Skinnställ Eller Goretex?

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen...
S K I N N S T Ä L L ! ! !

Ett skinnställ kan du kasa långt på innan det går sönder, det kan du INTE med goretex....
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
johanrehn80 skrev:
:rofl så ska trådar dödas

Lite av en specialitet. Folk verkar ha så lätt att ta åt sig rykten och skit utan att tänka efter 1 sekund innan trådar som denna startas. Detta är ju inte den första "skittråden" om allvädersställ vs skinn......

SH är inte vad SH har varit. Tacka vet jag BC.

//jaG
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
von reisen skrev:
zeb:s inlägg sa väl det mesta... Skinnställ närmast kroppen för säkerheten, om man fryser så klär man på sig termo, gore-tex eller militärens bamsebrallor+jacka över skinnet :D

Det hjälper väl inte mycket att ha värmande lager utanpå det isolerande lagret, tvärtom ska det vara. :7peta
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ninjaboy skrev:
Det hjälper väl inte mycket att ha värmande lager utanpå det isolerande lagret, tvärtom ska det vara. :7peta

Dagens sanning. Ett ordentligt underställ och en tunn tunn vindtät cykeljacka eller liknande som 2a lager. Sen är man rustad för färder i 5 grader celcius.

//jaG
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Okej, jag kanske inte var tydlig, givetvis drar man på underställ beroende på temperatur, men det är begränsat hur mkt som får plats under ett tajt skinnställ. Regnkläder är bra som vindbrytande som ni nämner. Själv drar jag på Goretex jackan när det närmar sig nollan, får ju omöjligt plats under... :D
 

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sweden.
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Körde på ett rådjur för 3v sedan.

Hade skinnbrallor med midjekort Gore-tex jacka till. Brallorna är bara lite uppruggade men långt i från håll. Jackan blev alldeles sönderbränd vä sida.

Aldrig mer Gore-tex jacka.... :tummenner

Bara skinn...

(MARCUS)
 

Rigor Mortis

Posör och materialspelare
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Ducati 996
aGGeLiTO skrev:
hört alla säga olika om vilket som skyddar bäst ifall man rasar..

hört att goretex håller mkt bättre nu än vad skinn gör??

plus att dom är skönare att ha på sig


Jag kommer aldrig att ta på mig gore-tex
 

ddevil

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Ort
Solna
Hoj
KTM LC4 640 SM
Rigor Mortis skrev:
Jag kommer aldrig att ta på mig gore-tex

Allväders funkade första klotningen för mig... Är inte sugen o prova igen. Men att kladda ner ett skinnställ vid grusbus är inte så lockande. Samma sak vid körning när d e riktigt kallt. Får jag tag i ett billigt ställ så klart man skaffar ett. Skulle inte viljat glida en meter till på de kläder jag hårdtestade, men de höll iallafall.

Visserligen ligger man sällan mycket över 100 på en LC4, snackar man RR hoj kanske det är annorlunda
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Ställ på - ställ av?

aGGeLiTO skrev:
hört alla säga olika om vilket som skyddar bäst ifall man rasar..

hört att goretex håller mkt bättre nu än vad skinn gör??

plus att dom är skönare att ha på sig

Hmm... du behöver två uppsättningar.

Ska du åka båge, långfärder o sånt är det allväders som gäller.
Ska du köra båge, är skinnställ det enda raka.

Allvädersställ är som att köra med kondom, det funkar men ger sämre känsla.
 

WildChild

#4770
Gick med
13 May 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati Monster
gthyni skrev:
Goretex är ett membran-lager som hanterar fukt,
man kan ha goretext-lager även i skinnkläder.

Goretext är inte rivtåligt,
det ni talar om är grovt tyg vs läder.

goretex.gif

du har så rätt.
blir trött på att "folk" inte fattar :huvet

Skinn ska de va med eller utan goretex :cdevil
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Svaret på vad man skall köpa är inte alltid alldeles givet!

