Skinnställ i Hong Kong?

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Är i Hong Kong för närvarande och såhär i sista veckan av min vistelse kommer jag på att: skinnställ, hjälm och dyl kanske de har billigt här?

Någon som vet med sig svaret samt även kanske var?

Gjorde ett halvhjärtat försök med google men vissnade när det bara dök upp leverantörer, och visst man kan ju fråga infödingarna vilket jag lär göra imorrn men om nån vet nått så blir jag glad Martein. ^^

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Problemet med hjälmen är att hitta en som är EU -godkänd (ECE 2205). Kolla även att skydden i skinnstället är CE märkta. Annars är det inte relevant att jämföra produkterna.

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Jag skulle inte lägga min framtida säkerhet på produkter från Hong Kong.

Är det ens lagligt att köra hojj i Hong Kong på motorvägar? Det är olagligt i Taiwan och Korea bla.

Köp originalprylar här hemma. Du kommer vara glad den dagen du behöver dem.

- Martin

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?

Är det ens lagligt att köra hojj i Hong Kong på motorvägar? Det är olagligt i Taiwan och Korea bla.

- Martin

De blir ju så kul när man läser din avatar!

I Sverige e allt bra, och allt e sant som man läser....
Eller hur e din hoj utrustad?
Nästan som en riktig mc, ju!

Ha,ha,ha!
Orginal regerar ju, du har precis vunnit en Volvo Orginal Keps!

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
vetefan var gatan heter, men det finns en mcbutik på den gata som bussen som går från flygplatsen till tsim tsa tsui, (44 tror jag) gatan innan den svänger av på nathan road om man åker från flygplatsen. kolla på nån busskarta så ser du hur linjen går och kanske vilken gata jag menar. har inte varit inne i butiken och vägbeskrivningen va kanske inte helt 100 men man gör alltid ett försök :)

edit: eller kan man googla och hitta guldsidor: http://www.motorcycleasia.net/pages/dealersHK.php
allt från mc-affärer till mc-barer och lättklädda kineseskor på hojjar :tuttar

Last edited:

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
vetefan var gatan heter, men det finns en mcbutik på den gata som bussen som går från flygplatsen till tsim tsa tsui, (44 tror jag) gatan innan den svänger av på nathan road om man åker från flygplatsen. kolla på nån busskarta så ser du hur linjen går och kanske vilken gata jag menar. har inte varit inne i butiken och vägbeskrivningen va kanske inte helt 100 men man gör alltid ett försök :)

edit: eller kan man googla och hitta guldsidor: http://www.motorcycleasia.net/pages/dealersHK.php
allt från mc-affärer till mc-barer och lättklädda kineseskor på hojjar :tuttar

Du menar inte FRÅN tsim tsa tsui TILL flygplatsen? Annars måste jag börja leta från flygplatsen... >_<

Ang kvalitet o sånt, har inte något stort märke tillverkning i kina då?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Läste något om att de gör hjälmar för den asiatiska marknaden efter en annan mall. Olika huvudformer o s v. Precis som att Oakley har en separat linje glasögon som är 'asian fit'. Lär väl inte gälla alla märken, men passar hjälmarna märkligt så vet du varför. :)

Läs: Köp inte ett nytt exemplar av den hjälm du brukar ha oprovad eftersom du vet att den passar.

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Detta är butiken du ska besöka Hung hing co. www.hunghingco.com väg beskrivning finns på hemsidan. Köpte både hjälm, handskar och stövlar där fick bra rabatt på allt. Kolla in attograferna runt entré dörren är inte säker men jag fattade som att alla har varit i hans butik.

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..

kolla vad ditt försäkringsbolag säger, var på väg att köpa hjälm från USA när jag fick höra samma sak , men ringde och kolla med dem ( Bilsport o MC ) och för dem var det inga problem, om den var såld i Sveige eller USA så var det fortfarande Arai ...

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
:felämne

Ibland läser man väldigt fel, jag råkade läsa rubriken som "Skinnställ till King Kong"... varpå flera intressanta (eller inte) tankar följde... :tungan

Sådär, nu ska jag göra något åt alkoholkonsumtionen tror jag. :)

:backontop

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Hej,
Jag arbetar sedan 9 år i Hong Kong och har med tiden lärt mej att hitta det mesta här. Som Lawson säger är det Hung Hing co. du ska besöka. Det är generalagenten för Arai, Alpinestars, Nankai m.fl. Räkna med halva priset på grejerna jämfört med hemma. Att det skulle vara nån sorts "andrasortering" på märkesprylar i Asien är skitsnack. Visst, hjälmarna ska vara något rundare i inredningen, men passar den så passar den. På samma gata, Junction Road, vid rödljusen ligger en annan butik med MC tillbehör.
En lite större butik är Moto Mart co, www.motomartco.com. Stort sortiment av hjälmar och utrustning! Hemsidan är på kinesiska, men du kanske kan hitta nån information. Den ligger i samma del av stan, ta en taxi från Araiagenten till 5-19 Ha Heung Road, Tokwawan, Kowloon. Stängt Måndagar!
Vill du ha adressen till Suzuki generalagenten kan du få den också. (nån som vill ha orginalkolvar till RGV 250 för 250 spänn styck?)
Jag är i Hong Kong nu - skicka PM om du vill veta mer.
BT

