Skinnbyxor och skydd

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Har hittat en par skinnbyxor på handelsboden som passar förutom att jag är för lång för storleken så skydden sitter fel. Enligt försäljaren kan man klippa av skydden (som köpes och sätts in separat) så att de "halkar ner" och passar för mina knän.
Är det på något sätt dumt att göra detta? Har haft jättesvårt att hitta en modell som passar mig bland alla kända märken så jag hamnade på handelsboden igår och de passade bäst hittills (förutom *detaljen* med skydden)
:confused:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Låter inte direkt säkert. Jamenar, skydden är ju sydda för att sitta där vid en ev vurpa. Om du då lossar på de så att de "halkar rätt", så lär de ju inte skydda speciellt bra om du vurpar...

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Hade ett par skinnbrallor med knäskydd i från handelsboden en gång i tiden, och det var de sämsta skit ajg nånsin ägt i utrustning. Nu vet jag itne vilken modell på byxor du menar, men jag hade samma problem med att skydden halkade åt sidan m.m.

Är du väldigt lång, eller är du kort? Med tanke på att du har svårt att hitta storlekar som passar. Italienska fabrikat har oftast mindre storlekar, men om du hittar ett par brallor som passar förrutom på längden så går det ju att rätta till. :)

witte

Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Gul Hornet 600 -02
skoteridioten skrev:
Låter inte direkt säkert. Jamenar, skydden är ju sydda för att sitta där vid en ev vurpa. Om du då lossar på de så att de "halkar rätt", så lär de ju inte skydda speciellt bra om du vurpar...
Nä, det var så jag tänkte också...
Finns det inga byxor om man är lång och hyfsat smal i detta land... :gnissla

witte

Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Mattiaz skrev:
Hade ett par skinnbrallor med knäskydd i från handelsboden en gång i tiden, och det var de sämsta skit ajg nånsin ägt i utrustning. Nu vet jag itne vilken modell på byxor du menar, men jag hade samma problem med att skydden halkade åt sidan m.m.

Är du väldigt lång, eller är du kort? Med tanke på att du har svårt att hitta storlekar som passar. Italienska fabrikat har oftast mindre storlekar, men om du hittar ett par brallor som passar förrutom på längden så går det ju att rätta till. :)
Jag är som sagt lång men ganska smal.
Har hittat en Dainesejacka som är bra men byxorna som hör till sitter dåligt. Mina höfter och rumpa är för smala för storleken. Och på storleken mindre sitter ju knäna uppe vid ljumskarna nästan...
Har även provat herrmodeller och dom sitter bättre men av någon anledning blir det hängrumpa utan dess like. Man vill ju inte köpa ett par som hänger som sjutton redan innan man töjt ut dom! :confused:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
witte skrev:
Nä, det var så jag tänkte också...
Finns det inga byxor om man är lång och hyfsat smal i detta land... :gnissla

Det är omöjligt att hitta såna kläder! Jag är lång, smal och har grova cyklistlår, inte så lätt att hitta något som passar då... :huvet
Dock trivs jag väldigt bra i mitt Daineseställ, det är möjligen lite stort över armar och överkropp, men byxorna sitter perfekt.

Att börja göra om skydd med sax är knappast att rekommendera! Satsa istället på riktiga saker, dvs ett riktigt ställ där skydden sitter fast, och du kan lita på att dom sitter där dom ska den dagen dom behövs också! :tummenupp
Kolla med tex Lelles, dom brukar kunna ha en massa underliga uddastorlekar som kan passa, eller beg om det känns som ett alternativ?

witte

Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Hoztic skrev:
Det är omöjligt att hitta såna kläder! Jag är lång, smal och har grova cyklistlår, inte så lätt att hitta något som passar då... :huvet
Dock trivs jag väldigt bra i mitt Daineseställ, det är möjligen lite stort över armar och överkropp, men byxorna sitter perfekt.

Att börja göra om skydd med sax är knappast att rekommendera! Satsa istället på riktiga saker, dvs ett riktigt ställ där skydden sitter fast, och du kan lita på att dom sitter där dom ska den dagen dom behövs också! :tummenupp
Kolla med tex Lelles, dom brukar kunna ha en massa underliga uddastorlekar som kan passa, eller beg om det känns som ett alternativ?

