Skinnställ beg känt märke el nytt mindre känt?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
Hej alla!
Då jag tänkte bli hojåkare till sommaren så skulle jag gärna höra era åsikter!
Tog kortet i slutet på förra sommaren så jag tänkte skaffa mej en "ny" sporthoj och lämna vidare övningshojen. :yoparty

Är intresserad av ett 2-delat skinnställ tror jag. El?
Men är ju inte stenrik så jag funtar på ett beggat typ alpinestarsställ el något annat lite mer "kännt" märke som typ rullat en el en halv sommar.
El är det bättre med ett nytt lite mindre "känt" märke?
Vilka märken är bra?
Hur viktigt är det med skinnval? Nötskinn, känguruskinn etc?
Kommer nog mest köra t/r jobbet (5 min) samt nöjeskörning, någon längre tur till västkusten kan det bli, så lite allmänt asså.
Blir mao ingen bana å så (till att börja med iaf) :va
Om man köper ett beggat, kan man typ kemtvätta det el liknande för att frächa upp det lite?

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
ett begagnat ställ är ju format efter någon annans kropp, sålänge noname stället uppfyller samma skyddsklass som märkes stället så ska det ju inte vara någon skillnad.

jag skulle personligen inte köpa delat om det inte går att fästa ihop med blixtlås el dylikt.

Sålänge ditt beg ställ ..(om du nu köper ett sådant) inte luktar bajs på mer än 1 meters håll så skulle jag inte oroa mig:)

skinnvalet låter jag någon annan svara på.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
oj vad många frågor :tummenupp

2-delat är smidigt och har räddat mig de gånger jag vurpat.
himla smidigt att kunna dela stället varma dagar samt smidigare att ta på sig än ett helställ.

syns direkt på stället om det är vurpat eller inte så att köpa ett begg är ju inga problem.

om det går å kemtvätta eller ej vågar jag inte svara på men om det inte luktar är det väll bara att vara nöjd över en bra deal på ett beggat ställ!

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
ett begagnat ställ är ju format efter någon annans kropp, sålänge noname stället uppfyller samma skyddsklass som märkes stället så ska det ju inte vara någon skillnad.

jag skulle personligen inte köpa delat om det inte går att fästa ihop med blixtlås el dylikt.

Sålänge ditt beg ställ ..(om du nu köper ett sådant) inte luktar bajs på mer än 1 meters håll så skulle jag inte oroa mig:)

skinnvalet låter jag någon annan svara på.

men är det märkt i stället nån skyddsklass el?
absolut så ska man kunna fästa ihop delarna med dragkedja el liknande, sorry men trodde att man kunde sätta ihop alla delade :gnissla

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Finns miljoner av trådar för detta. Jag har startat ett par av dem själv.

Om jag fattar rätt så säger majoriteten 2 delat om du inte hänger på bana med hojen. Märken, finns många vettiga. Själv (kalla mig märkesbög) kör jag på Alpinestars. Men kände att jag inte hade råd att köpa allt (nytt är en självklarhet för Mig iaf) direkt, så köper tex "en del" i månaden. Byxa ena, jacka andra osv ... Känn och kläm. Inget är för den andra likt

Hur lång är du och vad väger du? Vad ska du köra - Nöjesåkning på väg antar jag?

Last edited:

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Finns miljoner av trådar för detta. Jag har startat ett par av dem själv.

Om jag fattar rätt så säger majoriteten 2 delat om du inte hänger på bana med hojen. Märken, finns många vettiga. Själv (kalla mig märkesbög) kör jag på Alpinestars. Men kände att jag inte hade råd att köpa allt (nytt är en självklarhet för Mig iaf) direkt, så köper tex "en del" i månaden. Byxa ena, jacka andra osv ... Känn och kläm. Inget är för den andra likt

Hur lång är du och vad väger du? Vad ska du köra - Nöjesåkning på väg antar jag?

japp, nöjeråkning på väg, är ca 192, ca 100 panner.. hade tänkte att kanske gå ner lite till sommaren, om jag hinner :tungan

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
men är det märkt i stället nån skyddsklass el?
absolut så ska man kunna fästa ihop delarna med dragkedja el liknande, sorry men trodde att man kunde sätta ihop alla delade :gnissla

Här står lite om märkning, tillverkarna måste ange hur pass väl kläderna skyddar har jag för mig.

