Skinnställ - raklång utan pungkläm?

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
33% Ger tips på vart jag kan lägga stora pungen
33% Tror stället är för stort
33% Tror stället är för litet

Jag kör på Simps förslag!

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Kan du ta av och på stället själv när du provar är det för stort. Helt enkelt.

Se bild för rekommenderad övning för att vintertöja/träna så skinnstället sitter som en smäck i vår sen!

Bifogat

• 27178_397356478232_570018232_4031213_6028036_n.jpg
    27178_397356478232_570018232_4031213_6028036_n.jpg
    62.4 KB · Visningar: 341

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Tack för alla inputs! Jag får leva med lite pungkläm när jag stannar och köper glass. På hojen kändes ju stället utmärkt

Jag får köra lite stretchövningar a la sege, det kommer uppskattas hemma

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Kallas även för ball skweeze.
Jag kan inte heller stå raklång utan att klyva minst en pungkula så jag antar att det är normalt.
Får en fin camel toe om jag står upprakt så så fort jag kliver av hojen så intar jag gorilla position och urkar mig fram och försöker dra ner bananer från träden men jag kan ju inte nå dom för jag får så jävla ont i PUNGEN!!!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Att det klämmer lite är normalt... Får det dig att skrika i falsett så är modellen inget för dig.
Jag provade ca 10st olika ställ innan jag hittade det som passade min kropp, vissa var korta i ryggen och andra var långa i benen eller tighta eller what ever... Grejen är att ingen modell är den andra lik vilket är bra då våra kroppar sällan är det heller.

Glöm sen inte att prova med ditt ryggskydd på.

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Beställ skräddarsytt ställ med förstärkt pungpåse hängandes mellan benen.....

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
CBR600RR -04
Har hört att känguruskinn inte töjer sig någonting när det gäller skinnställ, hur vet man om man har känguruskinn?

Ja köpte ett nytt Berik ställ häromdagen som sitter så inutta helvete tajt. När jag hade ryggplattan bakom så blev det lite tungt att andas. Det gick, men de kändes att det blev svårare med ryggplattan.

Är mitt ställ för litet då? Eller kommer det töja sig till normal passform?

Har haft ett Alpinestars tidigare, och jag upplevde Berik stället som lite kort i benen och armarna. Fast det kanske är lite skillnad på tillverkarna?

vette tusan ifall jag har känguruskinn, men har Berik iaf.
Köpte mitt och fick tamefan inte på det själv, inte ens nästan.. och det utan ett försök med ryggskydd på.
Första gången så var vi två som kämpade, jag och tjejen. Svetten rann, frustrationen var på topp och ett jävla slit för att få ihop alla dragkedjor etc.
Men nu efter en säsong så är det helt perfekt!! Så, summa sumarum, det är troligtvis kanon, du behöver bara ha på dej det ett par gånger.

Tjejen var inte helt överlycklig när jag fått på mej allt och la mej i sängen för att sova. Satte av misstag stämningen med en tåpajj med nya dojjorna på hennes smalben = soffan nästa :banana

Lycka till!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Med undantag för att kroppen ska vara framåtböjd, är detta den korrekta hållningen när man bär skinnställ.

114.jpg

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det bara jag som köper ställ där Skydden sitter bra och skinnet inte fladdrar men man faktiskt kan röra sig i redan när man köper det?

Hade fått på mig en storlek mindre men då hade det blivit trångt åt pungen och jäkligt tight så jag skippade den(drog på mig stället och gick 30m till en likadan hoj jag har och provsatt,gick bra att sitta på hojen men vandringen dit var inte skön),storleken större satt så det gick att röra sig plus att pungen fick plats men skydden sitter trots det stadigt på plats.

Andra säsongen i stället nu och det är förutom lite smidigare att komma i och ur lika tight runt skydden som när det var nytt så att det töjer sig så det inte går att använda stämmer inte med mitt iaf.(berik 7932)även rullat runt ett par gånger i det utan annan anmärkning än att det inte ser nytt ut längre.

Vart vill jag komma med detta då?

Sitter stället så att inte pungen får plats eller det blir jobbigt att ex.andas,köp annan modell eller större storlek!

Henrik

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hmm.. jo det ligger ju nånting i det du säger Henrik.
Mitt sitter ganska tajt om man tänker sig på längden, alltså lite pungkläm och så trycker det en del ovanpå axlarna. Töjer sig ett skinnställ på den längden?
Har funderat hela dagen om man ska byta till ett ställ i storlek 50 istället.
Men då kanske det sitter för löst istället. Skulle behöva prova ett för att jämföra.

Klart det går att handla tight,det töjer sig säkert,men varför så tight att det knappt går att röra sig?

De allra flesta ställ har någon form av stretch på utvalda ställen,är stället för litet sträcker man ut strechen som förlorar spänsten och stället passar,köper man ett ställ som tillåter strechen att hålla grejorna på plats utan att sträckas onödigt mycket kommer det med att passa.

Är inget proffs på detta eller säger mig sitta på sanningen heller men
kan säga vad jag anser är rätt i detta,handlat efter och även provkraschat med för kroppen gott resultat.

