Skinnställ beg känt märke el nytt mindre känt?

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
FC-MOTO.de har bra priser på alla ställoch ofta nåt slags rea. Köpte mitt Alpinestars helställ för 6500 hem till dörren. Inga problem alls, men det gäller ju att veta vad man har för storlek.
Per:squid

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
Köpte ett Büse två delat ställ 2008 för 5500:- som jag var väldigt nöjd med. Ett billigt ställ med högklassiga skydd, enligt säljaren.

edit: ja just det, puckel hade den ja :)

ok.. såg ju nice ut! vilken butik hittade du det?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Brorsan tjacka ett beggat Alpinestars, som såg ut att använts en gång, på blocket. Tror han pröjsa 4 lök för det. Hittar man sånt som passar är det ju riktigt najs.

ja det är väl lite detta jag är ute efter då jag TROR att det är ngt sånt jag vill ha.. idag har jag ju bara nåt ihop plock på typ biltema touringskor, jacka o byxa från blocket med skydd i, sisådär passform, samt en hjälm från mekgaraget som används till bankörning med bil..
nu har jag ju inte övningskört på allmänväg utan körde i ett stort garage ca 500 platser som jag har haft tillgång till under vinter och försommaren, så jag tänkte att det duger då jag bara körde konbana/undanmanöver och inbromsningar etc. så dom kläderna ska jag väl skänka till en polare som nu blivit sugen :tummenupp
tog sedan en 3-dagars intensiv och där fick man ju låna kläder..
så nu vill jag ju ha något som är säkert då det antagligen blir lite högre hastigheter :näsblod

FC-MOTO.de har bra priser på alla ställoch ofta nåt slags rea. Köpte mitt Alpinestars helställ för 6500 hem till dörren. Inga problem alls, men det gäller ju att veta vad man har för storlek.
Per:squid

ja, d blir väl att titta in där, verkar ju mkt bra!
vad gick portot på typ? så man vet hur mkt man ska plussa på priset..

Ett tips, kolla in denna näthandel om du nu inte redan gjort det då vi tipsat om den ett flertal ggr i tråden. ;)

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ViewObjectID=2587640

De har rätt bra priser och just nu även rea på dessa bra priser.

ja somsagt d va ett super bra tipps då jag inte har så bra koll på alla bra ställen..
du fick ju dina saker för halva priset, kommer du ihåg vad portot kan ha legat på?
ska glida runt lite på deras sida nu :Bugar

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
ja somsagt d va ett super bra tipps då jag inte har så bra koll på alla bra ställen..
du fick ju dina saker för halva priset, kommer du ihåg vad portot kan ha legat på?
ska glida runt lite på deras sida nu :Bugar

Kommer inte ihåg exakt nu vad det gick på men har för mig att det var väl kanske en femhundring eller nåt sånt... försumbart var det för min del i alla fall.

Har för mig att du får fraktkostnaden när du väljer att kolla kassan och väljer fraktsätt, hade mina grejer hemma efter 1,5v.

EDIT: Loggade in och kollade... för skinnställ och hjälm vart det följande:

Delivery method UPS Sverige (Sweden) 10.90 €

Så rätt överkomligt kan man väl säga. ;)

Last edited:

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Kommer inte ihåg exakt nu vad det gick på men har för mig att det var väl kanske en femhundring eller nåt sånt... försumbart var det för min del i alla fall.

Har för mig att du får fraktkostnaden när du väljer att kolla kassan och väljer fraktsätt, hade mina grejer hemma efter 1,5v.