Själv har jag ett skit allväders ställ som inte går att sätta ihop över och underdel ...så jag köpte ett överdrag avsettför skinnställ d v s både torr och riktigt skyddad i skitväder! :)

här har du lite att läsa om du inte känner för att sova / eller har lite att göra på jobbet:tummenupp
http://www.mc-boden.se/meny/ce-markning

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
tänkte om man lägger samma pengar om det känns säkrare med ett märkesställ el om man som nyköpare bet väldigt mkt överpris för märket, så att ett typ "probiker" ställ är lika bra säkerhetsmässigt?
anledningen till att jag frågar är att jag har hittat lite sistnämda märken på rea.. så man skulle hamna på ca samma pengar som ett känt märke fast lätt beg.

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
japp, nöjeråkning på väg, är ca 192, ca 100 panner.. hade tänkte att kanske gå ner lite till sommaren, om jag hinner :tungan

Oki oki ... Men då är vi lika när det gäller åkningen, så två delat kan du nog bestämma dig för :) Storlekarna är helt varierande från märke till märke. Jag väger 70-72 och är 183 lång. 48 i byxor (dem tänjer sig från när dem är nya). Men det finns säkert dem som kan ge bättre tips. Men skulle helt klart råda dig till tvådelat.

tänkte om man lägger samma pengar om det känns säkrare med ett märkesställ el om man som nyköpare bet väldigt mkt överpris för märket, så att ett typ "probiker" ställ är lika bra säkerhetsmässigt?
anledningen till att jag frågar är att jag har hittat lite sistnämda märken på rea.. så man skulle hamna på ca samma pengar som ett känt märke fast lätt beg.

Vad pratar vi om för priser? Här har du Alpinestars på rea :) Personligen, snål som man är kändes det där helt okej :) Köpte såna byxor. Fast ej långa ben.

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=374_591_379&products_id=2027

Jackan har jag inte hunnit köpa, men ska.

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=374_592_378&products_id=1990

Några exempel bara :)

Last edited:

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
oj vad många frågor :tummenupp

2-delat är smidigt och har räddat mig de gånger jag vurpat.
himla smidigt att kunna dela stället varma dagar samt smidigare att ta på sig än ett helställ.

syns direkt på stället om det är vurpat eller inte så att köpa ett begg är ju inga problem.

om det går å kemtvätta eller ej vågar jag inte svara på men om det inte luktar är det väll bara att vara nöjd över en bra deal på ett beggat ställ!

ja, d va ju lite så jag känner ang 2-delat.. ganska bestämd ang det :gnissla

Här står lite om märkning, tillverkarna måste ange hur pass väl kläderna skyddar har jag för mig.

Själv har jag ett skit allväders ställ som inte går att sätta ihop över och underdel ...så jag köpte ett överdrag avsettför skinnställ d v s både torr och riktigt skyddad i skitväder! :)

här har du lite att läsa om du inte känner för att sova / eller har lite att göra på jobbet:tummenupp
http://www.mc-boden.se/meny/ce-markning

ja det vart endel att läsa ja :) här i soffan när man inte kan sova :rolleyes:

Last edited:

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Oki oki ... Men då är vi lika när det gäller åkningen, så två delat kan du nog bestämma dig för :) Storlekarna är helt varierande från märke till märke. Jag väger 70-72 och är 183 lång. 48 i byxor (dem tänjer sig från när dem är nya). Men det finns säkert dem som kan ge bättre tips. Men skulle helt klart råda dig till tvådelat.

Vad pratar vi om för priser? Här har du Alpinestars på rea :) Personligen, snål som man är kändes det där helt okej :) Köpte såna byxor. Fast ej långa ben.

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=374_591_379&products_id=2027

Jackan har jag inte hunnit köpa, men ska.

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=374_592_378&products_id=1990

Några exempel bara :)

japp dom hade fin rea :tummenupp
men ställ med rygg puckel då, är det bara raceställ som har det el?
vad är det för skillnad på ett vanligt och motardställ :va

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
japp dom hade fin rea :tummenupp
men ställ med rygg puckel då, är det bara raceställ som har det el?
vad är det för skillnad på ett vanligt och motardställ :va

Bra frågor :) Du kommer med fler än vad jag gjorde i mina trådar :) Men tycker att det är intressant.