Ok! Då ska jag nog satsa på ett par dainesebyxor. Skydden sitter ju på plats åtminstone! Lite hängrumpa har nog ingen dött av iaf!
Jackan sitter som tur är som klippt och skuren för mig :)

oboegeoff

oboegeoff
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
Triumph Daytona T595
Ett alternativ

Kolla på Knox hemsida www.planet-knox.com där man kan köpa underkläder med skydd inbygd. eller kolla på deras cross-skydd. På detta sätt har man skydd pa plats, så att man kan helt enkelt plocka bort det befintliga skydd från det ställ du tycker är snyggast. Ett förslag iallafall.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
witte skrev:
Ok! Då ska jag nog satsa på ett par dainesebyxor. Skydden sitter ju på plats åtminstone! Lite hängrumpa har nog ingen dött av iaf!
Jackan sitter som tur är som klippt och skuren för mig :)

Tänk på att nästan alla skinnställ har skaplig hängrumpa när man står med dom! Kura ihop dig på en motorcykel istället så ska du se att den försvinner! :)

witte

Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Hoztic skrev:
Tänk på att nästan alla skinnställ har skaplig hängrumpa när man står med dom! Kura ihop dig på en motorcykel istället så ska du se att den försvinner! :)
Ja, du har nog rätt! Men töjer sig baken mycket på Dainesebyxor om de hänger redan från början? Isf kommer jag ha plats för min passagerare däri. :3freak

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
witte skrev:
Ja, du har nog rätt! Men töjer sig baken mycket på Dainesebyxor om de hänger redan från början? Isf kommer jag ha plats för min passagerare däri. :3freak

Får jag vara din passagerare då!!!!! :D

Skämtåsido..... Så tror jag inte det, eftersom du inte spänner skinnet lika mycket som på en skinnställ som sitter tajt.

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Jernbergs syr väl fortfarande måttbeställt!? Förr var dom åtminstone klart prisvärda. Kolla också upp Halvarssons ställ. Jag är 186/70kg och för min del sitter deras ställ bra (skulle haft en strl större bara) Är du kortare än mig kan vi ju göra affär.

witte

Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Utbudet av mckläder för tjej är oerhört dåligt här i Gbg vilket är trist...
Men tack alla för era tips. Jag kommer nog hitta något *passande* till slut. :tummenupp

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
witte skrev:
Jag är som sagt lång men ganska smal.
Har hittat en Dainesejacka som är bra men byxorna som hör till sitter dåligt. Mina höfter och rumpa är för smala för storleken. Och på storleken mindre sitter ju knäna uppe vid ljumskarna nästan...
Har även provat herrmodeller och dom sitter bättre men av någon anledning blir det hängrumpa utan dess like. Man vill ju inte köpa ett par som hänger som sjutton redan innan man töjt ut dom! :confused:

Finns ju manga olika dammodeller av Dainese, har du varit till en affar som har dem alla?

witte

Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Gul Hornet 600 -02
sweborn skrev:
Finns ju manga olika dammodeller av Dainese, har du varit till en affar som har dem alla?
De enda jag vet som har Dainese i Gbg är Yamaha center. Någon som vet ngt annat ställe i närheten??
Där har dom ETT par skinndambyxor.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
witte skrev:
De enda jag vet som har Dainese i Gbg är Yamaha center. Någon som vet ngt annat ställe i närheten??
Där har dom ETT par skinndambyxor.

Ok, da har jag inget tips i narheten. Jag (och senare tjejen) har provat runt i Sthlm utan att hitta nagot som passar riktigt bra. Nar man sedan aker till lelles i Uppsala och far hjalp plockar de fram modeller som inte finns i Sthlmsbutikerna.

Surfa in pa Daineses hemsida och anteckna vilka modeller som finns. Ring sen runt efter narmaste valsorterade butik.

Rybergs

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
Sparar...
Knox prylar såg ju jäkligt intressanta ut!

Om man tittar på PKX SHIRT:

pkx_shirt.jpg

Finns det något slags slitskydd i de också så att man kan glida runt i en sån och en vanlig tröja i stan? Eller är materialet bara för att hålla skydden på plats?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA