Skinnställ och hjälm, vad ska man köpa?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Ja, de yttre.. de som man lossar/fäster varje gång

Vänta nu, menar du att du inte öppnar de inre varje gång? Verkar inte det vara ett synnerligen omständligt sätt att få på sig ett ryggskydd...? :va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Vänta nu, menar du att du inte öppnar de inre varje gång? Verkar inte det vara ett synnerligen omständligt sätt att få på sig ett ryggskydd...? :va

Begreppsförirring märker jag..

Det som sitter mitt över magen öppnar jag varje gång. De som sitter utåt sidorna är de som man "ställer in" beroende på mängden korv man ätit.. dessa öppnar jag aldrig.

Det är det som sitter över magen som har en jäkla förmåga att lossna..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Begreppsförirring märker jag..

Det som sitter mitt över magen öppnar jag varje gång. De som sitter utåt sidorna är de som man "ställer in" beroende på mängden korv man ätit.. dessa öppnar jag aldrig.

Det är det som sitter över magen som har en jäkla förmåga att lossna..

Men om du inte öppnar de yttre, vad fyller de då för funktion? Har du så fet buk att du inte kan lägga dem omlott? Det är ju med dem man ställer in hur hårt skyddet sitter.

Jag tror du är chock efter all tjorisso.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Men om du inte öppnar de yttre, vad fyller de då för funktion? Har du så fet buk att du inte kan lägga dem omlott? Det är ju med dem man ställer in hur hårt skyddet sitter.

Jag tror du är chock efter all tjorisso.

Som jag sett det har de fyllt funktionen att spänna och ställa in "längden" på bandet över magen... Å andra sidan är det inget jag bekymrar mig över för när jag efter en hel del våld fått igen dragkedjan på skinnstället så finns det INGET som kan rubba ryggskyddet så mycket som en millimeter åt något håll... Finns iofs inte mycket därunder som kan röra sig så det är ett helvete om prinskorven lagt sig snett...

I dagens samhälle räknas nog inte 72 kg på 173 centimeter kropp som övervikt?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Rasorblade skrev:
Du har mer användning av ett tvådelat. (om du inte kör på bana så ofta)
Använder du ditt skinnställ till mer än att köra med då??? :va

Det som kan vara intressant är väl snarare hur stället är uppbyggt. Ett ställ med mkt perforering eller stretchtyg är kallt som ett helvete att köra med en tidig aprildag tex. Så ett ställ som inte har en massa stretch kan vara att föredra om man ska toura landsväg o sånt. Dom ställen är ifs oftast 2-delade.

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Var och provade skinnstället idag och det passade perfekt.

Dock så kom jag till den både ekomiska och praktiska insikten att jag inte ska ha ett skinnställ utan ett allvädersställ, för det passa mycket bättre till en DT 125. Både killen i affären och ett par andra killar som åkte sporthoj tyckte detta. Instämmer i kören, orka dra på sig den jävla elefanthuden till skinnställ varje gång man ska ut och dra en repa :)

Så jag begav mig vidare till avdelningen med gore tex ställ och fick ytterligare en klok insikt. Goretex ställ är bluff och båg! Byxorna är thermobyxor med värdelöst plastavskrap till skydd i knäna, men till ett pris av minst 1500 kronor. Frågade om skydden var bra och fick som vanligt svaret att "visst, dem är CE godkända". :rolleyes:

Samma sak med jackan, dyr jacka med rätt dåliga, löst sittande skydd . Visserligen var jackan varm och gjord av krafigt tyg, men ändå! Funderar på att köpa riktiga crosskydd att ha på armbågarna istället, använda ryggskyddet jag köpt och trä min vanliga fristadsjacka över detta. Eller köpa en komplett skyddsväst till cross. Risken med att ha fristadsjackan över detta är att den kanske tenderar att åka upp om man skrapar i asfalten...

Till skydd på underkroppen får det bli riktiga stövlar och knäskydd, men funderar på vad för slags byxor man ska ha över detta, om det duger med ordinarie jeans :confused: Ordinarie skydd i goretex byxor ger jag inte fem sketna för!

Emil_in_hifi

Do you, do you dig destruction?
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
ingen alls just nu....
*Handskar med förstärkning av plast eller kolfiber över knogar. Snåla inte på handskarna. Jag kör alpinestars GP plus, som jag tycker är ok.