1. Ang ryggpuckel. Kommer inte ihåg riktigt vad jag fick för svar där, men har för mig att svaren löd typ: "Överkurs - ryggplatta och tvådelat PUNKT"

Jag har aldrig sett ett tvådelat som har, och tittar du på vanliga nöjesåkare så är det inte många som har det väl ? :p

2. Ang skillnad på motard och "sport" - Motardställ saknar väl ofta knäpuckar och är sydda för lite mer upprätt körställning och är väl oftast helställ? Sen förutom det som tidigare skrivits så är det även lite mjukare och gjort för att föraren ska ha större rörlighet..

(Sista är saxat från ett gammalt inlägg på SH)

Hoppas du fick lite vettig hjälp av mig iaf :)

-

Jag har aldrig sett ett tvådelat som har (puckel), och tittar du på vanliga nöjesåkare så är det inte många som har det väl (helställ med puckel) ? :p

Last edited:

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Bra frågor :) Du kommer med fler än vad jag gjorde i mina trådar :) Men tycker att det är intressant.

1. Ang ryggpuckel. Kommer inte ihåg riktigt vad jag fick för svar där, men har för mig att svaren löd typ: "Överkurs - ryggplatta och tvådelat PUNKT"

Jag har aldrig sett ett tvådelat som har, och tittar du på vanliga nöjesåkare så är det inte många som har det väl ? :p

2. Ang skillnad på motard och "sport" - Motardställ saknar väl ofta knäpuckar och är sydda för lite mer upprätt körställning och är väl oftast helställ? Sen förutom det som tidigare skrivits så är det även lite mjukare och gjort för att föraren ska ha större rörlighet..

(Sista är saxat från ett gammalt inlägg på SH)

Hoppas du fick lite vettig hjälp av mig iaf :)

-

Jag har aldrig sett ett tvådelat som har (puckel), och tittar du på vanliga nöjesåkare så är det inte många som har det väl (helställ med puckel) ? :p

nä d har du rätt i.. söker inte ett ställ med puckel, var bara lite nyfiken :)
oj är mkt att ta in, börjar väl med att åka till lokala mc handlaren och kikar lite, nu drar jag ett till varv på lelles sida sen blir det bingen..

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
oj är mkt att ta in, börjar väl med att åka till lokala mc handlaren och kikar lite, nu drar jag ett till varv på lelles sida sen blir det bingen..

:) Kul med lika folk som en annan. Blir mitt första år nu med :)

drulle

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2009
Hoj
gsxR 1100

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Då kliver jag in och ställer till det lite då då. ;)

När jag skaffade skinnställ så var det efter att jag hade kramat asfalten med mina billiga Cordurakläder som blev skrot (fast jag klarade mig bra) så ville jag ha skinn. Åkte till Lelles och provade säkerligen 10st olika skinnställ och pratade med en riktigt bra säljare där, sa precis som du att jag inte var ute efter något raceställ med puckel and shit för så snabbt kör jag inte... när jag åkte därifrån var det klart med vad jag skulle ha, ett Alpinestar Charger (helställ med puckel). Det satt som om det vore sytt för min kropp (fast tight så in i helvete då då som ett nytt skall vara).
Nu köpte jag inte hos Lelles utan jag beställde från FC-moto.de istället, visst, det anses säkert vara skitfult att göra så men nu kostade skinnstället 6k istället för 12k och hjälmen gick på 3k istället för 6k.

Grejen med tvådelat är att visst, du kan ta av dig jackan vid varma dagar men det är ändå ganska krångligt att haka på den där jackan med dragkedjan hela vägen runt magen, samt att det blir oftast bättre passform på ett helställ än ett delat ställ.
Mitt behöver jag inte ta av alls utan det är perforerat från knäna till axlarna så det blir inte tokvarmt.

Så tipset är helt klart att åka och testa och klämma skinnställ tills du inte orkar längre eller finner ett som passar som om det vore sytt för dig.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Brorsan tjacka ett beggat Alpinestars, som såg ut att använts en gång, på blocket. Tror han pröjsa 4 lök för det. Hittar man sånt som passar är det ju riktigt najs.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Mina två senaste gatställ, 2-delade, har då haft puckel. Iofs Dainese, och inte deras billigaste :rolleyes:

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
nada
Köpte ett Büse två delat ställ 2008 för 5500:- som jag var väldigt nöjd med. Ett billigt ställ med högklassiga skydd, enligt säljaren.

edit: ja just det, puckel hade den ja :)

Bifogat

• DSC00273.JPG
    DSC00273.JPG
    102 KB · Visningar: 99
Last edited:
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...