Skinn eller Goretex?

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Hej

Ska strax införskaffa mig ny utrustning och vet inte om jag ska välja skinn eller goretexställ.

Skinn har såklart sina fördelar, bättre skydd mot asfalt, sitter tight mot kroppen (inga skydd som inte sitter där de ska) m.m. Men det har också sina nackdelar, varmt, ej vattentätt m.m.

Goretex fördelar är väl att det inte är lika varmt och att det skyddar mot vatten och nackdelen är väl kanske att skyddet inte är så bra om man vurpar.

Ni vana hojåkare som har testat båda, vad föredrar ni?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Dagens allvädersställ är jäkligt bra när det gäller skydd. Visst, skinn är ju skinn, men köper du ett riktigt allvädersställ så klarar du en hyfsad vurpa. Det finns skinnställ i tvivelaktig kvalitet också, såna som smulas sönder illa kvickt vid en marksyning, så man ska inte säga att skinn alltid håller bättre.

Allväders är kanske inte så coolt, man har ju ingenstans att sätta knäpuckarna ju. Det struntar man förstås i när man slipper bli blöt av antingen regn eller svett.

Jag har bägge delar, men blir det vanlig landsvägskörning åker textilen på :)

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
skinnbyxor med hög midja och goretex jacka är ju ett mellanting, det körde jag med i början och funka bra när de va varmt

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Det är ett vanligt missförstånd att skinn är varmt. Jag kör med Dainese Racing Pelle och Kevlar jeans Lindstrands Wrap.
Skinnjackan går ha från 17c och uppåt, annars fryser man och man får ta på sig mer. Sedan är den definitivt inte för varm om man kör i 25-26c+, det fläktar riktigt bra.
Inget av detta tål ju regn dock, men jag tror det enda alternativet är att ha ett allväderställ för osäkert väder och hösten och sen skinn/textil för varma dagar.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag kör ett bra ställ med Gore-Tex och lösa skydd, jacka och ben/knäskydd, under. Det vågar jag påstå skyddar nästan lika bra som ett skinnställ.

Ozzi

Guest
Köra i regn goretex, ska du klota, skinn, bara att välja, tyvärr.:gråta

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
jag har både allväders och racesuite..

igår åkte jag först runt 6 mil bana i regn, och sen 8-10 mil hem i regn.
jag hade underställ, skinndräckt och sen en tröja ovanpå, märkligt nog det ända stället jag var blöt på var om fötterna för skorna läckte in, så jag säger.. kör på skinn:tummenupp

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jamen hur kör du då? Ligistkörning, touring, pendling eller bana? Kanske en kombination?

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
kör med goretex nu, men letar efter ett par skinnbyxor.. men alla tror dom säljer guld :(

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har gått omkull med Kevlarjeans.
Låg inte i mer än 70 iofs men det gick knappt hål ens på tyget :tummenupp

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag skulle rekommendera båda, av bra kvalitét.

Skinnstället när du ska ut en dag/kväll och vädret verkar hålla och tygstället när du ska åka flera dagar/semester eller rent av i dåligt väder.

Tror Rukka har ett skinnställ som är vattentätt. Det skulle jag köpa om jag endast skulle äga ett ställ.

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Tack för bra respons.
Jag kommer ju bara att köra till/från jobbet samt kvällar/helger och sedan blir det väl lite längre resor då och då. Kommer att köra hyffsat lugnt.
Blir otroligt dyrt att satsa på både ett skinnställ och ett allvädersställ :(

En sista fråga, det finns ju skyddsvästar också, en kompis kör med skinnbyxor och en undertröja samt en skyddsväst (bröst, armbågar, axlar, ryggskydd) sedan bara en tröja över.
Hur är dessa västar, om man jämför med skinnjacka exempelvis? En sådan väst kostar ju lika mycket som en skinnjacka, men vad skyddar bäst?

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Köp skinnställ nu, sen i vinter när handlarna vill bli av med sina gamla kläder så shoppar man jeans och jacka :tummenupp
Gjorde så och det blev halva priset mot vad sakerna kostar idag hos samma handlare.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Skinn som du håller efter å smöjer in väl så blir det vattentätt ;)

Det är inte varmare än allväderställ och håller betydligt bättre vid krasch.

Valet torde vara enkelt.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
jag har både allväders och racesuite..

igår åkte jag först runt 6 mil bana i regn, och sen 8-10 mil hem i regn.
jag hade underställ, skinndräckt och sen en tröja ovanpå, märkligt nog det ända stället jag var blöt på var om fötterna för skorna läckte in, så jag säger.. kör på skinn:tummenupp

Samma här, har kört flera mil i ösregn med tvådelat skinnställ utan att en enda droppe vatten trängde igenom. Sedan finns det ju dessutom regnunderställ till många skinnställ.

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
De har olika fördelar.

Skinn gör en mer rörlig på hojen, även om man kanske inte är så rörlig när man går omkring i det så är de flesta designade för att man ska kunna röra sig runt på hojen. Då även bättre än med gortex som kan begränsa en på samma sätt som jeans byxor.

Skinn är bättre än goretex förutsatt att:
1. Det inte är blött.
2. Det sitter tajt mot kroppen.

Om dessa två förutsättningar inte gäller så kommer skinnet hugga tag i asfalten, du kommer rulla runt och som ett resultat få benbrott.

Skinn är också inte lika förlåtande när det kommer till skiftande kroppsvikt.

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Är det bara jag som tänkt på att ha skinnställ sen valfria vatten/vindtäta kläder ovanpå? (Tunn jacka och tunna byxor) :gnissla

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skinnställ med regnställ du kan ta på ovanpå är toppen, regnjackan använder jag även när det blåser riktigt kallt då den blir helt vindtät på kuppen.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Enda gången goretex är att föredra är vid regn..och vem gillar att köra då:va

Annars så Fladdrar goretex(textil), det är inte lika slitstarkt vid nötning av asfalt och gör man det så måste nytt införskaffas. Är det varmt ute så kan goretex vara lika brännande hett som skinn.

Jag förespråkar skinn alla dagar i veckan.:tummenupp

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Ett svettigt illaluktande ställ, eller tvättbara kläder? Använder själv mest Goretexkläderna, då dom är tvättbara.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife