Skin eller textil ställ?

tc82

hmmm...
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Sydvästra skåne mellan Malmö och Lund!
Hoj
2000, Yamaha Dragstar 1100
Hej!
Vad tycker ni om att köra med skin eller textil ställ, några åsikter om för och nackdelar?

Just nu kör jag med textilställ, har funderat på att köpa skin istället pga bättre skydd! men jag vet inte riktigt...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det optimala är att ha bägge typerna Kallt och blött= textil. Torrt och "race" = skinn


Jag föredrar skinn när jag t.ex kör på bana.


Sedan finns det bra textil idag t.ex Jofama Halvarsson med HiArt teknik som förbättrar skyddsförmågan. En stor fördel med ett tajt skinnställ är att dom olika skydden fixeras rätt av stället. Många textilkäder är lite säckiga vilket gör att skydden lättare glider undan vid en olycka.

Själv kör jag oftast i skinnställ. Men sen höst och tidig vår använder jag textil för att inte frysa. Det lättare att ha flera lager med kläder under textilstället
 
Last edited:

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Efter min marksyning för snart 2månader sedan så känner jag mig lite tvivelaktig inför sk allväderställ. Byxorna hade 6lager på knäna+knäskyddet och skulle vara av sådant som inte gick att riva sönder, det gick alldeles utmärkt att slita isär o resulterade i sår som fortfarande inte läkt färdigt.

Så nu har jag köpt skinn istället, känns tryggare så.
iofs så var byxorna jag använde av billigare sort (ca 1300kr) så förmodligen finns det bättre fabrikat.
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Efter min marksyning för snart 2månader sedan så känner jag mig lite tvivelaktig inför sk allväderställ. Byxorna hade 6lager på knäna+knäskyddet och skulle vara av sådant som inte gick att riva sönder, det gick alldeles utmärkt att slita isär o resulterade i sår som fortfarande inte läkt färdigt.

Så nu har jag köpt skinn istället, känns tryggare så.
iofs så var byxorna jag använde av billigare sort (ca 1300kr) så förmodligen finns det bättre fabrikat.

Vart med om samma sak med dyra Dainese kläder.......kunde lika gärna stoppat ner bena i två fryspåsar...helt kass:huvet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Polisen, som är en av få yrkeskårer som har till uppgift att köra motorcykel i tjänsten kör i....

TEXILSTÄLL!!!!
Både då dom är ute och jobbar och när dom har avancerad förarutbildning med stor risk för omkullkörningar.
Tydligen uppväger fördelarna nackdelarna, annars skulle dom aldrig få köra i textil.

Skinnställ är något bättre på nötning mot asfalt, men dom flesta som kör omkull nöter inte så länge mot asfalt att det spelar någon avgörande roll, oftast glider man av asfalten efter 20 meter eller så.

Försäkringsbolagen som kräver skyddskläder godkänner också textilställ, något dom aldrig skulle göra om dom var så dåliga som många säger.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Polisen, som är en av få yrkeskårer som har till uppgift att köra motorcykel i tjänsten kör i....

TEXILSTÄLL!!!!
Både då dom är ute och jobbar och när dom har avancerad förarutbildning med stor risk för omkullkörningar.
Tydligen uppväger fördelarna nackdelarna, annars skulle dom aldrig få köra i textil.

Skinnställ är något bättre på nötning mot asfalt, men dom flesta som kör omkull nöter inte så länge mot asfalt att det spelar någon avgörande roll, oftast glider man av asfalten efter 20 meter eller så.

Försäkringsbolagen som kräver skyddskläder godkänner också textilställ, något dom aldrig skulle göra om dom var så dåliga som många säger.

Kostnadsfråga samt praktiska orsaker till att polisen kör i textilställ snarare än att det är lika säkert som skinn.
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Textilställ är som mat, det dyraste är inte alltid det bästa och det billigaste inte alltid det sämsta. Det allra billigaste kan inte vara bra och det allra dyraste måste inte vara det.

