Skilnad på oljor?

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Malmö
Hoj
Z
Vad är det för skillnad på 10W40 och 15W40?
Min tar 10W40 eller 20W40 respektive 50 i slutet.
Kan man använda 15W40 ändå?
Gäller motorolja =)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är beskrivning på oljans viskositet (lättrinnighet), en 15W50 olja tål högre temp innan den blir för varm/blaskig, men samtidigt så är den lite sämre vid riktigt kallt väder. 10W40 däremot är bättre vid kallväder, men tål inte lika hög temp innan den blir för varm/blaskig.
Lite lagom populistiskt :hihi
Så du kan gott hälla i 15W40 oljan, iom att du aldrig kör hojen i minusgrader och du har ju vattenkylning som håller motorn lagom varm :tummenupp I en luft/oljekyld skulle jag dock föredra en 15W50-olja.

Nu väntar jag bara på Dr.Bikes kommentar :D
 

Dr.Bike

Guest
Det är beskrivning på oljans viskositet (lättrinnighet), en 15W50 olja tål högre temp innan den blir för varm/blaskig, men samtidigt så är den lite sämre vid riktigt kallt väder. 10W40 däremot är bättre vid kallväder, men tål inte lika hög temp innan den blir för varm/blaskig.
Lite lagom populistiskt :hihi
Så du kan gott hälla i 15W40 oljan, iom att du aldrig kör hojen i minusgrader och du har ju vattenkylning som håller motorn lagom varm :tummenupp I en luft/oljekyld skulle jag dock föredra en 15W50-olja.

Nu väntar jag bara på Dr.Bikes kommentar :D

Närå ;) Förutom att du uttrycker dig en smula oklart är det rätt det du skriver.
Det första värdet talar om vilken vikositet oljan har kall, det högre värdet talar om vilken vikositet den motsvarar vid 100 grader, alltså; den är så tock som en SAE 50 skulle vara då.

Jacuzzi: Kör du på 15w-40 det är kalas.
 

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Malmö
Hoj
Z
Har märkt i många trådar att Dr.Bike kan det mesta =)
Jag är jätte tacksam för svaren nu ska de bytas olja idag, tog min nån timme o byta tändstift igår , va fan tvungen o pilla av skit mycket=)
Ses på vägarna
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Viskositeten är nog det sista man behöver bry sig om..
Vätskekylda motorer, oavsett om de sitter på en MC eller inte klarar sig nog med all i handeln förekommande viskositeter.

De flesta byter olja varje år. Därför tror jag knappast att man behöver leta efter högsta kvaliteten heller.
Funkar det bara med kopplingen så är det OK.
Är motorn sliten kan en något tjockare olja ta bort lite slammer och minska oljeförbrukningen.
Tjock (trög) olja stjäl effekt.
Men mellan 40 och 50 olja tror jag knappt man märker någon skillnad.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Lånar tråden lite. Vad ska min oljekylda Gsxr ha för viskositet egentligen? Alla man frågar ger olika svar faktiskt! Kör på 10w40 nu och det rasslar rätt friskt! Men det gör dom väl även med rak 50 olja! :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har märkt i många trådar att Dr.Bike kan det mesta =)
Jag är jätte tacksam för svaren nu ska de bytas olja idag, tog min nån timme o byta tändstift igår , va fan tvungen o pilla av skit mycket=)
Ses på vägarna

Köp en HD så kan du byta stift med fälgkors! :tungan ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Köp en HD så kan du byta stift med fälgkors! :tungan ;)

Säg vad man inte kan reparera på en harley med fälgkors spett och handslägga......

Sen är det eftersträvnandsvärt i en motorcykel att inte ha föör långt viskositetspann. Ex så finns där 5w50 och 0w40 vilket är totalt onödigt och innebär att oljan innehåller mer viskositetsmodifierare och mindre smörjande substans. Bra i bilmotorer som skall starta vid -20 men vi föredrar max smörjfilm.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Säg vad man inte kan reparera på en harley med fälgkors spett och handslägga......

Det har du rätt i, jag förskönade en aning. Ett bra spett behövs också vid tändtiftsbyte, man ska ju aldrig skruva i nya stift utan att justera gapet.

Helt seriöst så använder jag faktikst en vanlig skiftnycket till att ta ur stiften :hihi
 

spettet1

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
linköping
Hoj
suzuki Gsx-r 1100-vässad:)
Lånar tråden lite. Vad ska min oljekylda Gsxr ha för viskositet egentligen? Alla man frågar ger olika svar faktiskt! Kör på 10w40 nu och det rasslar rätt friskt! Men det gör dom väl även med rak 50 olja! :D
10/40 enligt instruktionen,jag kör på 15/40 funkar utmärkt!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet inte om det spelar någon roll längre, men de förr skulle man undvika oljor med långt spann i luftkylda motorer.
Övre värdet anger som sagt viskositeten vid 100 grader.
Tidiga multigrade kunde kolappsa totalt om de blev för varma.
Tror att den skiten är bortsorterad.
 

Dr.Bike

Guest
Vet inte om det spelar någon roll längre, men de förr skulle man undvika oljor med långt spann i luftkylda motorer.
Övre värdet anger som sagt viskositeten vid 100 grader.
Tidiga multigrade kunde kolappsa totalt om de blev för varma.
Tror att den skiten är bortsorterad.

Stämmer bra det du säger. Eller stämde. Oljor med stort spann kan/kunde kollapsa eller rättare sagt vara icke viskositetsstabila bga att de polymers som användes som VI improvers förbrukades, och man fick inte den förtjockning av oljan dom man ville ha när den blev varm = :död

vilken temperatur innebär kall? (lite nyfiken bara)

40 grader

M.v.h

Tips: Läs igenom oljestickysarna, ALLT står där! *lovar* :D

Lånar tråden lite. Vad ska min oljekylda Gsxr ha för viskositet egentligen? Alla man frågar ger olika svar faktiskt! Kör på 10w40 nu och det rasslar rätt friskt! Men det gör dom väl även med rak 50 olja! :D

KÖp dig en 15w-50 nästa gång.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
drämde i 20/50 i min kawwa zxr750 -95 efter rekomendationer från min lokala handlare och det han inte vet om motorcyklar är inte värt att veta:tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
drämde i 20/50 i min kawwa zxr750 -95 efter rekomendationer från min lokala handlare och det han inte vet om motorcyklar är inte värt att veta:tummenupp

Man kan gott ha en olja i mc med 15 eller 20 i botten då vi i sverige näppeligen behöver lättflutenhet ner till -10 grader eller lägre.
40 eller 50 på topp tvistar de lärde om, men för oss som ändå harvar i lingongruppen på banåkningr osv och inte måste ha de där sista 2 hästarna, vi kan hälla i en 50 om vi vill.
Särskilt i luftkylda maskiner som går mycket varmare. Eller äldre rovor med några mil på nacken som har lite större lagerspel.
själv kör jag 15w-40, men kommer kanske köra 15w-50 senare i år.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top