Skillnad på höger och vänster bromsskiva?

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Jag undrar verkligen om det finns någon skillnad mellan höger och vänster bromsskiva. Jag har kollat genom mina skivor och hittar inga märkningar på att ena ska vara höger och den andra vänster.

Kan jag då köpa en begagnad vänster framskiva och ersätta den högra framskivan med?
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Bromskivor är väl symmetriska och kan således användas åt vilket håll du vill?
 

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
jag vet att vissa skivor har annorlunda nav till olika sidor eller lufthål som går åt olika hål men nu gäller det de gammla skivorna som satt på fireblade 92-94 osv. kan inte man ta den vänsta o sätta den på högra sidan?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
jag vet att vissa skivor har annorlunda nav till olika sidor eller lufthål som går åt olika hål men nu gäller det de gammla skivorna som satt på fireblade 92-94 osv. kan inte man ta den vänsta o sätta den på högra sidan?

det är likadana på båda sidor
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hålena är borrade lite i vinkel för att kasta ut vattnet åt rätt håll fick jag höra en gång.

Har inte kollat om de e så.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Beror väl helt på hur skivan är konstruerad. Vissa är konstruerade för att kunna snurra och ta upp kraft åt båda hållen (helt symmetriska) medans andra är formade på andra vis; viktbesparing, design av kylning, kasta av vatten/smuts etc, men då skulle skivorna vara osymmetriska.

Observera att detta är mitt gissande och således inte fakta.

(Man bör dock kunna gissa att viss härdande effekt erhålls om skivan snurrar åt ett håll och att om den sedan snurras åt andra hållet ger uppkomst till ökad utmattning mot om den skulle snurrat åt samma håll hela tiden. Liknande bocka en metallbit åt olika håll. Men gissningsvis är denna effekt så extremt liten att den bör gå att bortses ifrån).
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Likaså vattencentrifug effekten - spelar nog ingen roll i stora drag.

Varför ens dom borras så beror nog på att det inte kostar nått extra för fabriken att göra 100% perfektion istället för 95% av en pirat/oem skiva.

Pirat skivor brukar vara unisex varianter för båda sidorna
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Varför ens dom borras så beror nog på att det inte kostar nått extra för fabriken att göra 100% perfektion istället för 95% av en pirat/oem skiva.

VIKT!

Det blir en ordenligt viktskillnad borrad skiva gentemot oborrad. Mellan tummen och pekfingret en reducering av vikten med 30% samt mindre roterande massa som ger mindre gyroeffekt och därmed lättare att ändra riktning.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Dom borras för att dels få en lägre ofjädrad vikt, samt att rostfria skivor (även vanliga skivor) som får vatten på sig har en tendens att funka jävulskt dåligt tills dess att vattnet är borta. Hålen i skivan ger vattnet någonstans att ta vägen och därför försvinner mattningen av bromsarna betydligt fortare med hålborrat jämfört med solida skivor.

Solida skivor innebär att vattnet i princip måste koka bort innan full friktion uppnås igen, medan de hålborrade pressar vattnet genom hålen... och detta kan vara skillnaden mellan en stoppsträcka på 40 meter eller 70 meter. Eller skillnaden mellan en krasch eller att klara sig undan helskinnad.

//Robert
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
En tjejkompis till mig hävdade en gång att hålen i bromsskivorna är till för att minska luftmotståndet mot skivan vid sidvind. :tummenupp
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
En tjejkompis till mig hävdade en gång att hålen i bromsskivorna är till för att minska luftmotståndet mot skivan vid sidvind. :tummenupp

Haha.. Om hon sa det på fullaste allvar så är det nog bland det roligaste jag har hört det här året =) :tummenupp :yoparty Knappt nå långsökt...
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Haha.. Om hon sa det på fullaste allvar så är det nog bland det roligaste jag har hört det här året =) :tummenupp :yoparty Knappt nå långsökt...


Hehe, det roliga är att hon ändå har ett visst mc-intresse och "hade hört" att det faktiskt var såhär. Jag höll bara med och nickade belåtet, orka med sura tjejer :tuttar

Blonderad brunett för övrigt.
 

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Nu när vi diskuterar hål i skivorna och att de är så bra, hur kommer det sig då att bilskivorna (standard) inte har några hål? Vet inte tillverkarna om alla de här positiva egenskaperna med hål i skivorna eller funkar det annorlunda där?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Nu när vi diskuterar hål i skivorna och att de är så bra, hur kommer det sig då att bilskivorna (standard) inte har några hål? Vet inte tillverkarna om alla de här positiva egenskaperna med hål i skivorna eller funkar det annorlunda där?

Brukar vara ventilerade skivor på bilar, det räcker. Det är allmänt större anläggningsyta för dem klossarna också, det spelar in (dock mer kinetisk energi att fånga upp men). Sen det här om att det är skillnad på stoppsträcka på 30m mot en blöt skiva mot en torr skiva tror jag inte så mycket på då det tar typ en millisekund för skivan att uppnå kokpunkt för vatten när man bromsar, oavsett om det är ventilerad skiva eller ej. Om det är en gammal honda från 75 eller en från 05 spelar ingen roll då tempen blir över 100 tämligen direkt och vattnet försvinner på nolltid. Sen att det är bättre bromsverkan på en ny än en gammal har snarare med annan förfining av tekniken att göra...

Fan vad jag är trött........
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nu när vi diskuterar hål i skivorna och att de är så bra, hur kommer det sig då att bilskivorna (standard) inte har några hål? Vet inte tillverkarna om alla de här positiva egenskaperna med hål i skivorna eller funkar det annorlunda där?

Det finns både för- och nackdelar med hål och biltillverkarna har nog helt full koll på det.

En av orsakerna är att det blir mindre massa på skivan, en tung bil behöver en 'tung' skiva för att inte smälta under en bromsning.
En annan är att bilskivor är gjorda i gjutjärn och spricker garanterat om de hålborras, hur många biltillverkare vill sälja bilar där bromskivorna behöver bytas någonstans mellan var 50mil till 500mil? En hojskiva är normalt gjord i stål, utom en del sopskivor som är gjorda i rostfri stål. Vi pratar prestandamaskiner från åttiotalet och till idag. Inte touringjärn eller annat.
Det blir sämre bromskraft med en hålborrad skiva, på en hoj där du utan problem kan bromsa mer än tyngden (slår över framåt) håller emot gör det ingenting.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top