Skin eller textil ställ?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Felformulerat. Det jag menar är användningsområdet, hur man brukar sin mc dvs. Skinnställ kanske inte är det bästa om man kör mycket i till exempel fukt och kyla. Att sitta med ett riktigt säkert skinnställ är kanske inte det bästa om man på grund av detta är helt genomfrysen och därmed inte har full kontroll på sitt fordon.

Och ja, jag vet att man ta på extra kläder utanpå skinn.

Nämn en utan att gå in på funktionskläder eller modekläder!
Eh, menar du att funktionen i kläderna inte påverkar den totala säkerheten?
 
Last edited:

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
Jag kör både och... Lindstrands textil byxor och Skin jacka, tycker jag funkar i alla väder.. sen har jag aldrig åkt bana så om det är otympligt på bana kan jag inte svara på, men funkar utmärkt till vardags åkning...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Så har jag aldrig formulerat mig.

Ett plagg med till exempel mycket ventilation håller rimligen ihop sämre än ett plagg där det sammanhållande lagret är söm- och hålfritt.

/H
Så är det säkerligen. Min poäng var dock att det är lika viktigt att kläderna ger skydd mot väder och vind, samt är smidiga i det att de inte motverkar kroppens rörelser för mycket som att skydden i sig tål slitage och stötar.

Att åka ut i 8 graders duggregn med ett raceställ bara för att det ger bäst skydd när man glider på asfalt känns lite dumt då risken att du faktiskt hamnar där känns större då.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Nja, nu frågade han ju om fördelar och nackdelar med skinn kontra textil. Att då bara rekommendera det man anser vara det säkraste blir ju fel.

Det finns fler faktorer än bara skydd och slitytor som påverkar säkerheten när det gäller skyddskläder till mc.

Nej föressten, jag tar bort de jag just skrev och nöjer mig med.
Kör i vad ni vill, tipsa om vad ni vill och gör precis hur ni vill.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska vi inte tipsa om en LIDL stövel o nån sketen godkänd plasthjälm som också ger TILLRÄCKLIGT MED SKYDD, behöver ju inte ens vara intergralhjälm, det är bara obekvämt att ta på sig.

Nu ska jag försöka sänka mig till din låga nivå på argumentationen, även om risken finns att du spöar mig med all din erfarenher...

Ja vi kan väl tipsa om Lidl's ryggskydd som var tredje bäst i test, spöade flera "fina märken" som kostade 1500:- mer. och AGV's plasthjälmar som är bättre än flera dyra märkeshjälmari i SHARK testet.

Bara för att du är så jävla korkad att du bränner mer pengar än nödvändigt så behöver inte du tipsa andra om samma sak SNORVALP

Näe, jag nådde nog inte riktigt ner till din nivå...
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Nu ska jag försöka sänka mig till din låga nivå på argumentationen, även om risken finns att du spöar mig med all din erfarenher...

Ja vi kan väl tipsa om Lidl's ryggskydd som var tredje bäst i test, spöade flera "fina märken" som kostade 1500:- mer. och AGV's plasthjälmar som är bättre än flera dyra märkeshjälmari i SHARK testet.

Bara för att du är så jävla korkad att du bränner mer pengar än nödvändigt så behöver inte du tipsa andra om samma sak SNORVALP

Näe, jag nådde nog inte riktigt ner till din nivå...

Nu pratade jag om LIDLs stövlar, inte ryggskydd. Men du kanske använder skydden lite varstans där du tycker det passar.
Ojoj, fick den bäst i test den hjälmen säger du, bäst vi köper den då.

Ska vi jämföra priser på våran skyddsutrustning?
Jag skiter väl fullständigt i om min utrustning kostar ett par tusenlappar mer än din om jag slipper halta runt med trasiga fotleder o sönderbränt arsle.
 

tc82

hmmm...
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Sydvästra skåne mellan Malmö och Lund!
Hoj
2000, Yamaha Dragstar 1100
Det optimala är att ha bägge typerna Kallt och blött= textil. Torrt och "race" = skinn


Jag föredrar skinn när jag t.ex kör på bana.