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

- Martin

JÄVLAR!!
Mina alpinestars handskar o skinnställ är tillverkat i Kina, bara slänga skiten, kopior..fan va grundlurad jag har blivit när jag köpte dem :(

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Madiff är Hong Kong-baserade, de gör bl.a. Arlen Ness, Berik och Pumas mc-kläder.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Du menar inte FRÅN tsim tsa tsui TILL flygplatsen? Annars måste jag börja leta från flygplatsen... >_<

Ang kvalitet o sånt, har inte något stort märke tillverkning i kina då?

Nä, från flygplatsen till tsim tsa tsui, i närheten av mong kok. men det va ett long shot, jag har bara sett butiken utifrån, det verkar finnas folk som har bättre koll än mig här. ska kolla in de andra butikerna nästa gång jag sticker dit så även jag får tacka för tipsen :)

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Var på Hung Hing co idag o wtf, arai rx7 kostade ju bara 3900 HKD= ca 3200.. lär bli en sån, passade dessutom min halvasiatiska skalle perfa! :tummenupp

Hej,
Finfin info...
BT

Tar allt här istället så får alla del av infon.

Ont om skinnställ på Hung Hing co, lär dra till Moto Mart imorrn, tack! :yoparty

Vet du om det är några problem med försäkringsbolagn om det inte står just "ECE 2205" på grejerna?
Vill ju inte bli nekad lapskojs genom sugrör om något skulle gå snett...

TakC alla som e snella o hjälper! ^^

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Vet du om det är några problem med försäkringsbolagn om det inte står just "ECE 2205" på grejerna?

Kräver ditt FB skyddsutrustning? Är inte hjälmen godkänd enligt gällande regelverk räknas den inte som hjälm och FB kan alltså, om de vill, efter en eventuell olycka räkna ner din ersättning eftersom du inte uppfyllde försäkringens villkor.

Ring ditt FB och kolla. Det är det enda rätta svaret. Dock är jag rätt säker på vad de kommer att svara.

Dessutom kan du teoretiskt åka dit för att ha kört utan hjälm, även om du väl skulle måsta ställa dig och pissa i luftintagen på polisbilen för att få en sådan detaljgenomgång av grejerna. Poliserna har nog vett i skallen nog för att se vad som är en hjälm och inte. En del custompottor kan jag tänka mig att de kollar märkningen i då och då... :)

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Kräver ditt FB skyddsutrustning? Är inte hjälmen godkänd enligt gällande regelverk räknas den inte som hjälm och FB kan alltså, om de vill, efter en eventuell olycka räkna ner din ersättning eftersom du inte uppfyllde försäkringens villkor.

Ring ditt FB och kolla. Det är det enda rätta svaret. Dock är jag rätt säker på vad de kommer att svara.

Dessutom kan du teoretiskt åka dit för att ha kört utan hjälm, även om du väl skulle måsta ställa dig och pissa i luftintagen på polisbilen för att få en sådan detaljgenomgång av grejerna. Poliserna har nog vett i skallen nog för att se vad som är en hjälm och inte. En del custompottor kan jag tänka mig att de kollar märkningen i då och då... :)

Min fråga: Hej! Jag tänkte försäkra en motorcykel jag kommer köpa hos er och undrar om det är godkänt att köra med en hjälm inhandlad i hong kong? Hjälmen är av märket "Arai" model: RX7, dvs en hjälm som iaf köpt i sverige är godkänd. MvH!

Hej Martin!

Tack för ditt mail.

Om den är godkänd i Sverige så har vi inga problem med den.

Var det det du var säker på att de skulle svara med ft?

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Lite kuriosa:
I dag var jag hos Suzuki agenten här i Hong Kong för att lägga handpeng på en del reservdelar jag beställt via mail. F.ö. ett ganska litet ställe där man går igenom den ganska röriga verkstan innan man kommer in i ett rum där en 15-20 hojar står för försäljning. Inga sporthojar, mest en massa skoters av större modell och en och annan Bandit. Hela modellprogrammet säljs dock, och i en hörna av lokalen sitter Mr Mak och kränger reservdelar! Jag fick syn på en prislista och tyckte nog att priserna var ganska OK tills Mr Mak säger att i priset är inbakat 35% HK fordonsskatt! Alltså kan man dela med 1.35 om man handlar på export. Lite exempel, 2008 modeller, omräknat till svenska kronor:

GSXR 750: 64 000
GSXR 1000: 72 900
Hayabusa: 73 400
B-King: 73 100
SV650: 37 100

Som sagt, bara kuriosa. Jag är väl medveten om att vinsten man gör till stor del äts upp av frakter, tull, skatter och avgifter.
BT

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...