Skinn eller allväderställ?

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Vad kör ni 125:a knuttar med för ställ? Vet inte riktigt vad jag ska köpa, känns ju lite mesigt att komma på en liten 125:a med skinnställ..

Edit: Kom med rekommendationer med ;)

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Doktor.S skrev:
2160006 Vad kör ni 125:a knuttar med för ställ? Vet inte riktigt vad jag ska köpa, känns ju lite mesigt att komma på en liten 125:a med skinnställ..

skinn och hela kittet

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
2000 Yamaha yz
Det gör lika ont att ramla med en 125:a i 90 som med en 1000cc:are...men det känns ju helt klart lite mesigt. men det är bra att ha det ändå :)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Doktor.S skrev:
2160037 Tänkte först och främst om ni använder allväders eller skinn. :)
Allväders då skinställ på en crm är som rysk kaviar på knäcke bröd. Sen självklart ordentliga skydd under. På sommaren kör jag med cross skydd och t-shirt.

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Doktor.S skrev:
2160037 Tänkte först och främst om ni använder allväders eller skinn. :)
Jag kör med allväder, Mest för att det känns skönare att om man bara skall köra till t.ex skolan där det är 1,5km 50-väg så slipper man dra på sig ett helt skinnställ och kan bara ta jackan den korta biten. Kan ta kort på grejerna om du vill =)

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Jag kör med allvädersställ, Rukka. Rejäla stövlar, bra handskar, godkänd crosshjälm, rånarluva. Byxorna och Jackan sätts ihop med en grov dragkedja, så jackan inte åker upp vid omkullåkning. Bra ställ, helt vattentätt.

Trivs kanon! :D

Mvh
Johan

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Doktor.S skrev:
2160006 Vad kör ni 125:a knuttar med för ställ? Vet inte riktigt vad jag ska köpa, känns ju lite mesigt att komma på en liten 125:a med skinnställ..

Mesigt?

Jag tycker iaf inte att något som toppar 170 km/h är mesigt att ha skinnställ på.

Jag kör med komplett utrustning (skinnställ, stövlar, handskar, ryggskydd och vurpollon.)

Men du gör ju som du vill, jag tänker iaf göra allt jag kan för att minimera skadorna vid eventuell krasch.

Ta en titt på folks skador i andra trådar här på forumet så tror jag du kommer att ändra åsikt.

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
stoooffe skrev:
2160078 Mesigt?

Jag tycker iaf inte att något som toppar 170 km/h är mesigt att ha skinnställ på.

Jag kör med komplett utrustning (skinnställ, stövlar, handskar, ryggskydd och vurpollon.)

Men du gör ju som du vill, jag tänker iaf göra allt jag kan för att minimera skadorna vid eventuell krasch.

Ta en titt på folks skador i andra trådar här på forumet så tror jag du kommer att ändra åsikt.

Förstod att ett sånt här inlägg skulle komma. Självklart menar jag inte att det är mesigt, men jag vill inte bli utskrattad av polarna i sommar. Kalla mig ytlig eller vad du vill, så är det bara.

Ser det helt galet ut med endast skinnjacka och sen ett par andra mc byxor?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Nehe så det är inga krafter inblandade när man kör 125:a? Gaffelbenen du ser är 40 mm tjocka..
Och det där är efter att jag körde in i ett träd i kanske 60-80.
Hade inte jag haft cross kydden på mig hade jag troligen bruttit alla revbenen och slaggit sönder axeln.
Och det är vid en krock i 60 där jag landade på en sten ca 5 meter från hojen utan att slå i trädet eller styret, hade jag slagit i trädet hade jag knäckt nacken hade jag slagit i styret hade jag spräkt mjälten. I båda fallen hade jag troligen dött. Så tänk på denär du säger att det är mesigt med skydd..

attachment.php
attachment.php

Lägger upp hela tråden har man tur kan nån lära sig tänka efter tackvare den. Tack rosen för att du tagit bort massa spam från den.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=91916&page=1&pp=20

Last edited:

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Haha äntligen ett riktigt svar! Tack mrjaggu för att jag fick lite vettig syn på det hela.. Säkerhet hit och dit, det viktigaste är ju staaaajlen ;)

(Moraltantar, Det finns lika mycket ironi som sanning i detta inlägg)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag kör i skinnväst och läderbyxor med sidosnörning :tuttar

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Doktor.S skrev:
2160085 Förstod att ett sånt här inlägg skulle komma. Självklart menar jag inte att det är mesigt, men jag vill inte bli utskrattad av polarna i sommar. Kalla mig ytlig eller vad du vill, så är det bara.

Ser det helt galet ut med endast skinnjacka och sen ett par andra mc byxor?

Jag tycker det är skit ballt med skinnställ iaf och det verkar brudarna också tycka så du kan nog sluta oroa dig. ;)

Fatta kung du är jämfört med dina polare som fortfarande kör moppe.

Loy skrev:
2160130 Jag kör i skinnväst och läderbyxor med sidosnörning :tuttar

Aaah lederhosen. :slicka

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Doktor.S skrev:
2160121 Haha äntligen ett riktigt svar! Tack mrjaggu för att jag fick lite vettig syn på det hela.. Säkerhet hit och dit, det viktigaste är ju staaaajlen ;)

(Moraltantar, Det finns lika mycket ironi som sanning i detta inlägg)

Skinn är väll säkrare änn allväder !?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
stoooffe skrev:
2160141 Jag tycker det är skit ballt med skinnställ iaf och det verkar brudarna också tycka så du kan nog sluta oroa dig. ;)

Fatta kung du är jämfört med dina polare som fortfarande kör moppe.

Aaah lederhosen. :slicka
Kanske inte på en crm eller dt va? :hihi

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag tycker i alla fall att det beror på vad man kör för sorts hoj.

Kör man en dt eller crm ser det ju rent ut sagt skitdumt ut att komma i läderpyjamas med värsta bootsen å hela kittet. Sen är det ju likadant på andra hållet, att komma i värsta touring looken på en rs är väl inte helt porrigt.

Men skinn skyddar bättre i alla läge!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...