Skinnställ 2022?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Vad köper man för raceställ 2022? Är det bara med airbag som gäller numer? Finns några olika som måttsyr, tex RST och Amerikanska NJK leathers, jag är ju ganska ojämn i kroppen så att köpa ett storlek 50 som när man var ung går inte. Nu är det typ en mix av en massa storlekar.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag kompletterade upp mina väl invurpade med 1 nytt från Swedish Raceparts, måttsytt och anpassat för att ha airbag-västen innanför..
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Dainese hemsida ska man nog kunna köpa måttanpassat om det är prioriterat för dig. Har du pengar, lägg på airbag.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag kompletterade upp mina väl invurpade med 1 nytt från Swedish Raceparts, måttsytt och anpassat för att ha airbag-västen innanför..
Har du fått stället?
Om så, hur passade det?
Jag har haft fingret på köpknappen länge men velar. Måttanpassat är ju inte returnerbart om man inte blir nöjd, och kostar ju en slant.
Just nu väntar jag på att kunna prova RST nya raceställ med airbag, det ska enl utsago vara smalt, så då kan jag köpa en stor storlek som är lång nog och ändå slippa fladder.
Ja, jag kan minska midjemåttet också, håller faktiskt på så sakta.
Problemet för gamla gubbar är att magen sväller även utan att man bälgar i sig öl och man får kycklingben om man inte tränar benmusklerna extra, vilket jag inte gör.
Man tycker ju att en tyngre överkropp skulle ge stadiga ben.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Har du fått stället?
Om så, hur passade det?
Jag har haft fingret på köpknappen länge men velar. Måttanpassat är ju inte returnerbart om man inte blir nöjd, och kostar ju en slant.
Just nu väntar jag på att kunna prova RST nya raceställ med airbag, det ska enl utsago vara smalt, så då kan jag köpa en stor storlek som är lång nog och ändå slippa fladder.
Ja, jag kan minska midjemåttet också, håller faktiskt på så sakta.
Problemet för gamla gubbar är att magen sväller även utan att man bälgar i sig öl och man får kycklingben om man inte tränar benmusklerna extra, vilket jag inte gör.
Man tycker ju att en tyngre överkropp skulle ge stadiga ben.
Jo jag fick det för ca 2mån sedan och det satt som perfekt. Men jag kommer vara något lite större över bringa och mindre över midja då jag börjar använda det i April.

Jag bälgar inte i mig öl eller söta saker, då det intas med måtta och förnuft.

Jag väger ju 45-50kg mindre nu än för 6 år sedan, av den enkla orsaken att jag började bry mig om min hälsa som va katastrof just då efter 8-10 år av eget företagande.

Kaloriunderskott och du går man går ner i vikt oavsett om du äter massa eller lite, så äter mycket = förbruka mycket. Äta lite = soffläge.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag är också intresserad av någon vettig airbag-lösning.
Vad är vettigt för oss som bara kör gata? Finns ju en uppsjö av olika märken o varianter.

Varför så få som skyddar nacken? Det borde väl rimligen vara det mest utsatta vid en krasch där hjälmen blir en skittung hävstång.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag är också intresserad av någon vettig airbag-lösning.
Vad är vettigt för oss som bara kör gata? Finns ju en uppsjö av olika märken o varianter.

Varför så få som skyddar nacken? Det borde väl rimligen vara det mest utsatta vid en krasch där hjälmen blir en skittung hävstång.
Kolla på hit-air. Vet av egen erfarenhet att de skyddar nacken bra, två gånger på några månader var jag i backen och huvet satt fixerat resolut men inte obehagligt när man slutat glida/tumla. Köpte min från joytime men jag har sett dem på andra ställen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför så få som skyddar nacken? Det borde väl rimligen vara det mest utsatta vid en krasch där hjälmen blir en skittung hävstång.
Nacken är det jag har skadat minst under åren, och då har jag flugit ambulanshelikopter hem två gånger. Kranie, bröstrygg, lungor, fotleder mm har fått stryk, och som i vissa fall har gett men, men nacken har klarat sig ganska bra. En spräckt kota visserligen, men där hade inga airbags i världen skyddat. Lite som @Ulvhamne jag har för mig att hans olycka inte hade lindrats av andra skydd heller. Men därmed inte sagt att man inte ska ha skydd, men i många fall är det (o)tur och slumpen som styr, och vissa skador går inte att skydda bort. Fimpar du tex lårbenet så finns risken att du förblöder, och det är ju svårt att köra hoj i rustning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför så få som skyddar nacken? Det borde väl rimligen vara det mest utsatta vid en krasch där hjälmen blir en skittung hävstång.