Sedan finns det bra textil idag t.ex Jofama Halvarsson med HiArt teknik som förbättrar skyddsförmågan. En stor fördel med ett tajt skinnställ är att dom olika skydden fixeras rätt av stället. Många textilkäder är lite säckiga vilket gör att skydden lättare glider undan vid en olycka.

Själv kör jag oftast i skinnställ. Men sen höst och tidig vår använder jag textil för att inte frysa. Det lättare att ha flera lager med kläder under textilstället

Jag gillar den biten med textil att när det är kallt och det regnar att man kan hålla sig varm och torr!

Jo jag känner till problemet att skydden hänger lite hur som helst!
Jag funderar på lite det samma att skaffa skinnställ och köra med när det är hyfsat fint väder och är det skit är det bara att hoppa i textil!
Men man vill ju vara bra skyddat så!
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Hmmm, nä kanske byxorna!
Jag har en sån skyddsjacka under vanliga mc jackan!
Visste inte äns att man kunde köpa lösa till benen får kolla upp det!
/Thomas

Jag har någon variant av hockeyskydd. Smalbensskydd med en kopp över knäet.

I ärmarnas skyddsfickor har jag skydden från en Dainesejacka.

/H
 

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Göteborg/Jonsered
Hoj
Gsxr 1000 K8
Nu ska jag försöka sänka mig till din låga nivå på argumentationen, även om risken finns att du spöar mig med all din erfarenher...

Ja vi kan väl tipsa om Lidl's ryggskydd som var tredje bäst i test, spöade flera "fina märken" som kostade 1500:- mer. och AGV's plasthjälmar som är bättre än flera dyra märkeshjälmari i SHARK testet.

Bara för att du är så jävla korkad att du bränner mer pengar än nödvändigt så behöver inte du tipsa andra om samma sak SNORVALP

Näe, jag nådde nog inte riktigt ner till din nivå...

OJDÅ!! jag känner mig blåst, :(
ska sälja all utrustning jag har som kan värderas upp till 20.000:- och åka till Lidl och rusta och sedan en sväng till Jula... för att få allt för ca: 1500:-
:tummenupp tack för tipset

påväg........skynda för fynda....:hojcbr
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
o m g n börjas det igen.....

Detta sporthojsfenomen.... eviga bråket..... skinnställ vs textil... ducati vs japonese. twin mot rak 4 ..... ducceklubben mot sporthoj..... hmm varför agerar alla så omoget här för ? Gå tillbaka till huvuämnet o argumenter för eller emot.. inga jäkla privata uppläzxningar om vem som har bäst skydd etc...

Det finns hur mycket sätt som helst att kombinera... köp lösa skydd o ha ställ på köp lösa skydd o ha textställ på. köp läderställ med inbyggda skydd o dra över ett gortexställ på det...

Kombinera bäst du vill.... Viktigaste e att när du väl kör ska du känna dig säker och bekväm
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Och vad krävs för att ett hjälmtest ska vara pålitligt?Att en Araihjälm vinner?

Namnet på en hjälm ger inget som helst skydd, vore det så enkelt skulle nog Marushin ligga bra till då de har ett längre namn som täcker mer av hjälmen. :rolleyes:

SHARP testar hjälmar på precis samma sätt som E-märkningsnormen ECE22.05 stipulerar. Man gör anslagstest på fem förutbestämda punkter på en hjälm. Dessa punkter kan förstärkas endast för att hjälmen alls skall gå igenom medan övriga ytor på hjämen kan vara helt utan skyddande stoppning och yta.

En hjälm kan alltså byggas upp så att det ger skydd, om än ett riktigt bra sådant, på ställen där man enligt ECE22.05 gör slagtesten och resten är helt utan skydd och ändå släpps igenom som en godkänd hjälm.

