tanken med benen (inte spänna armarna) och trycker till med frambromsen så ska du se att de lättar i röven för dig:)
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
kör med ganska hög fart typ 70-80 sen börja bromsa! sen bromsar du bara hårdare! och hårdare så lättar baken. ev sitt långt fram:yoparty

Sen kan du ta de där med komprimera gaffeln först sen poppa upp hojen på framhjulet. Men de tycker jag du ska lämna till dom som kör montard:tummenupp då dom har lite längre fjädringsväg:D
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top