Skinn eller Goretex?

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
jag kör likadant, med en väst under en långärmat, blir inte lika varmt då och man blir heller inte lika stel som med en skinnjacka... kan tyvärr inte svara på hur det är vid en klotning.. men jag är riktigt nöjd över valet.

En sista fråga, det finns ju skyddsvästar också, en kompis kör med skinnbyxor och en undertröja samt en skyddsväst (bröst, armbågar, axlar, ryggskydd) sedan bara en tröja över.
Hur är dessa västar, om man jämför med skinnjacka exempelvis? En sådan väst kostar ju lika mycket som en skinnjacka, men vad skyddar bäst?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ett svettigt illaluktande ställ, eller tvättbara kläder? Använder själv mest Goretexkläderna, då dom är tvättbara.

Är inte så farligt, man har ju underställ under som tar ev "svett" först, och illaluktande så är det mest en själv som är drabbad:D

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
jag kör likadant, med en väst under en långärmat, blir inte lika varmt då och man blir heller inte lika stel som med en skinnjacka... kan tyvärr inte svara på hur det är vid en klotning.. men jag är riktigt nöjd över valet.
Det är inte bra alls vid en klotning. Skyddet som skyddsjackan erbjuder är mestadels mot slag mot vissa punkter. Den skydda inte mycket mot sån nötning som blir när man glider på asfalt, som en skinnjacka skyddar mot.

Jag kör med skinnjacka med inbyggda skydd för rygg, axlar och armbågar och ett par freerideartade byxor med lösa knäskydd under. Alltid skor och handskar som har ett yttermaterial som till största delen består av skinn.

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Jag har idag textilbrallor samt skinnjacka. Men inte av samma märken och går inte att koppla samman. Vilket jag insett är ganska bra att kunna! :)
Så funderar på vad jag ska satsa på nu; skinnbrallor eller textiljacka.

Jag har snackat med en hel del handlare på sistone, alla säger dem att textilkläderna är riktigt bra nuförtiden. Klotade kläder har granskats och det är de hårda skydden som tar de värsta smällarna, om de sitter där de ska.
Vad gäller rullning på asfalt finns ju kevlarjeans idag. Det är inte skinn, men funkar riktigt bra, som vissa redan nämnt.
Dessutom är alltså textilmaterialen idag mer eller mindre i klass med skinn, om man lägger ungefär lika mycket pengar på kläderna.

Om man ska tro handlarna.
Det handlar om gammal vana, "skinn är bättre". Frågan är om det fortfarande är så överlägset, när det kommer till kritan...

Fördelen om jag köper ny jacka är att jag kan komplettera med nytt ryggskydd, som man kan slänga in i jackan. Slipper släpa omkring på det, slipper njurbältet. Min jacka har inte den funktionen...

Jofamas tankar i frågan

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife