Det är beskrivning på oljans viskositet (lättrinnighet), en 15W50 olja tål högre temp innan den blir för varm/blaskig, men samtidigt så är den lite sämre vid riktigt kallt väder. 10W40 däremot är bättre vid kallväder, men tål inte lika hög temp innan den blir för varm/blaskig.
Lite lagom populistiskt
Så du kan gott hälla i 15W40 oljan, iom att du aldrig kör hojen i minusgrader och du har ju vattenkylning som håller motorn lagom varm I en luft/oljekyld skulle jag dock föredra en 15W50-olja.
Nu väntar jag bara på Dr.Bikes kommentar
Har märkt i många trådar att Dr.Bike kan det mesta =)
Jag är jätte tacksam för svaren nu ska de bytas olja idag, tog min nån timme o byta tändstift igår , va fan tvungen o pilla av skit mycket=)
Ses på vägarna
Köp en HD så kan du byta stift med fälgkors!
Säg vad man inte kan reparera på en harley med fälgkors spett och handslägga......
10/40 enligt instruktionen,jag kör på 15/40 funkar utmärkt!Lånar tråden lite. Vad ska min oljekylda Gsxr ha för viskositet egentligen? Alla man frågar ger olika svar faktiskt! Kör på 10w40 nu och det rasslar rätt friskt! Men det gör dom väl även med rak 50 olja!
Det första värdet talar om vilken vikositet oljan har kall
Vet inte om det spelar någon roll längre, men de förr skulle man undvika oljor med långt spann i luftkylda motorer.
Övre värdet anger som sagt viskositeten vid 100 grader.
Tidiga multigrade kunde kolappsa totalt om de blev för varma.
Tror att den skiten är bortsorterad.
vilken temperatur innebär kall? (lite nyfiken bara)
Lånar tråden lite. Vad ska min oljekylda Gsxr ha för viskositet egentligen? Alla man frågar ger olika svar faktiskt! Kör på 10w40 nu och det rasslar rätt friskt! Men det gör dom väl även med rak 50 olja!
40 grader
M.v.h
Tips: Läs igenom oljestickysarna, ALLT står där! *lovar*
drämde i 20/50 i min kawwa zxr750 -95 efter rekomendationer från min lokala handlare och det han inte vet om motorcyklar är inte värt att veta
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|