Väl tillagat med bra råvaror ger bra grejor.

Efter flera marksyningar har jag inget att klaga på det märke allvädersställ jag kör i. Jag byter inte...

/Henning!
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Det är inte lika säkert vid asfaltnötning, men DET ÄR TILLRÄCKLIGT SÄKERT!!!

Har du set någon vurpa på allmän asfaltsväg? Hur många sekunder glider de då? Textilställets svaste punkter brukar i de billiga fallen vara att de inte håller ihop i sömmarna medan vissa modemärkens tyger är som melittafilter i slitstyrka.

Kör du lagligt och har rätt kläder och skydd funkar det kalasbra.

Du har med andra ord, i mina ögon, helt rätt!

/Henning!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Beware! Jag har samma erfarenhet - men när jag la mig på Virtasalmi var det mina "raceskinnbyxor" av ett känt fabrikat som delade sig ovanför knät. I kanske 40 km/h. Vad hade hänt i 100+...? Nåja - ärret på knät får påminna mig om att inte generalisera avseende vad som är bäst respektive sämst...

galleri


Som flera skrivit tidigare - det beror på var och hur Du kör.

Jag har både skinn- och allvädersställ. På vår/höst och i ruggigt väder när det gäller landsvägsåkning gäller allvädersstället. Sommartid (varmt) och på bana alltid skinnstället. Nu har jag i o f s Goretex-foder i skinnstället också vilket innebär att det kan användas vid osäkert väder med lite högre komfort än annars. Skinnet är ventilerat.

...Efter min marksyning för snart 2månader sedan så känner jag mig lite tvivelaktig inför sk allväderställ. Byxorna hade 6lager på knäna+knäskyddet och skulle vara av sådant som inte gick att riva sönder, det gick alldeles utmärkt att slita isär o resulterade i sår som fortfarande inte läkt färdigt.

Så nu har jag köpt skinn istället, känns tryggare så.
iofs så var byxorna jag använde av billigare sort (ca 1300kr) så förmodligen finns det bättre fabrikat.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kostnadsfråga samt praktiska orsaker till att polisen kör i textilställ snarare än att det är lika säkert som skinn.

Jag tror faktiskt inte att det är en kostnadsfråga. Kollar du på priserna så ser du att ett bra textilställ inte är billigare än ett skinnställ. I alla fall inte när jag köpte. Mitt Rukka allvädersställ var avsevärt dyrare än att köpa i princip valfritt Dainese eller alpinestars skinnställ.
Det är nog bara praktiska orsaker faktiskt. Ett textilställ är bekvämare och man kan lättare klämma in värmekläder under.
Dom bästa textilställen idag har dessutom i princip lika bra slitstyrka som ett skinnställ dvs dom är tillräckligt bra för att det ska vara OK att köra med dom.

Men väljer man ett textilställ som är lite billigare eller kanske av något "modemärke" så kan det mycket väl vara så att dom ger ett avsevärt sämre skydd.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Det är inte lika säkert vid asfaltnötning, men DET ÄR TILLRÄCKLIGT SÄKERT!t!!

OCH?!?!?! Vem i HELVETE bryr sig om TILLRÄCKLIGT SÄKERT förutom gamla GUBBJÄVLAR som är för stela för att få på sig ett skinnställ.

Jävla korkat att tipsa nån att välja textil före skinn för att det är "tillräckligt säkert" om man väljer nåt som är lika dyrt som ett skinnställ.

Finns andra aspekter än asfaltsnötning, hur väl sitter skydden i ett textilställ? Hur kraftiga är dem överhuvudtaget?

Ska vi inte tipsa om en LIDL stövel o nån sketen godkänd plasthjälm som också ger TILLRÄCKLIGT MED SKYDD, behöver ju inte ens vara intergralhjälm, det är bara obekvämt att ta på sig.

