Skinnställ med/utan ryggskydd?

mrhenkiz

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Borås
Hoj
Ingen ännu..
Skall införskaffa ett skinnställ nu i vinter och tänkte kolla vilket som är bäst.
Skinnställ med inbyggt eller separat ryggskydd ? Vilket är billigast ? för- och nackdelar ??


Tack på förhand!

MVH,
Henke
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Vilka skinnställ har inbyggda ryggskydd?? Trodde det bara var på glada 80-talet som det fanns typ...
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
De "inbyggda" ryggskydden är oftast en icke CE-godkänd skumgummiskiva. Du ska köpa ryggskydd separat.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
En del ställ har inbyggda skumgummiskivor, men de är inget att hänga i julgranen.

Köp ett ordentligt ryggskydd separat.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
:va Inget i de jag haft...eller de polarna haft..eller de 50 olika jag klämt på i affärerna i mina dar

I stort alla Alpinestarsjackor har ficka för ryggskydd som är CEgodkänt.

Jag tror att TS frågar efter vad som är bäst av ett separat ryggskydd eller ett som man stoppar in i ryggfickan på jackan.

Plattan i ryggfickan:
+ Sval
+ Hänger ihop med jackan
+ Billig
- Gör jackan stelare
- Skyddar sämre än ett korrekt sittande ryggskydd

Riktigt ryggskydd:
+ Sitter bättre på ryggen
+ Skyddar nog bättre eftersom den sitter fast.
+ Man kan välja ett som passar bra
- Betydligt dyrare
- Kardborrebanden brukar ge upp

Kör alltid med Halvarssons Track ryggskyddet.
Alpinestars plattan ligger oanvänd, kan bytas mot ventillyftarshims eller hundralappar.
 
Last edited:

sqalo

Medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Nästa år så
Jag har då haft inbyggt ryggskydd i mina tidigare helställ (Dainese Techno och Fogarty). De har varit exakt samma typ av skydd som de lösa ryggskydd man sätter på sig, alltså lite mjukt och ett hårt ledat skal. Jag har dock inte sett några helställ av nyare kvallisort som haft inbyggt, utan man får komplettera med ett löst ryggskydd. Ska enligt försäljare på Yamaha vara bättre då de sitter fast runt midjan med helt njurbälte istället för enbart med rem. Det medför att ryggskyddet sitter på rätt ställe även om skinnstället skulle vrida sig vid en vurpa. Till nästa säsong åker jag skälv med löst Dainese skydd som sitter med dubbla njurbälten och ett Dainese Puma-ställ.
 

mrhenkiz

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Borås
Hoj
Ingen ännu..
Tackar för svaren. :)

I stort alla Alpinestarsjackor har ficka för ryggskydd som är CEgodkänt.

Jag tror att TS frågar efter vad som är bäst av ett separat ryggskydd eller ett som man stoppar in i ryggfickan på jackan.

Plattan i ryggfickan:
+ Sval
+ Hänger ihop med jackan
+ Billig
- Gör jackan stelare
- Skyddar sämre än ett korrekt sittande ryggskydd

Riktigt ryggskydd:
+ Sitter bättre på ryggen
+ Skyddar nog bättre eftersom den sitter fast.
+ Man kan välja ett som passar bra
- Betydligt dyrare
- Kardborrebanden brukar ge upp

Kör alltid med Halvarssons Track ryggskyddet.
Alpinestars plattan ligger oanvänd, kan bytas mot ventillyftarshims eller hundralappar.

Tack så mycket. Blir ett löst ryggskydd då.
Kan ju passa på att även fråga om det är några speciella märken som har "små" storlekar?? Väger 65kg och planerar väl att gå upp till 70 exakt. Är 172cm. En sak till, köper jag ett som sitter perfekt nu, blir jag då tvungen att köpa ett nytt ställ när jag gått upp 4-5kg eller töjer sig stället såpass "mycket/lite"?

MVH
 
Last edited:

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Jag fick med ett till mitt Arlen Ness men om man jämför det med mitt riktiga (Biltema) så är det ju skitlöjligt!

Visst, nu är inte Biltema skyddet det bästa men jag tycker det sitter förvånansvärt bra gentemot dom skydd jag haft när jag åkt cross.
Dock så bygger det mycket och kan bli trångt under stället.


