Vad jag menade är att om nu varken ECE22.05 eller SHARP säger någonting om hur mycket skydd en hjälm ger,vad ska man då gå efter?Och då verkar det som att prislapp och varumärke är dom viktigaste kriterierna för många.
Bra ställd fråga!
Vi hojåkare måste kräva tester som motsvarar vår verklighet! Jag tror inte, och antagligen inte du heller, att en hojåkare som vurpar bara slår i huvudet i ett eller två av fem förvalda ställen på huvudet. ECE22.05 förutsätter att hjälmen är lika beskaffad över hela ytan, så är inte fallet.
Hjälmfabrikanter som vill spara pengar gör en hjälm precis så värdelös den får vara - så länge de punkter den skall testas är förstäkta tillräckligt.
Bra vore om vi fick en hjälmnorm som är någonstans mitt emellan SNELL och ECE22.05.
Hjälmen kan få tåla ECE22.05-testet. Bara den gör det var än på skallen du slår. Dessutom skall hjälmen tvärt mot vara ECE22.05 tillåter inte få gå i bitar under testet. Bara en sån sak...
Jag inbillar mig att en vurpande hojåkare kan slå i skallen flera gånger under en vurpa och inte bara en gång. Skräckexempel på E-godkända hjälmar har visat sig spricka och helt och hållet gå i tu av anslag i enhlighet med normen. Men HIC* var tillräckligt och hjälmen godkändes för det var endast HIC man efterfrågade...
HIC=Head Injury Criteria. Ett värde som mäts vid anslagen mot hjälmarna. Det utgår från bland annat G-krafter, rörelseenergier och slagdämpningsförmåga.
ECE22.05 är i princip så beskaffat att om bilprovningen skulle leta rost på en bil efter samma tänkande skulle du som bilägare veta vilka fem ställen de skulle leta rost på och laga bara där.
/Henning!