1. Skydden ska sitta där de ska annars är det fel modell.

2. Skydden ska sitta på plats och inte kunna vrida sig,alltså mot
kroppsdelen de ska skydda men inte så tight att blodflödet stryps.

3. Skinnet ska inte fladdra,innebär inte att blodflödet ska stängas av bara att man inte ska kunna nypa tag om stället på utsatta ställen(där skydden sitter)

4. Välj Inte först ut ett ställ du vill ha och därefter en storlek som passar på utseendet om du inte är beredd att få det justerat att passa dig om det inte sitter bra,välj istället en modell som passar din kropp och därefter utseende du vill ha av den modellen.
Har du långa ben och kort överkropp är inte ett ställ sytt för lång överkropp och korta ben en bra idé även fast det är det snyggaste,leta vidare.

Att det är stelt och besvärligt att gå i nytt ska bero på att det är nytt och osmidigt,inte att det minskar ditt kroppsomfång med 5% för du köpt en för liten storlek.

Självfallet ska det inte vara för stort men tycker nog att kroppsdelarna måste få plats och att man kan röra sig och andas redan som nytt.

Undrar om någon testkraschat sitt nya ställ pga. utebliven rörlighet någon gång....

Detta är Min åsikt om ställ.

Henrik

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Tack för svar Chriss!

Jag kan i alla fall få på mig skinnstället hela själv utan någons hjälp, men med ryggplattan så sitter det ganska tajt. Men jag får väl ha på mig det lite då och då så jag töjer ut det. Mitt gamla töjde ut sig en hel del under en säsong. Nästan en storlek större skulle jag tro. Så hoppas Berik stället också gör det.

Jag är 179cm och väger ca 67kg. Så storlek 48 borde vara lagom. Det värsta är runt överkroppen, där det är lite tajt. Runt benen sitter det perfekt tror jag. Har provat ett liknande Berik i storlek 50, och det satt lite löst runt benen och sedan var det lite stort på sidan av bröstkorgen, där under armarna alltså. Var nästan så jag kunde ta tag i det som om jag hade en tshirt på mig. Så det gick inte alls! Alltså måste det bli storlek 48 som jag har köpt! =)

Jag är nästan exakt samma storlek som du, 180cm och 67 kg. Problemet är att vi är för långa/för smala. Vilket automatiskt medför en fet cameltoe eftersom vi måste köpa små ställ som är designade för kortare människor som är phetare.

Jag har storlek 48 och det är lite halvstort nu (men likförbannat lika jävla trångt i pungen) efter 3-4 säsonger men det är Halvarsson.

Jag köper allvädersställ i år för att åka med till jobbet och för praktiska turer men rent nöjesåka blir med skinnet på.

SpecopsNinja

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Honda cb1000ra 2009
Har samma problem, är det någon som vet om detta går att sy om? I så fall var, och vad kan det tänkas gå loss på?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tack för svar Chriss!

Jag kan i alla fall få på mig skinnstället hela själv utan någons hjälp, men med ryggplattan så sitter det ganska tajt. Men jag får väl ha på mig det lite då och då så jag töjer ut det. Mitt gamla töjde ut sig en hel del under en säsong. Nästan en storlek större skulle jag tro. Så hoppas Berik stället också gör det.

Jag är 179cm och väger ca 67kg. Så storlek 48 borde vara lagom. Det värsta är runt överkroppen, där det är lite tajt. Runt benen sitter det perfekt tror jag. Har provat ett liknande Berik i storlek 50, och det satt lite löst runt benen och sedan var det lite stort på sidan av bröstkorgen, där under armarna alltså. Var nästan så jag kunde ta tag i det som om jag hade en tshirt på mig. Så det gick inte alls! Alltså måste det bli storlek 48 som jag har köpt! =)

Som sagt, ställen är inte gjorda efter samma modell... Jag provade ett gäng ställ och vissa 48 satt bra på vissa ställen men klämde för mycket på andra, vissa fick jag inte på mig och vissa i 50 gick inte heller på medans andra i 50 var pluffsiga. Till slut hittade jag den modell som satt som en smäck... Tredje alpinestar som jag provade.

Så mitt tips är fortfarande att prova vidare med andra modeller... Dina mått låter som mina (178cm 70kg) så testa ett Alpinestar Charger stl48, det jag har och som sitter riktigt bra.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Att köpa ett ställ som sedan behöver sys om låter ju lite osmart... Köp ett måttsytt direkt ist :) jag ska åka och ta mått nästa lördag. Nån som ska med? Sens me a PM. ;)

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
När jag skulle köpa mitt ställ provade jag runt en hel del olika. De flesta helställ som satt som de skulle (enligt säljaren) klämde pungen och var omöjliga att få över axlarna utan assistans... Så därför köpte jag ett tvådelat skinnställ istället! Slipper pungkläm och behöver inte gå som en grottmänniska när man går från hojen till uteserveringen. Jag tycker nog att jag blir en bättre förare om skinnstället sitter "bekvämt" utan att vara sladdrigt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept