Skinnställ eller Allvädersställ?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Ozfactor skrev:
Om man ändå vill se vettig ut och ha ett delat ställ.

Alltså skin brallor av nåt slag och skinn jacka. Hur är det i säkerhetssynpunkt, gämfört med allväder eller ett skinnställ där jacka byxor sitter ihop?

Köp ett tvådelat skinnställ istället. Annars riskerar du att jackan och byxorna glider isär vid en eventuell vurpa.. :fakta
 

dh

VFROOOOOOM
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Blekinge
Hoj
Honda VFR 750F -94
Tyckte om sammanställningen gjord av FZ1 - gav en ett bra perspektiv att se för-/nackdelar.

Ska iväg imorgon och titta lite på mc-ställ... får se vad man fastnar för ;).
 

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
xr 650
Det är väl skillnad på att vurpa och vurpa. Åker man sporthoj kör man ju i regel fortare och då vill man ju ha ett ställ med lite luftmotstånd som håller att glida med på asfalten om man skulle ramla. Skinn är ett givet val.

Åker man mest på kurviga vägar, i stan och på grus så behöver man inte ett ställ med lika hög rivstyrka. Min erfarenhet av att klota på grus är att händer, fötter, ben, knän och höfter är mest utsatta. Ett tunt skinnställ tror jag inte hjälper överdrivet mycket i en sån situation. Om skydden sitter fladdrigt (vilken dom tyvärr gör på många allväderställ) är dom totalt värdelösa. Man ska kunna dra åt ordentligt så dom sitter.
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Den som kommer med goretex en solig sommar dag på en räser måste väl ändå se super töntig ut? Vatten fylda stövlar, tunnt skinn mm hör jag ovan. Ett tips: KÖP INTE SKRÄP! Gör du det så är det väl klart att du upplevelsen av stället blir skit. Köp kanon utrustning i skinn och alla problem är minimerade. Har du tänkt att köra i regn så köp en gortex överdrags ställ att ha ovanpå.

Jag har krockat, ville fan inte ha plastkläder den gången, och aldrig efter heller. Har kört i regn mycket och skinn som är rätt behandlat funkar bra. Klart att om det är skitkallt så får man klä sig mer, men den gången det är varmt och du tänkt att köra fort så går det fan inte ha annat på sig.Stället ska sitt som en kådis, ska du köpa nytt så verkar allt annat ologiskt, om du inte kör ute i skogen eller på en glidare. Hårda killar som kör supermotard SKA också ha skinn, fan de burkar ju mest av all, för att inte snacka om allt annat bus som ökar asfalt tuggandet.

Tycker resonemanget verkat urholkat, använd skallen, skulle du välja en vatten tät mössa före en hjälm :D
 

Tore

Gyttorp - om katten själv får välja.
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Muppsala
Hoj
CBR 900
Ett alternativ är att köpa en kort GT jacka och ett par skinnbraller från tex Dainese. De går att koppla ihop med en dragkedja så du behöver inte vara orolig för att jackan ska glida på ryggen. Använder själv den kombinationen och det funkar kanon.
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Inget tvekan om att ett skinnställ skyddar bättre men....

Har gjort två vurpor i textil och ett i skinn.
Att jag klarade mig bra i textil berodde på att i ett av fallen låg hastighet på ca 50 km/h och i andra fallet på ren tur (kasade sittandes på stöveln i ca120 km)

Numera kör jag uteslutande med textil på landsväg då mitt raceställ är både klumpigt och rent töntigt på landsväg.

Mitt resonemang baserar sig på att vurpar jag på landsvägen så glider jag troligen inte många meter på asfalt innan jag hamnar i diket och där tar mitt ryggskydd förhoppningsvis det mesta av smällen.

Jag har inte heller något behov av att köra som en idiot på landsvägen utan tar det ganska lugnt numera.

Köra fort gör jag när jag tävlar och det är på bana man ska göra detta :fakta
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Eller så köper man en saeftywest modell dainese och har under gore-tex jackan.. Mycket hårda skydd som garanterat sitter på plats! Ett bra alternativ om man gillar gore-tex, men dock dyrt. Ca 2700:- men då ingår ett ryggskydd. :tummenupp
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Goretex ställen går att sätta ihop me byxan rätt enkelt via dragkedjan.. och separat ryggskydd som sitter som en väst är ett måste .. ha den i jackan är nog inte speciellt smart
 

Marsipulami

Guest
DwD skrev:
Goretex ställen går att sätta ihop me byxan rätt enkelt via dragkedjan.. och separat ryggskydd som sitter som en väst är ett måste .. ha den i jackan är nog inte speciellt smart

Jag har min i jackan och jag känner mig mycket osäker även om jag har köpt ett specialanpassa för just denna jackan. Kommer att slänga ut skitet och köpa ett rejält skydd som går längs hela ryggraden helt enkelt....
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Skinnställ BÖR ju vara strået vassare, men det finns ju bottennapp för bägge sorter.
Sömmar och dragkedjor har bevisligen spruckit på bägge sorter, och detsamma för slitage rakt igenom tyg/skinn.

Utan att ha krasch-provat något i verkligheten så kan jag summera en del info efter att ha läst info/åsikter om sådant, samt nyligen gått runt i butiker och provat lite olika sorter:

- Skinnställ alltid tryggt, förutsatt att det finns godkända skydd i det, samt att kvaliten på skinn och sömmar inte är kasst.
Ett tajt skinnställ fixerar lättare ett benbrott, så att brottet inte rör sig "mer" och riskera att benpipa lättare kan sticka igenom kroppsvävnad och skinnstället (jmf billigare textilställ).
Skinn har också högre friktion mot marken, vilket bromsar upp mer, men orsakar lättare farliga "kullerbyttor" i stället.

- Textil av BILLIGARE modell inger tveksamt skydd, avseende tåligheten i materialet.
Dock informerar handlarna om att folk oftast väljer för stora storlekar, vilket visserligen gör dem bekväma, och funkar bra att använda i andra sammanhang.
Ett textilställ av bra kvalitet har starka slitytor utanpå lämpliga delar,sitter tajt om kroppen (då riskerar inte skydden att glida åt sidan heller), samt har dragkedja mellan jacka och byxor.
Är textilstället dessutom möjligt att spänna åt runt armar och ben, så håller det också ev. benpipor hyfsat på plats.
Textilställ glider mer mot asfalten, och bromsar farten dåligt, men orsakar inte heller så lätt farliga "kullerbyttor".
En annan sak att tänka på med textilställ, är att de (som fungerar som reklamen utlovar) håller värmen väldigt bra när det är kallt, samt andas lite bättre än skinn när det är kallt (finns ju iofs skinnställ som är perforerade för god ventilation).



Det där med att tyget på textilställ skulle lättare bränna fast på huden är nog mest en myt.
Ett skinnställ har ju också syntetmaterial i sitt foder, så risken är nog ganska lika där.

- Summa summarum:
Ett bra textilställ i rätt storlek är förmodligen OK som skydd, men ett duktigt skinnställ VERKAR lite tåligare (åtminstone så finns ju chansen att man kan använda det igen efter en krasch).
Värt att fundera på är att man kan "förlänga" säsongen med ett textilställ, då det skall hålla värmen lite bättre än skinnställ.


P.S. Själv köpte jag precis ett tvådelat "raceställ" i skinn, fastän jag sett ut lämpligt textildito som möjligt val.
Men ett begagnat skinnställ i finfint skick var ju billigare än ett bra textilställ...
 
Last edited:

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Deefred skrev:
Inget tvekan om att ett skinnställ skyddar bättre men....

Har gjort två vurpor i textil och ett i skinn.
Att jag klarade mig bra i textil berodde på att i ett av fallen låg hastighet på ca 50 km/h och i andra fallet på ren tur (kasade sittandes på stöveln i ca120 km)

Numera kör jag uteslutande med textil på landsväg då mitt raceställ är både klumpigt och rent töntigt på landsväg.

Mitt resonemang baserar sig på att vurpar jag på landsvägen så glider jag troligen inte många meter på asfalt innan jag hamnar i diket och där tar mitt ryggskydd förhoppningsvis det mesta av smällen.

Jag har inte heller något behov av att köra som en idiot på landsvägen utan tar det ganska lugnt numera.

Köra fort gör jag när jag tävlar och det är på bana man ska göra detta :fakta

Ja tänk om man kunde styra sitt öde så man visste när man skulle smälla, då vore det än enklare att inte befinna sig i den situationen alls enl. min mening. Tönt faktorn med att ha ett skinnställ på en R hoj existerar inte tycker jag, däremot en enorm tönt faktor med gortex på en sådan men det är ju bara min åsikt. Gortex hör hemma i skogen och ev. som överdrag över ett skinn ställ p.g.a vädret. Men kanske är pappsen gammalmodig, har ju fyllt 30 :D Köp ett två delet raceställ, tycker att om man ska köra båge ska man anpassa sig efter det och inte ev. promenader i parken då bågen är parkerad vid glass ståndet. Fan shorts t-shirt under stället så kan du bara hoppa ur det. Betydligt bättre än att kompomissa och dessutom är det ju varmt och klumpigt att promenera med goretex mitt i sommaren i alla fall.

Har smällt rejält en gång så jag kanske tänker lite annorlunda
 

dh

VFROOOOOOM
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Blekinge
Hoj
Honda VFR 750F -94
Vill tacka alla för sina tankar och erfarenheter - blev ett MP-ASU Advance ställ (Gore-Tex) som satt mycket skönt och erbjöd ett skydd som jag ansåg var bäst i kombination med regnskyddet.

För de som är mer intresserade av märket, kika här!

Billigast i Sverige just nu är MC-Poolen som gav hela 23% rabatt på jackan.

Ord. Pris:
Jacka á 4195.-
Byxa á 2095.-

Tack åter igen!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top