Hmm.. jo det ligger ju nånting i det du säger Henrik.
Mitt sitter ganska tajt om man tänker sig på längden, alltså lite pungkläm och så trycker det en del ovanpå axlarna. Töjer sig ett skinnställ på den längden?
Har funderat hela dagen om man ska byta till ett ställ i storlek 50 istället.
Men då kanske det sitter för löst istället. Skulle behöva prova ett för att jämföra.
Klart det går att handla tight,det töjer sig säkert,men varför så tight att det knappt går att röra sig?
De allra flesta ställ har någon form av stretch på utvalda ställen,är stället för litet sträcker man ut strechen som förlorar spänsten och stället passar,köper man ett ställ som tillåter strechen att hålla grejorna på plats utan att sträckas onödigt mycket kommer det med att passa.
Är inget proffs på detta eller säger mig sitta på sanningen heller men
kan säga vad jag anser är rätt i detta,handlat efter och även provkraschat med för kroppen gott resultat.
1. Skydden ska sitta där de ska annars är det fel modell.
2. Skydden ska sitta på plats och inte kunna vrida sig,alltså mot
kroppsdelen de ska skydda men inte så tight att blodflödet stryps.
3. Skinnet ska inte fladdra,innebär inte att blodflödet ska stängas av bara att man inte ska kunna nypa tag om stället på utsatta ställen(där skydden sitter)
4. Välj Inte först ut ett ställ du vill ha och därefter en storlek som passar på utseendet om du inte är beredd att få det justerat att passa dig om det inte sitter bra,välj istället en modell som passar din kropp och därefter utseende du vill ha av den modellen.
Har du långa ben och kort överkropp är inte ett ställ sytt för lång överkropp och korta ben en bra idé även fast det är det snyggaste,leta vidare.
Att det är stelt och besvärligt att gå i nytt ska bero på att det är nytt och osmidigt,inte att det minskar ditt kroppsomfång med 5% för du köpt en för liten storlek.
Självfallet ska det inte vara för stort men tycker nog att kroppsdelarna måste få plats och att man kan röra sig och andas redan som nytt.
Undrar om någon testkraschat sitt nya ställ pga. utebliven rörlighet någon gång....
Detta är Min åsikt om ställ.
Henrik