Det är upp till var och en att välja känner jag, men personligen använder jag inte nackskydd. Jag kör även hoj i jevlarhoodie och jeans.
Nackskydd gör väl mest nytta vid dykskador? De gånger jag ramlat av hojen har mitt huvud antingen inte rört marken alls, eller så har det varit ganska odramatisk huvudkontakt.
När jag bröt ryggen så hade jag alla önskvärda skydd utom just nackskydd. Jag bröt ryggen ändå. Skydden minskar bara risken, de eliminerar den inte, och jag gillar inte att nackkrage minskar mina huvudrörelser, dvs det aktiva skyddet.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är upp till var och en att välja känner jag, men personligen använder jag inte nackskydd. Jag kör även hoj i jevlarhoodie och jeans.
Nackskydd gör väl mest nytta vid dykskador? De gånger jag ramlat av hojen har mitt huvud antingen inte rört marken alls, eller så har det varit ganska odramatisk huvudkontakt.
När jag bröt ryggen så hade jag alla önskvärda skydd utom just nackskydd. Jag bröt ryggen ändå. Skydden minskar bara risken, de eliminerar den inte, och jag gillar inte att nackkrage minskar mina huvudrörelser, dvs det aktiva skyddet.
Köper resonemanget. Principen att de skydd som skyddar är de skydd som används. Det får inte vara för obekvämt/hindrande, då ligger de kvar hemma. Var tröskeln går är individuellt.

Mitt första ryggskydd använde jag en dag. Sen aldrig mer. Det var styvt, litet för långt och varmt som fasen. Tänk plywood inneslutet i örngott.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köper resonemanget. Principen att de skydd som skyddar är de skydd som används. Det får inte vara för obekvämt/hindrande, då ligger de kvar hemma. Var tröskeln går är individuellt.

Mitt första ryggskydd använde jag en dag. Sen aldrig mer. Det var styvt, litet för långt och varmt som fasen. Tänk plywood inneslutet i örngott.
En airbag med nackstöd skulle jag däremot gärna använda. Och mitt nästa skinnställ ska ha luftpåse. Får se om jag hittar någon vettigt produkt som ger stöd för nacken med.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är upp till var och en att välja känner jag, men personligen använder jag inte nackskydd. Jag kör även hoj i jevlarhoodie och jeans.
Nackskydd gör väl mest nytta vid dykskador? De gånger jag ramlat av hojen har mitt huvud antingen inte rört marken alls, eller så har det varit ganska odramatisk huvudkontakt.
När jag bröt ryggen så hade jag alla önskvärda skydd utom just nackskydd. Jag bröt ryggen ändå. Skydden minskar bara risken, de eliminerar den inte, och jag gillar inte att nackkrage minskar mina huvudrörelser, dvs det aktiva skyddet.
- Jag kör själv också i kevlarkläder, men slungkraften i ett huvud med hjälm på känns som något att ta med i beräkningen. Det räcker i princip att bli lätt påkörd bakifrån i bil för att få en wiplash-skada, och det är ju enbart huvudets acceleration och retardation som åstadkommer skadan då.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Jag kör själv också i kevlarkläder, men slungkraften i ett huvud med hjälm på känns som något att ta med i beräkningen. Det räcker i princip att bli lätt påkörd bakifrån i bil för att få en wiplash-skada, och det är ju enbart huvudets acceleration och retardation som åstadkommer skadan då.
Jag har som sagt aldrig upplevt någon större slungkraft på nacken vid krascher. Hela kroppen tenderar att flyga ganska unisont. Om man börjar tumla blir det ju lite värre, men fortfarande känner jag att det inte är ett stort nog problem att ta nackdelen med begränsade rörelser innan krasch.
Men det är något jag tycker är upp till var och en att utvärdera.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är också intresserad av någon vettig airbag-lösning.
Vad är vettigt för oss som bara kör gata? Finns ju en uppsjö av olika märken o varianter.

Varför så få som skyddar nacken? Det borde väl rimligen vara det mest utsatta vid en krasch där hjälmen blir en skittung hävstång.
Jag har en Helite Turtle 2 och tycker att den sitter bra, det vill säga jag märker den knappt.
Har dock aldrig behövt prova den "skarpt", men tror ändå att den är ett bra komplement.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
- Jag kör själv också i kevlarkläder, men slungkraften i ett huvud med hjälm på känns som något att ta med i beräkningen. Det räcker i princip att bli lätt påkörd bakifrån i bil för att få en wiplash-skada, och det är ju enbart huvudets acceleration och retardation som åstadkommer skadan då.
Fast ett nackskydd hindrar inte whiplash-skador, då ska du i praktiken ha något som sitter fast på överkroppen och hindrar huvudet från att snärtas bakåt. Bortsett från att det gör det svårt att köra sporthoj så får du ungefär noll möjlighet att vrida på huvudet och se dig omkring. Den typen av skydd i bilar går att utforma betydligt enklare, men bygger fortfarande på att du sitter upprätt och tittar rakt fram.

Men visst, kan du inte köra hojen så är det ju väldigt säkert, 100% olycksförebyggande :hihi
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Bortsett från att det gör det svårt att köra sporthoj så får du ungefär noll möjlighet att vrida på huvudet och se dig omkring.
- Nackskyddet aktiveras/expanderas väl enbart vid krasch, inte vid vanlig körning?

 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
- Nackskyddet aktiveras/expanderas väl enbart vid krasch, inte vid vanlig körning?

Jag köpte helkropps -airbag. Löstes ut vid första testet... ?

FB_IMG_1646743172550.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
- Nackskyddet aktiveras/expanderas väl enbart vid krasch, inte vid vanlig körning?

Om du blir påkörd bakifrån då? Hanterar den det också?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om du blir påkörd bakifrån då? Hanterar den det också?
- Det vet jag inte om alla gör, men det tror jag.
Det är dock inte ett krav för den jag väljer att köpa, eftersom jag vill öka skyddet främst för ev. egenorsakad omkullkörning/avåkning/krasch.
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top