Skinnställ för en tunnis (stl 44)

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Skinnställ för en tunnis (stl 44). Nu inköpt.

Jag har kört runt i textilställ de senaste 10 åren, men i år har jag börjat köra lite på bana och tänkte att det skulle bli mer av det nästa år, så det börjar bli dags att titta efter ett skinnställ.

Problemet är att jag är av modell mindre: 175 cm och 57 kg. I vanlig "kostymstorlek" är jag en liten stl. 44, och skinnställ brukar börja på storlek 46/48 beroende på märke. Har provat några 46 respektive 48, men de sitter inte särskilt bra, skydden kring armbågarna vrider sig lätt runt armarna, och de över axlarna kan nog lätt hamna fel vid en eventuell krasch.

Tänkte därför höra om någon som varit i samma situation har något tips, mer än att köpa måttsytt. Eftersom det är ett skinnställ jag kommer använda något tiotal gånger per säsong håller jag gärna kostnaden nere, och köper gärna begagnat, men finns det något visst märke/modell som kan vara värt att titta på?

Någon som råkar ha ett urväxt skinnställ till salu som passar mig på 175/57? ;)

Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Är nog tunnare än dig. 1,82/62 och tycker mina strl 50 ställ sitter hyffsat. Kör med Lidstrand,Helad och arlen ness. Det som jag tycker är problemet är att dom är lite för korta vilket jag inte tror dom kommer bli på dig.

Till nästa säsong ska jag ha måttsytt. Hade du bott närmare hade du gärna fått prova lite av min kollektion.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Kolla in Arlen Ness, jag har det märket på mitt tvådelade skinnställ, 178 lång och väger runt 60 kilo och det sitter perfekt med ett tunt underställ under! :)

Edit : Möjligtvis att skinnstället är lite för kort bara så tror det kan bli perfekt på dig..

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kolla på helställ, de är tightare sydda än delbara. Borde gå att hitta ett 46 som sitter bra på dig. Att ärmar/ben är i kortaste laget brukar inte vara några problem eftersom racehandskar/stövlar har så pass långa skaft.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Dainese har jag aldrig fått över knäna en gång, prova dem.
Jag kör helställ och fick gå upp en hel storlek.

Men textilställ... jag använder bara mitt på vintern. Det suger asfett. Skinn är mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket bekvämare att åka i.

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Har ett Spyke 4 Race 2 delat stl 50 som ska avyttras.(svart silver vitt) Är själv 171cm/69kg Kanske skulle passa..

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Du har PM! då jag ska bli av med mitt och är typ som du krävdes endel letande..
har fler bilder än vad jag skickade i PM om du är intresserad :) Har även ett par nice raceboots strlk 42 och handskar i S om det passar så paketpris!

Last edited:

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Tack för alla tips. Jag tränar faktiskt, och har lagt på mig något kilo per år sedan jag började för några år sedan, vägde 52 kg innan jag började träna...

Dainese har jag testat, minsta storleken på det jag testat har varit 48 (har aldrig sett någon 46:a från Dainese i butik), sitter inte så jättebra.

Fick dock tag i ett väldigt tight skinnställ (helställ, Vanucci) via tips över PM som nu är inhandlat och väntar på säsongen. Det var märkt storlek 48, men det sitter tightare än något annat skinnställ jag någonsin provat, inkluderat de 46:eek:r jag provat. Nästan lite i tightaste laget över bröstet när skyddsvästen är på under, men bättre det än att skydden sitter löst över armbågarna/knäna.

Angående skinn vs textil för vardagsåka så föredrar jag textilställ om vi bara pratar bekvämlighet. Inte minst för att det är vattentätt. Sedan så har min vardagshoj upprätt körställning, det spelar in en hel del. Med en sporthoj skulle det nog kännas mer bekvämt med skinnställ.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...