Skillnad?

Robbis

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Snart 125:a
Jag undrar om någon vet varför en Aprilia RS 125 04 är mycket dyrare än en Honda 04 CBR125R? Är det mycket bättre kvalitet på en Aprilia som tillexempel dämpare och sånt. För det kan väl inte bara var märket som gör att det skiljer så där 20.000 kr? :rolleyes:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nja man kan väl säga att Aprilia lagt ner betydligt mer kraft och pengar för att få ut en bra hoj.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Det finns en tråd om en som precis har köpt en CBR... kolla den.

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Robbis skrev:
Jag undrar om någon vet varför en Aprilia RS 125 04 är mycket dyrare än en Honda 04 CBR125R? Är det mycket bättre kvalitet på en Aprilia som tillexempel dämpare och sånt. För det kan väl inte bara var märket som gör att det skiljer så där 20.000 kr? :rolleyes:

Cbr:en är klenare i allt, och motorn ger ungefär 20hk mindre än RS125ans

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Messiah skrev:
Cbr:en är klenare i allt, och motorn ger ungefär 20hk mindre än RS125ans

So, det förändrar inte priset..? Honda hade mkt väl kunnat klämma dit en 40hk´s tvåtaktsmotor om de ville.

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
cRoC skrev:
So, det förändrar inte priset..? Honda hade mkt väl kunnat klämma dit en 40hk´s tvåtaktsmotor om de ville.

Jo,är ju det som gör att hondan är billigare.. Vad kostar det att ta fram en 40hk 2-t motor..? Betydligt mer än att ta fram en gräsklippar motor på 15hk.. Sen så måste ju allt vara kraftigare för att palla med dom dära 40hk.. ram sving bromsar m.m sånt kostar också pengar.. :)

Robbis

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Snart 125:a
Okej, men Aprilian är väl ner sänkt till 11 kw som alla andra 125:eek:r. Men är den strypt med pluggar då? Och hojen klarar väl lungt av att köras ostrypt?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
de är inte alls så!!!

den är gjord i taiwan. Alltså hela cykeln. Därför är den billigt. Iförsig så har dom sparat på lite saker också men de är just för den är gjord i taiwan!

/David

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Edholm skrev:
Jo,är ju det som gör att hondan är billigare.. Vad kostar det att ta fram en 40hk 2-t motor..? Betydligt mer än att ta fram en gräsklippar motor på 15hk.. Sen så måste ju allt vara kraftigare för att palla med dom dära 40hk.. ram sving bromsar m.m sånt kostar också pengar.. :)

CBR´ens ram klarar nog av en 36hk´s motor också ska du se.

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
cRoC skrev:
CBR´ens ram klarar nog av en 36hk´s motor också ska du se.

Jo, allt byggs ju med en viss marginal, men jag tror inte att CBR ramen är bygd för en 36hk motor, om dom inte har samma ram till någon större hojj...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Edholm skrev:
Jo, allt byggs ju med en viss marginal, men jag tror inte att CBR ramen är bygd för en 36hk motor, om dom inte har samma ram till någon större hojj...

Nej men den pallar det :] Hur som helst så tror jag CBR´en är så billig för de inte ödslat så mkt pengar!

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Dom har byggt en billig, vad jag kallar något åt "budgethoj"... Den är liten o känns lite plastig, billig osv (det intrycket fick iaf jag när jag kollade o provsatt den på mässan...), men ändå, en ny hoj för 30 tusen... det är rätt gött :)

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Aprilia RS 125 har ju en helt annorlunda konstuktion om du jämför med CBR:en. CBR:en är ju liten om du jämför med RS. Och som nämns tidigare i tråden så kanske Aprilía RS 125 är dyrare pga. effektskillnaden osv. Men det är ju klart att du betalar kanske lite mer för märket :rolleyes: .

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...