Skinnställ som typ smälter, rengöringstips?

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Hej på er!
Som inte hojägare kör jag mer sällan än jag önskar vilket gör att stället ligger obrukat större delen av året. Det åkte iaf på häromdagen, och förutom den sedvanliga krympkänslan märkte jag att överdelen är typ kladdig på insidan och kletiga svarta pluttar ramlar ut. Tänk egenskaperna hos kaffesump blandat med tjära så är vi rätt nära.
Efter lite felsökning så ser jag att innehållet i puckeln, vad det nu en gång var, har smält helt puckelfickan var nämligen helt full med det där dödspulvret, men egentligen är hela insidan av överdelen mer eller mindre täckt av kletet.
Jag kan säkert höra av mig till en kemtvätt, men om de ber mig dra åt helvete känns det så synd att slänga stället, men det är ju typ obrukbart i nuvarande skick.
Tvätta funkar nog inte, jag misslyckas med att få bort skiten från mina händer med annat än att att jag skrapar med diskborsten, bara medel och vatten går inte.
Någon som sitter på något bra tips för situationen?
Bilden visar min hand, bakgrunden insidan av puckeln och stället.
 

Bifogat

  • IMG_5481.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 83
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hej på er!
Som inte hojägare kör jag mer sällan än jag önskar vilket gör att stället ligger obrukat större delen av året. Det åkte iaf på häromdagen, och förutom den sedvanliga krympkänslan märkte jag att överdelen är typ kladdig på insidan och kletiga svarta pluttar ramlar ut. Tänk egenskaperna hos kaffesump blandat med tjära så är vi rätt nära.
Efter lite felsökning så ser jag att innehållet i puckeln, vad det nu en gång var, har smält helt puckelfickan var nämligen helt full med det där dödspulvret, men egentligen är hela insidan av överdelen mer eller mindre täckt av kletet.
Jag kan säkert höra av mig till en kemtvätt, men om de ber mig dra åt helvete känns det så synd att slänga stället, men det är ju typ obrukbart i nuvarande skick.
Tvätta funkar nog inte, jag misslyckas med att få bort skiten från mina händer med annat än att att jag skrapar med diskborsten, bara medel och vatten går inte.
Någon som sitter på något bra tips för situationen?
Bilden visar min hand, bakgrunden insidan av puckeln och stället.

Det där ser ut som när vissa plastmaterial, typ frigolit, skumplast och liknande, vittrar sönder pga ålder och/eller påverkan av kemikalier. Skulle kunna vara delar av innerfodret och/eller skydden som vittrar sönder. I såna fall är det nog svårt att åtgärda, om det inte går att först rengöra och sen byta fodret/skydden.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som Heaven sa, det där är plasten som har åldrats och smält. Jag inbillar mig att sånt där händer oftare på saker som används sällan, framförallt resårer verkar göra så, dom mår bra av att motioneras lite ibland.

Vad är det för ställ och hur gammalt är det?
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
En helt rimlig förklaring tycker jag. De små mjukskydden (typ höft) som sitter på det löstagbara fodret verkar ha klarat sig bra, men insidan som är lite som mocka verkar gett upp. Kanske en del salt blandat med värmen på vinden under sommaren..
Får väl skrapa rent så gott det går med något verktyg och kontakta en kemis.
Stället är ett gammalt Alpine stars från ca 2007, ingen ungdom alltså men det har gått från gammalt till fullständigt haveri väldigt snabbt!
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
En helt rimlig förklaring tycker jag. De små mjukskydden (typ höft) som sitter på det löstagbara fodret verkar ha klarat sig bra, men insidan som är lite som mocka verkar gett upp. Kanske en del salt blandat med värmen på vinden under sommaren..
Får väl skrapa rent så gott det går med något verktyg och kontakta en kemis.
Stället är ett gammalt Alpine stars från ca 2007, ingen ungdom alltså men det har gått från gammalt till fullständigt haveri väldigt snabbt!
Det är ändå nästan 20 år och inte alls konstigt att det händer. Anledningen till att man skall byta hjälm med några års mellanrum då samma upplösningsprocess sker med frigoliten på insidan. Låter som att det varit någon slags konstmocka i fodret. Kanske har det lösts upp och det kladdiga som är kvar skulle kunna vara klistret som det var fäst med.
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Absolut, klokt tänkt. Gött hörni, jag tackar för hjälpen!
Skönt att kunna lufta sina bekymmer och iaf gå vidare utan att tro att ”det kanske fanns en bättre lösning om jag bara frågat”.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det är polyuretanskum som brutits ner via hydrolys, Försvarets 90-kängor hade samma problem med sulorna.
Jag började en övning med hela kängor, 3h senare hade jag bara ovandelen kvar och lämnade ett spår av kletiga smulor efter mig
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Men dom hade ett oslagbart grepp på alla möjliga underlag :tummenupp
Nja, som precis nyinryckt i januari skulle vi lära oss marschera, när det kommenderades halt drog typ hälften av oss omkull omedelbart efter som det var just det.

Halt

Så is var ingen höjdare.

De var ursprungligen designade för att man skulle få behålla dem när man muckade och var därför optimerade för att vara billiga, FMV betalade under 300kr/par, men sedan blev det för dyrt i alla fall och de ärvdes precis som allt annat.

De höll ett par decennier (vilket var långt över beräknad livslängd) men när nedbrytningen väl startade så havererade typ samtliga på en gång
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja, som precis nyinryckt i januari skulle vi lära oss marschera, när det kommenderades halt drog typ hälften av oss omkull omedelbart efter som det var just det.

Halt

Så is var ingen höjdare.

De var ursprungligen designade för att man skulle få behålla dem när man muckade och var därför optimerade för att vara billiga, FMV betalade under 300kr/par, men sedan blev det för dyrt i alla fall och de ärvdes precis som allt annat.

De höll ett par decennier (vilket var långt över beräknad livslängd) men när nedbrytningen väl startade så havererade typ samtliga på en gång
Hmm, jag hade 90-kängor i något decennium efter lumpen, och jag kunde gå uppför isiga stenpartier med dom, men dom kanske blev bättre och bättre med tiden, när gummit löstes upp :hihi Jag skulle gärna köpa nya såna, i synnerhet för det priset.

Men annars stämmer det att dom gick från bra till sopor väldigt fort när det väl började hända.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top