EDIT: Loggade in och kollade... för skinnställ och hjälm vart det följande:

Så rätt överkomligt kan man väl säga. ;)

he he ja du det måste jag hålla med om!
Lutar ju åt att det blir ngt därifrån.
men om man nu skulle springa på ngt bättre beg, så om jag har fattat det rätt så är det iallafall inte som att köpa en beg hjälm!?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
he he ja du det måste jag hålla med om!
Lutar ju åt att det blir ngt därifrån.
men om man nu skulle springa på ngt bättre beg, så om jag har fattat det rätt så är det iallafall inte som att köpa en beg hjälm!?
Nej, stor skillnad mellan beg hjälm och beg skinnställ. Skinn är ett levande material som till viss del formar om sig efter din kropp. Det behöver inte vara samma mm-precision på ett skinnställ heller. Frigoliten i hjälmen däremot är tämligen stendöd, och när den väl har format sig efter ett huvud går det inte att forma om den. Dvs, när den väl är ingådd så att säga så är den "förbrukad" för andra. Dessutom känns det mer opersonligt att ha andras skinnställ än att dra på sig en hjälm som någon annan har suttit å svettats, dreglat å nyst i :rolleyes:

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
R1-99
För lite kännedom så tar en kemtvätt här 400 för att tvätta stället. Blir så till våren då det vid varma dagar inte luktar jordgubb precis...

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Du kan köpa hjälm beg också om den inte åkt i backen. Det kan du ju förstås inte veta. Oavsett vilket är det viktigaste att ditt ställ sitter bra, annars blir det jobbigt :tummenupp

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
tack för alla svar! blir så att om jag hittar ett ställ som är i nyskick och sitter bra till ett bra pris, vilket känns som om det kan bli svårt så slår jag nog till, annars ett nytt på rea.. :tummenupp

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Då kliver jag in och ställer till det lite då då. ;)

När jag skaffade skinnställ så var det efter att jag hade kramat asfalten med mina billiga Cordurakläder som blev skrot (fast jag klarade mig bra) så ville jag ha skinn. Åkte till Lelles och provade säkerligen 10st olika skinnställ och pratade med en riktigt bra säljare där, sa precis som du att jag inte var ute efter något raceställ med puckel and shit för så snabbt kör jag inte... när jag åkte därifrån var det klart med vad jag skulle ha, ett Alpinestar Charger (helställ med puckel). Det satt som om det vore sytt för min kropp (fast tight så in i helvete då då som ett nytt skall vara).
Nu köpte jag inte hos Lelles utan jag beställde från FC-moto.de istället, visst, det anses säkert vara skitfult att göra så men nu kostade skinnstället 6k istället för 12k och hjälmen gick på 3k istället för 6k.

Grejen med tvådelat är att visst, du kan ta av dig jackan vid varma dagar men det är ändå ganska krångligt att haka på den där jackan med dragkedjan hela vägen runt magen, samt att det blir oftast bättre passform på ett helställ än ett delat ställ.
Mitt behöver jag inte ta av alls utan det är perforerat från knäna till axlarna så det blir inte tokvarmt.

Så tipset är helt klart att åka och testa och klämma skinnställ tills du inte orkar längre eller finner ett som passar som om det vore sytt för dig.

Håller med carnivore här...ett 2 delat ställ är visserligen skönt då du kan ta av di jackan, men det är fortfarande krångligt att dra på och av den dragkedja som håller ihop stället (och ja det måste sitta ihop, annars ger det inte ett tillräckligt bra skydd i min mening). Ett helställ kan du ju bara ta av dig överdelen så hänger den ner bakom ryggen...visst lite klumpigt kanske men funkar utmärkt. Men tror att om du bara ska köra gata så är det nog hugget som stucket, funderar du däremot på banköring så kan ett helställ vara en bra idé.

Jag skulle nog hellre köpa en begagnad märkesställ i bra skick än att köpa ett sprillans i ett dåligt märke, men bara skydden är godkända så tror jag att passformen är det viktigaste. Skydden ska hållas på plats även vid en krasch och det ska kännas bekvämt att åka i (förutom i början av ett nyinköpt ställ då man tror att man ska tuppa av av syrebristen :tungan) Nä nu överdrev jag lite, men det ska vara TIGHT...det töjer sig jag lovar :tummenupp

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
En blå lill-retta, Honda CBR 125 R Repsol, Yamaha WR 250 f -08
Om jag får lägga mig i lite i diskutionen så skulle jag nog rekomendera Gore-tex om man ska åka till och från jobbet. Det är nämligen lite smidigare att ta på och av.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...