Men hjälper verkligen den där plastbiten över knogarna speciellt mycket vid en olycka? Om man verkligen går i marken med knogarna först kan jag tänka mig att dom skyddar men oftast landar man väl med handflatan eller sidan på handen. Nån som har kraschat som kan tala om?

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Ångrar lite av det jag sade om goretex, fick veta att en polare har en goretex jacka som han fått och som inte passade honom. Passar perfekt på mig och får köpa den till en billig peng. Bra skydd och tillverkad av BMW :tummenupp

Sådärja, bara stövlar, knäskydd och hjälm kvar. :yoparty

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
gurra2fast skrev:
Alpinestars är bra grejer med hög kvalitetskänsla!!

Bara att köpa det skinnstället förutsatt att det sitter bra på din kropp!!
Kan vara så att andra modeller/märken sitter bättre och då ger dom också ett bättre skydd...
Köp absolut aldrig ett för stort skinnställ!!!
Utan det ska sitta tajt... Mycket tajt!! Men man måste fortfarande kunna andas/kunna ha tarmarna kvar i det...
Så du måste prova det innan du exvis beställer det på nätet!! Viktigt!!

Var och testade ett ställ idag på MC-huset i malmö. Var ett spidi strlk 54 lr 56, minns inte. Är iaf 1.92 lång o väger 82-83kg. Var hyggligt i längden men löst om mage, rumpa o ben. O han i affären fråga om ja hade ngt emot om att d satt lite löst. Så nu är frågan, när man läst hur tajt det ska sitta, ska det vara så svårt att hitta rätt längd men som inte är så förbaskat brett annars. Han sa ju att ryggplattan tar lite plats, men i fan heller den tar ut så mkt "löst" skinns som där var.

Så, e d lugnt om det sitter "slappt" där o tajt resten lr bör jag testa massa andra för o kolla passformen (hade ju ffs bara d märket där :kocko , o andra handlaren i malmö hade knappt ngt hemma, beställer bara hem :huvet )

PANIK, vill ju hitta ngt som är både långt o "smalt"!!! Hoppas ngt har tips på ställ som är smalare runt bugen lol!

Sen en annan fråga, ja snacka me körläraren (krutgubbe i 55års åldern) och han hävdade att gore tex/allväders är minst lika bra som läder + att det är svalare. Tycker man läst mkt här om att läder är både säkrare OCH svalare, wtf?!

Jaja, hjälp och råd är alltid tacksamma!!! :fyllisar

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Hmm ingen som vill tipsa? Snart dax för o inhandla =(

plz

*lufta*

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
heke skrev:
Hmm ingen som vill tipsa? Snart dax för o inhandla =(

plz

*lufta*

Ett ställ ska sitta TIGHT när det är nytt... Det går ut en hel del. NU kanske mitt är i tightaste laget men det har ändå vidgat sig en hel del.

Någon nämnde en tumregel som var:
"- Testa fram det som sitter bäst med ditt ryggskydd inanför. Sen köper du storleken under!"

Vad det gäller hjälm så åkte jag till AVA och testade en Shoei XR-1000 och sedan beställde jag den tusen spänn billigare härifrån:
http://www.louis.de/_2075d658315be5...526wgr%253D837%2526page%253D0&artnr_gr=203333

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Tight!

korvgubbe skrev:
Ett ställ ska sitta TIGHT när det är nytt... Det går ut en hel del. NU kanske mitt är i tightaste laget men det har ändå vidgat sig en hel del.

Någon nämnde en tumregel som var:
"- Testa fram det som sitter bäst med ditt ryggskydd inanför. Sen köper du storleken under!"

Vad det gäller hjälm så åkte jag till AVA och testade en Shoei XR-1000 och sedan beställde jag den tusen spänn billigare härifrån:
http://www.louis.de/_2075d658315be5...526wgr%253D837%2526page%253D0&artnr_gr=203333

Mitt Dainese satt som en extra hud, det var knappt jag kunde andas med ryggskyddet i, nu efter ~100 mil sitter det perfekt. Provade storlek 50 och var nöjd. Det var inte försäljaren. Beskedet var: du SKA ha storlek 48. Har väl normal kontorskropp med måtten 175cm lång och 80 kg i matchvikt. Så köp absolut ett riktigt tight och inte minst bekvämt ställ. Jag testade Arlen Ness, Spidi och Dainese. Dainese satt överlägset bekvämast. :banana

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...