Skinnställ,hjälm m.m

mumselin

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Hoj
08, Kawasaki ZX6R
Hej hej! Tänkte att jag ska ge mig ut på vägarna här nu i sommar och köra.. Och då behövs ju givetvis lite kläder.. Har inte varit och ute och tittat jätte mycket ännu men har kikat en hel del på internet och det verkar ju vara avsevärt billigare.. Fick ett erbjudande idag när jag var i en affär och kollade på kläder.. ett två delat Berik ställ för 5000kr sen så tittade jag runt lite på internet och fick syn på ett alpinestars två delat ställ för 3800kr... Vad tycker ni?

Sen är jag lite förvirrad på hjälm fronten.. Har varit inne på en sida som heter Sharp.. är den tillförlitlig? Har kollat på HJC, Shoei och AGV hjälmar.. Är det stor skillnad på säkerheten eller är det komforten?

Vore hemskt tacksam för svar då jag är ny på detta!

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Överlag spar du ganska rejäla pengar genom att handla online (t.ex. fc-moto.de, mlol.de mfl). Pundet är svagt, så det kan vara en tanke att kolla på engelska sidor. Pröva ut ett ställ som du tycker passar bra och fyller de krav du har, därefter kollar du på nätet och ser vad du kan hitta.

Samtliga hjälmar som säljs i Sverige ska uppfylla diverse standarder, så det som skiljer är primärt fit, komfort, detaljarbete, materialval m.m.

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Nätet är ett himla bra ställe.:tummenupp

Men jag råder dig att prova ställ hos en handlare först.
Jag var och testade en massa ställ i lördags och upptäckte att det skiljer en hel del i passform och storlek bland de olika tillverkarna. Ibland kan det oxå skilja mellan olika modeller hos samma tillverkare.
Som tjej är det ju lite mer som ska få plats lixom...:tuttar

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Som tjej är det ju lite mer som ska få plats lixom...:tuttar

Cred till mig för att det inte slank ut något uselt skämt, typ: "Vaddåförnåt? Handväskan, eller?!?" :död
(oops! fan, där kom det ju en ändå...):brinnerup

Sen är jag lite förvirrad på hjälm fronten.. Har varit inne på en sida som heter Sharp.. är den tillförlitlig? Har kollat på HJC, Shoei och AGV hjälmar.. Är det stor skillnad på säkerheten eller är det komforten?

Tycker mig känna igen sharp-sajten du nämner, tror den är hyfsat tillförlitlig, men det finns säkert massa diskussioner om hjälmar här på sh där man kan bli såväl upplyst som skönt förvirrad. Gå till ett par butiker, prova lite olika, snacka med säljarna och fråga folk härinne om du känner att du behöver en "second opinion".

Hjälmar från olika fabrikat passar ju olika huvudformer olika bra, även om storleken kan vara samma. Om du fattar... Äh, jag är för trött nu.
Lycka till och gonatt! :)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...