Skinnställ behagligare gällande vind?

watzen

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2007
Hoj
2003, Honda CB900F
hej,

Jag har ett textilställ som jag är nöjd med, men jag funderar på om jag kanske ska köpa ett skinnställ också. För de gången man vill köra lite mer aktivt.
Jag har själv inte provat något skinnställ, men min teori är att det är mycket mindre luftmotstånd med ett sådant och att det blir behagligare att åka. Jag kör en hornet 900 och sitter rätt upprätt när jag kör så jag får rätt mkt vind rakt i bröstet. Stämmer detta?
Fråga nummer två är att vad är det för "fel" på Dainese ställen som lellesmc säljer för ca 4-5000kr? jämfört med ställ från, som jag antar är "billiga" märken, A-star.

/T

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jodå, textilställ är i regel lite fladdrigt och jobbigt i höga farter. Det problemet har man inte med ett skinnställ som sitter bra.

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Har också en hoj där man sätter tämligen upprätt. Har hittills åkt i huvträja och crossbyxor. Inte speciellt bekvämt. Men imorgon får jag äntligen mitt skinnställ. det har varit efterlängtat i 100 mil.
Att det skulle vara "fel" på de ställ Lelles säljer för 4 000-5 000:- tror jag inte. Det handlar mest om utgående modeller som de säljer ut. Är man inte så jävla kräsen angående färger eller motsvaranade, så kan man nog göra ett fynd.

edit: Jag fattar inte vad du menar med att Alpinestars skulle vara "billiga" märken. Mitt kostar 10 000:- på Lelles.

mnrider

Incident
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-11 Ducati 1198 SP
Tja, luftmotståndet blir bättre med skinnställ, det är svårt att slippa fladdret med textilställ även om man har rätt storlek som sitter så tajt som möjligt. Men textilställ är bra ha vid dåligt väder, själv kör jag i första hand med skinnställ.

Kör också en hoj där man sitter ganska upprätt, du kommer att märka fördelarna med att skaffa ett skinnställ, vad gäller körställning också, upplever att man sitter mer "fixerad" vid tanken och styret med ett tajt skinnställ. Skönare speciellt vid längre turer.

Vet inte om det är något större fel på Dainese-ställen som säljs på Lelles för 4-5 tkr, tänkte du på dem som de tvådelade ställens om de säljer som typ kampanjvara? Har dock märkt att Dainese sitter riktigt bra i början men tappar lättare formen sen, har varit mer nöjd med Alpinestars. Säkerhetsmässigt gör båda ställen säkert sitt jobb.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Skinnställ har ju ett par stora fördelar:
- De är tighta, så de håller skydden på plats när man vurpar.
- De är tåligare mot nötning. Du kan vurpa flera gånger i dem utan att behöva slänga dem. Oftast går de att laga.
- De har ofta inbyggda skydd för t.ex. axlar, armbågar, underarmar, knän & smalben.

Nackdelar då:
- Kyleffekten från fartvinden kan bli större när du sitter upprätt, men det går ju att lösa med en jacka utanpå. Eller med en fin SH-tröja :)
- Man kan inte ha civila kläder under, och läderpyjamasen ä rlite obekväm på kontoret. Men det går ju att lösa med en ryggsäck.

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Började köra i Goretex men köpte skinnställ av samma anledning som du funderar på. Kan väl säga att jag inte använt Goretex:en mer än någon enstaka gång efter det. Känner sig betydligt säkrare med ett skinnställ och man slipper fladdret som gärna blir med GT. Skydden sitter bättre och rör sig inget på ett skinnställ.

Just nu åker min sambo med mitt GT-ställ men vi letar efter en lämplig skyddsväst att ha under just för att skydden inte sitter tight på GT-stället som dom gör på ett skinnställ.

Är säkert inget fel på de billiga ställen från Dainese men testa lite olika ställ innan du köper. Alla har lite olika passform och längd på ben, armar e.t.c.
Jag kör själv i A-stars Octane helställ och är kanonnöjd. Dock fick ju inte A-stars särskilt bra betyg i Bike:s test av skinnställ i senaste numret :gnissla

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skinnställ är MYCKET behagligare vad det gäller vindfång mot textil. Spelar ingen roll hur tajt du kan få åt textilställ, det kommer ändå vara "slappare" och det tar vindfång mer än ett skinnställ. Allra helst på en naken hoj då får man ändå "jobba" mot vinden i 150 plus farter. Alltså gäller detta på en avlyst väg el bana:fakta

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Jag hoppas att det inte är nå fel på Dainese ställen som Lelles säljer För ca 4000:-..... :confused: :näsblod :tungan
Köpte nämligen ett sådan för nån vecka sedan då det var det enda som faktiskt satt bra på mig. Förra året testade jag ställ i ca två timmar innan jag stack från affären för jag orkade inte mer. Testade inget Dainese då iofs så det har ju mest med passformen att göra. Hehe.
Jag har inte kraschat i stället så jag vet ju inte hur det håller för sådant... Troligen helt okej o med stor sannolikhet bättre än mitt för stora coretex ställ. :p
Eller för den delen hur det ser ut om två år men va fan. Då kan jag köpa ett nytt då det inte kostade så mycket att man behöver leva på nudlar resten av året. *asg*

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Var det ett test el bara deras erfarenheter från kläderna de kraschat i???

Var en test av 10 olika skinnställ. Ett med ganska många år på nacken och 9 nya om jag inte minns fel. Ganska trevlig läsning förutom att A-stars stället som var med inte fick särskilt bra slitvärde. Sömmar och dylikt var dock riktigt bra men det spelar klart mindre roll om där inte är något skinn kvar :rolleyes:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Var en test av 10 olika skinnställ. Ett med ganska många år på nacken och 9 nya om jag inte minns fel. Ganska trevlig läsning förutom att A-stars stället som var med inte fick särskilt bra slitvärde. Sömmar och dylikt var dock riktigt bra men det spelar klart mindre roll om där inte är något skinn kvar :rolleyes:

Måste kolla tidningen igen. Inte sett det. Hmmm. :confused:

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...