Ett bra sk. allvädersställ funkar väldigt bra till det det är konstruerat för. Nämligen att fungera som ett väderskydd i alla möjliga och omöjliga vädertyper. Dvs. man kan använda ett enda ställ oavsett väderlek.

När det gäller förmågan hos dessa ställ att klara av att skydda föraren vid en marksyning så finns det en hel hög olika allvädersställ att välja mellan och därmed också en hel hög med olika kvalitéer.

Precis som för alla typer av skydsställ för mc-bruk gäller ju äve här att de inbyggda skydden måste sitta tight på kroppen så att de sitter på plats den dagen man vurpar, annars gör ju skydden ingen nytta oavsett i vilket material de sitter!

När det då gäller skydden så fungerar hårda skydd bättre än mjuka också här oavsett om de sitter i ett tygställ eller skinnställ.

När det gäller slitstyrkan har skinn högre hållbarhet än tygställen. Inom skinn finns dock, precis som för tyg materialen, en viss skillnad på kvalitéer. Generellt kan dock sägas att skinn är bra mycket slitstarkare än ett tygmaterial och håller därför i regel bättre när man kanar på asfalten.

Skinn är å andra sidan fullständigt värdelöst som väderskydd, enl. min erfarenhet. det är inte vindtätt utan blåser så gott som rakt igenom vilket gör det svinkallt på våra breddgrader. Det står inte emot fukt någon länge tid utan man blir genomblöt efter endast en kortare regnskur (jämfört med regnställ eller allvädersställ med fungerande andasmembran). Och pga. den minst sagt bristande isoleringen i de flesta skinnställen funkar de inte något vidare när det är ordentligt varmt heller eftersom den varma luften då tillåts att komma in och värma upp kroppen.

Att hålla i minnet är dock att tygställen fortfarande INTE är godkända för tävlingsbruk vilket i regel säger en del om skyddsnivån dessa två materialtyper emellan.

Absolut viktigast av allt är dock att de företrädesvis hårda plastskydden sitter ordentligt på plats så att de kan göra nytta vid en ev. vurpa.

Själv kör jag med skinnställ där jag tyvärr inte har hårda skydd i det stället jag kör på gatan med (beställde så här i efterhand fel när jag måttbeställde det för flera år sedan). medan jag har hårda skydd i det ställ jag använder på bana.

Såg för ett litet tag sedan en hel skyddsdräkt (från top till tå) med skydd även för vaderna som man kan ha i stället för de inbyggda skydden i tex. allvädersställen. Då vet man åt minstånde att skydden sitter där de skall och man har samtidigt ett löst och ledigt ställ som klarar väder och vind men som är lättare slits hål på om man kanar på asfalten. Krångligt dock att ta på sig en hel overall innan man klär på sig resten!

// Niklas
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
aGGeLiTO skrev:
hört alla säga olika om vilket som skyddar bäst ifall man rasar..

hört att goretex håller mkt bättre nu än vad skinn gör??

plus att dom är skönare att ha på sig


Skinn, självfallet. Det skyddar bättre och är så ofantligt mkt snyggare (Dainese.... :Bugar ) än en bylsig Goretexoverall med reflexer & benfickor för plåster, termos och visselpipa.... :hihi
Man blir iofs piss-sur i regn (då säker man ju skydd ändå) och ibland kan det var lite svettigt på somrarna (finns ju delade ställ) men det får man ta....
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ha både och. Skinn skyddar ju självklart bäst eftersom skydden är många, hårda och sitter tight på kroppen.

Gör som mig. Ha skinn när vädret tillåter och goretex om vädret suger.

Det som är extremt störande med gore-tex är att det fladdrar som bara fan.
Det som är störande med ställ är att man knappt har några fickor. (jag har 2 innerfickor och dom suger).

Välj efter hjärtat och plånboken
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top