Kör i vad ni vill, kör i shorts eller whatever, men tipsa inte andra att göra samma sak.
 

ohoj

King Diamond
Gick med
29 Mar 2008
Ort
mölndal
Hoj
bt1100 bulldog
OCH?!?!?! Vem i HELVETE bryr sig om TILLRÄCKLIGT SÄKERT förutom gamla GUBBJÄVLAR som är för stela för att få på sig ett skinnställ.

Jävla korkat att tipsa nån att välja textil före skinn för att det är "tillräckligt säkert" om man väljer nåt som är lika dyrt som ett skinnställ.

Finns andra aspekter än asfaltsnötning, hur väl sitter skydden i ett textilställ? Hur kraftiga är dem överhuvudtaget?

Ska vi inte tipsa om en LIDL stövel o nån sketen godkänd plasthjälm som också ger TILLRÄCKLIGT MED SKYDD, behöver ju inte ens vara intergralhjälm, det är bara obekvämt att ta på sig.

Kör i vad ni vill, kör i shorts eller whatever, men tipsa inte andra att göra samma sak.

du låter arg,men de ligger något i det du skriver,onekligen:tummenupp
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
du låter arg,men de ligger något i det du skriver,onekligen:tummenupp

Man blir lätt arg på gamla gubbar :tungan

Jag tycker som så att vi är alla vuxna, nåja de flesta på detta forum åtminstone, och bestämmer därmed helt o hållet själva vad vi kör i.
Men när det kommer nån och ber om råd så ger man honom såklart rådet att köra i det säkraste, sen får han bestämma helt själv om han tycker det är nödvändigt eller ej.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Men när det kommer nån och ber om råd så ger man honom såklart rådet att köra i det säkraste, sen får han bestämma helt själv om han tycker det är nödvändigt eller ej.
Nja, nu frågade han ju om fördelar och nackdelar med skinn kontra textil. Att då bara rekommendera det man anser vara det säkraste blir ju fel.

Det finns fler faktorer än bara skydd och slitytor som påverkar säkerheten när det gäller skyddskläder till mc.
 
Last edited:

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
OCH?!?!?! Vem i HELVETE bryr sig om TILLRÄCKLIGT SÄKERT förutom gamla GUBBJÄVLAR som är för stela för att få på sig ett skinnställ.

Jävla korkat att tipsa nån att välja textil före skinn för att det är "tillräckligt säkert" om man väljer nåt som är lika dyrt som ett skinnställ.

Finns andra aspekter än asfaltsnötning, hur väl sitter skydden i ett textilställ? Hur kraftiga är dem överhuvudtaget?

Kör i vad ni vill, kör i shorts eller whatever, men tipsa inte andra att göra samma sak.

:) Som den här stele gubbjävlen menar är det på allmän väg i rimliga överfarter med BRA textilställ med lösa skydd under, precis som denne gubbjävel gör, fullt tillräckligt.

Under de år jag jobbat inom hojbranschen (hejdlöst många) har jag hört talas om mycket, mycket få fall där folk, under trafikriktiga förhållanden, som gjort sig nämnvärt illa då de gått omkull med textilkläder. Förutsatt de haft rätt val av skydd rätt monterade på kroppen.

Det är lika rätt att säga att textil är skit som att säga skinn är bra. Det räcker inte. Du måste ha rätt storlek, knäppa fast allt rätt, ha rätt skydd på rätt ställe rätt monterade och inte minst måste det vara BRA kläder tillverkade på rätt sätt av rätt material. Oavsett det är skinn eller textil.

Textil kan vara riktigt jävla junk. Är det sopigt ihopsytt spelar det ingen roll om det är är titantrådar med kevlararmering i skottsäkert tyg. Lika lite funkar ett skinnställ med hud från en svältfödd kviga som dött av ålderdom.

Tro inte "skinn är bra" bara för att. Tro inte textil är sopigt på samma grunder...

/Henning!

Det finns fler faktorer än bara säkerhet när det gäller skyddskläder till mc.

Nämn en utan att gå in på funktionskläder eller modekläder!

/H
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top