Skillnader på Yamaha XT:s ??

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Carl-m skrev:
2094999 Visar ej vilken växel man har på displayen.
dä e bara å åk :)

hehe, ok!

en till fråga... har xt:n låsningsfria bromsar?

förresten, är detta standard på nya hojar eller är det "lyx" ? :confused:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
nope, man har full kontroll, på gott och ont :rolleyes:

dom hojar jag vet har ABS är Honda Pan-Europe och Goldwing 1800 - finns säkert några andra touring/"bussar" som har det, men annars är det inte direkt tillgängligt, inte som standard iallafall.
(bara för att du frågade så blir jag fundersam kring hur det är bland sporthojar...)

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
xt_660 skrev:
2101875 hehe, ok!

en till fråga... har xt:n låsningsfria bromsar?

förresten, är detta standard på nya hojar eller är det "lyx" ? :confused:

Nope XT:n har inte låsningsfria bromsar, det är bara handen och skallen som bestämmer om det ska låsas eller inte och förståss lilla fossingen till bakisen :D :tummenupp Lyx vill jag inte påstå att det är, hatade abs på bilen, tappar känslan.. vet ej hur det känns på mc. Men tror det kommer mer o mer.

Men XT660 är det iaf inga abs på isåfall fungerar de dåligt :lol

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
xt_660 skrev:
2092912 kanske en larvig fråga men jag är inte så jävla insatt.. ska ta mc-kort i sommar.

på XT:n, ser man vilken växel man kör på i digitaldisplayen?

I dagens läge är där nog ingen hoj som visar vilken växel du har i. Möjligtvis att goldwingarna och den typen av hoj gör det, men vem vill ha en bil på 2 hjul?

Det är bara tidiga 80-tals hojar som visar vilken växel du har i. Tror nästan att det bara är suzuki som visade den informationen också. Fanns både på Suzukis GS och GSX modeller de som är kåplösa eller har halvkåpa. Hade själv tidigare en GSX400FWS från -83 och den hade växelvisare, men den var mest till bekymmer tyckte jag för att då hade man något att kolla på så man satt hela tiden och kolla vilken växel man hade i istället för att köra på känsla :)

Sen undran om ABS bromsar på XT:n. Av min erfarenhet så fördrar jag faktiskt att inte ha ABS på en hoj. Provkörde för några år sedan en hoj som hade ABS och vet inte om det är min bromsteknik som ligger precis på gränsen till att vara max innan låsning eller om det var den hojens inställning på ABS:en som var helt korkad, för varje gång jag bromsa in med den hojen så gick ABS:en in vilket till följd blev att hela hojen skaka och hacka fram något fruktansvärt eftersom att bromsen släppte och grep och släppte och grep som en idiot hela tiden. Blev mest bara förbannad på det, så när jag tittar på hoj och den finns i versioner med eller utan ABS så tittar jag alltid på den utan ABS.

Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Werzion skrev:
2102123
dom hojar jag vet har ABS är Honda Pan-Europe och Goldwing 1800 - finns säkert några andra touring/"bussar" som har det, men annars är det inte direkt tillgängligt
Det finns rätt många hojar som har ABS och fler lär det bli. De flesta BMW-modellerna, många sporttourers (Honda VFR, Triumph Sprint ST) och KTM 990 Adventure för att nämna några.

Jag skulle absolut vilja ha ABS. På alla hojar som jag kört med ABS så går funktionen att stänga av om man skulle vilja. MC-branschen är löjligt konservativ och/eller snål.

Coola Ola

Guest
sgtpepper skrev:
2130963 Det finns rätt många hojar som har ABS och fler lär det bli. De flesta BMW-modellerna, många sporttourers (Honda VFR, Triumph Sprint ST) och KTM 990 Adventure för att nämna några.

Jag skulle absolut vilja ha ABS. På alla hojar som jag kört med ABS så går funktionen att stänga av om man skulle vilja. MC-branschen är löjligt konservativ och/eller snål.

Är det någon skillnad i vikt på ett ok med ABS jämfört med ett vanligt? Det är ju ofjädrad vikt men det kanske är oväsentligt ändå.

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
nån med en xt 660 som kan mäta max-avståndet mellan framgafflarna?

(behöver veta avståndet mellan dessa för att ev. köpa ett bygellås-måste veta att bygelns innermått räcker runt).

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0