Edit:
hahahaha sämst i test läste jag precis, jävla bra köp av mig :D
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
dainese wave ryggskydd är grymt bra. Ganska ventilerad bak i ryggen... lär bli varmt i sommar med det runt magen dock. banden är rätt stora och inte ventilerade på något sätt.

Glömt absolut inte bort att testa ryggskyddet tillsammans med skinnstället i affären så du vet att allt passar ihop
 

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Spyke som jag själv har anses nog av de flest vara ganska små i storlekarna.
Lycka till
 

DocArt

Med rätt att operera!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Örebro län
Hoj
R6 2009
Vad gäller ryggskydd så ska man inte tumma på pris och passform. Den SKA sitta så nära ryggraden som möjligt. En lös "Dekorations ryggskydd" bak i en jackficka fyller en tveksam funktion när det väl behövs. Ett bra ryggskydd kan vara skillnaden mellan att sitta i en rullstol eller kunna fortsätta köra hoj efter en olycka.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har kraschat ganska hårt med ett Dainese Wave. Fick skador på knäna och slog i knoppen ganska väl, men inga skador på ryggen.

Kommer köpa ett nytt inför nästa säsong. Som DocArt säger, man ska inte tumma på pris och passform. Wave är värt pengarna.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
En människokropp får allvarliga skador redan vid en krock i 30 km/h.
Väger du 65 kilo och smäller i 50km/h väger du 2600 kilo och smäller du i 90 km/h så väger du 8300 kilo..

/JPS
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Edit:
hahahaha sämst i test läste jag precis, jävla bra köp av mig :D

Fast just det testet var det väldigt med frågetecken runt stroleken på Biltemas skydd och därför kan det ha blivit underkänt.
Antar att det är CEgodkänt och därför ettr mycket bra ryggskydd.

Tack så mycket. Blir ett löst ryggskydd då.
Kan ju passa på att även fråga om det är några speciella märken som har "små" storlekar?? Väger 65kg och planerar väl att gå upp till 70 exakt. Är 172cm. En sak till, köper jag ett som sitter perfekt nu, blir jag då tvungen att köpa ett nytt ställ när jag gått upp 4-5kg eller töjer sig stället såpass "mycket/lite"?

MVH

Det är i stort bara längden på skyddet som avgör storleken.
Det ska vara så långt som möjligt utan att vara obekvämt.

Jag testade en hel del innan jag valde Halvarsson Track.
Det skyddet satt bäst över hela ryggen och är formbart.
Dock är det förbannat varmt.

Ett hårdare ryggskydd som är ledat förstår jag inte funktionen med, ryggskyddet är till för att skydda kotorna från vägbanans oljämnheter inte för att hindra ryggen från att brytas, det blir massa hundra kilos krafter till höger och vänster i en vurpa och ett stelt skydd betvivlar jag kan skydda ryggen från böjningar och brytningar, kanske till och med är tvärt om, att det riskerar att skydda sämre för att det är stelt...men nu gissar jag bara.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vilka skinnställ har inbyggda ryggskydd?? Trodde det bara var på glada 80-talet som det fanns typ...

De flesta ställ har det, man får det med när man köper ett ouppackat ställ/jacka. Affärerna brukar plocka ur dem för att folk inte ska få idéer (och för att sälja mer separata givetvis) så därför finns de sällan där när man klämmer på dem i butik.

Ett hårdare ryggskydd som är ledat förstår jag inte funktionen med

Ett hårt skydd funkar på samma sätt som en hjälm. Tycker du att en hjälm inte skulle ha det hårda skalet på utsidan heller? :)
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ett hårdare ryggskydd som är ledat förstår jag inte funktionen med, ryggskyddet är till för att skydda kotorna från vägbanans oljämnheter inte för att hindra ryggen från att brytas, det blir massa hundra kilos krafter till höger och vänster i en vurpa och ett stelt skydd betvivlar jag kan skydda ryggen från böjningar och brytningar, kanske till och med är tvärt om, att det riskerar att skydda sämre för att det är stelt...men nu gissar jag bara.

Det var väl Eskilsson som sade det, att du kan ju prova att lägga ett Halvarsson Track över låret och dra till med en slägga och sedan göra samma sak med ett Dainese Wave och jämföra.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top