658.jpg

Denna hjälm är godkänd enligt ECE22.05.

Hjälmar som är bra har skydd runt om hela hjälmen och klarar en smäll enligt ECE-normen fast var än på skalet den träffar, precis som du vid en olycka slår i huvudet, inte på en av de fem punkterna, utan precis var som helst på huvudet.

SHARP gör anslagen på de, i förekommande fallen, redan förstärkta ställena. Säger det testet mycket för dig som motorcyklist tror du?

/Henning!
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Om nu SHARPs test verkligen säger något...

/H

Hjälmar som är bra har skydd runt om hela hjälmen och klarar en smäll enligt ECE-normen fast var än på skalet den träffar, precis som du vid en olycka slår i huvudet, inte på en av de fem punkterna, utan precis var som helst på huvudet.

SHARP gör anslagen på de, i förekommande fallen, redan förstärkta ställena. Säger det testet mycket för dig som motorcyklist tror du?

/Henning!
Vad jag menade är att om nu varken ECE22.05 eller SHARP säger någonting om hur mycket skydd en hjälm ger,vad ska man då gå efter?Och då verkar det som att prislapp och varumärke är dom viktigaste kriterierna för många.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Det finns riktigt dåliga skinnställ och textilkläder som är godkända och uppfyller en massa normer.........:tummenner

Skyddsutrustning är som allt annat det krävs kunskap och erfarenhet för att se vad som är bra kvalitet. Detta är väldigt svårt för t.ex. alla nybörjare.
Tävlingsåkare och andra som kör mycket aktivt som själva vurpar ibland och har kompisar som vurpar samlar snart på sig en hel del kunskaper om skinn,textil,skydd,sömmar,passform etc

Jag kan inte säga annat än titta, lyssna, känn och använd eget omdömme och hoppas att du/ni handlar bra utrustning för det är bara du som gör illa dig om olyckan kommer.

Lycka till!!
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Vad jag menade är att om nu varken ECE22.05 eller SHARP säger någonting om hur mycket skydd en hjälm ger,vad ska man då gå efter?Och då verkar det som att prislapp och varumärke är dom viktigaste kriterierna för många.

Bra ställd fråga!
Vi hojåkare måste kräva tester som motsvarar vår verklighet! Jag tror inte, och antagligen inte du heller, att en hojåkare som vurpar bara slår i huvudet i ett eller två av fem förvalda ställen på huvudet. ECE22.05 förutsätter att hjälmen är lika beskaffad över hela ytan, så är inte fallet.
Hjälmfabrikanter som vill spara pengar gör en hjälm precis så värdelös den får vara - så länge de punkter den skall testas är förstäkta tillräckligt.

Bra vore om vi fick en hjälmnorm som är någonstans mitt emellan SNELL och ECE22.05.

Hjälmen kan få tåla ECE22.05-testet. Bara den gör det var än på skallen du slår. Dessutom skall hjälmen tvärt mot vara ECE22.05 tillåter inte få gå i bitar under testet. Bara en sån sak...
Jag inbillar mig att en vurpande hojåkare kan slå i skallen flera gånger under en vurpa och inte bara en gång. Skräckexempel på E-godkända hjälmar har visat sig spricka och helt och hållet gå i tu av anslag i enhlighet med normen. Men HIC* var tillräckligt och hjälmen godkändes för det var endast HIC man efterfrågade...

HIC=Head Injury Criteria. Ett värde som mäts vid anslagen mot hjälmarna. Det utgår från bland annat G-krafter, rörelseenergier och slagdämpningsförmåga.

ECE22.05 är i princip så beskaffat att om bilprovningen skulle leta rost på en bil efter samma tänkande skulle du som bilägare veta vilka fem ställen de skulle leta rost på och laga bara där.

/Henning!
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top