Skinnställ VS goretex

Rs typen

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2003
Ort
Finland
Hoj
R1-05, Suzuki rm250 -05
Som sagt vilket skall man välja?? Vilket har man mera användning av?? Vilket är skönare?? Skinnställ skyddar bättre har jag för mig?? Hur är det en varm sommardag, vilket har man hällre på sig?? Vad kan man ha under ett skinnställ, det sitter väl ganska tait?? Hade tidigare tänkt mig det två delade slinnstället Alpinestars P1 men nu vet jag inte vad jag skall välja.. :confused: :confused: :confused: :) :Bugar
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Rs typen skrev:
Som sagt vilket skall man välja?? Vilket har man mera användning av?? Vilket är skönare?? Skinnställ skyddar bättre har jag för mig?? Hur är det en varm sommardag, vilket har man hällre på sig?? Vad kan man ha under ett skinnställ, det sitter väl ganska tait?? Hade tidigare tänkt mig det två delade slinnstället Alpinestars P1 men nu vet jag inte vad jag skall välja.. :confused: :confused: :confused: :) :Bugar


Goretex på en sporthoj är pinsamt. :brinnerup Så ett snyggt skinställ är det ända som gäller. :yoparty
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Rs typen skrev:
Som sagt vilket skall man välja?? Vilket har man mera användning av?? Vilket är skönare?? Skinnställ skyddar bättre har jag för mig?? Hur är det en varm sommardag, vilket har man hällre på sig?? Vad kan man ha under ett skinnställ, det sitter väl ganska tait?? Hade tidigare tänkt mig det två delade slinnstället Alpinestars P1 men nu vet jag inte vad jag skall välja.. :confused: :confused: :confused: :) :Bugar

Jag ska också köpa utrustning snart. Jag snackade me en jag känner som körde me skinnställ, han hade köpte helt nytt skinnställ och efter att ha haft det ett tag bytte han till goretex. Han sa att på sommaren var det helt för varmt, och när det blev kallt var det helt för kallt. Men goretex tror jag inte skyddar lika bra som skinn me jag är inte säker alls. Men dom inbyggda ryggskydden i goretex har jag hört inte ska vara så bra.
 

paddesputnik

På Körskolan....
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Af1 Futura, Tungvikt 2011
Padde skrev:
Jag ska också köpa utrustning snart. Jag snackade me en jag känner som körde me skinnställ, han hade köpte helt nytt skinnställ och efter att ha haft det ett tag bytte han till goretex. Han sa att på sommaren var det helt för varmt, och när det blev kallt var det helt för kallt. Men goretex tror jag inte skyddar lika bra som skinn me jag är inte säker alls. Men dom inbyggda ryggskydden i goretex har jag hört inte ska vara så bra.

men han har nog fått saker lite om bakfoten..skinnställ är inte alls det kyligt när det e kallt! skinnställ är ju ngt av det bästa du kan skaffa i jämförelse med alla andra "safety" saker. och skinnställ är varmt på sommarn ja :tungan jag vet
men det är endå det bästa skyddet du kan ha! och det tycker jag är en tillräcklig anledning att köpa ett skinnställ iaf.

och det ser coolare ut också som sagt :yoparty
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Tacka vet jag gore-tex ställ :yoparty

På sommarn går det bra att köra i om man bara har shorts o t-shirt innanför på vintern kan man dra på sig det utanpå jeans och nån passlig tröja innanför... Man blir inte våt om man kör med det i ösregn... ciggarna man har i fickan blir inte förstörda heller :tungan 101% vindtätt är det också... Kort sagt de bästa kläderna jag har :tummenupp

:yoparty

Bild: Jag på min ena hoj me IXS Gore-Tex ställ :)
 

Bifogat

  • jag åp hojin.jpg
    jag åp hojin.jpg
    61 KB · Visningar: 131

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
paddesputnik skrev:
men han har nog fått saker lite om bakfoten..skinnställ är inte alls det kyligt när det e kallt! skinnställ är ju ngt av det bästa du kan skaffa i jämförelse med alla andra "safety" saker. och skinnställ är varmt på sommarn ja :tungan jag vet
men det är endå det bästa skyddet du kan ha! och det tycker jag är en tillräcklig anledning att köpa ett skinnställ iaf.

och det ser coolare ut också som sagt :yoparty

han sa till mig att han frös ordentligt när han var ute och körde när det var några minus med skinnställ, men eftersom att skinn skyddar mer och ser lite tuffare ut så...
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kör man i alla väder är goretex suveränt. J-t skönt slippa bli blöt. Förmodligen inte lika bra vid vurpa som ett tight skinnställ (om det är ett bra skinnställ...).
Vilket som är bäst ? Beror på vad man vill ha det till.
/u
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Mina erfarenheter av Gore-tex är att det är jävligt varmt och skönt.. På sommaren så tar man bara ur fodret och sen kör man i T-Shirt och boxer.
Sen på vintern eller kallare årstider så sätter man i Fodret igen och kör fortfarande i bara boxer men kanske en varmare långtröja också under.
När det gäller säkerhet så kan det hända att skinställens skyss sitter tightare. Ryggskydden i gore-tex ställen kan du INTE lita på. De känns mer som ett sittunderlag eller något liknande mjukt skydd. Så köper du ett gore-tex ställ så köp till ett riktigt ryggskydd att ha under..
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Huvudsaken är att man har kläderna på sig, gore-tex eller skinn, köper man något man inte trivs i så blir det liggandes i garderoben och där skyddar det inte. Skinn har en mycket högre tålighet mot nötning och skydden i skinnstället brukar sitta mer på plats (om man har rätt storlek). Skinnstället blir varmt på sommaren och kallt på vintern, gore-texstället blir troligen lika varmt på sommaren men varmare på vintern eftersom du har löstagbart foder. Skinnet har inget foder och stoppar inte kylan, blåser det kallt på skinnet så blir det kallt. Jag kör alltid i skinn och kompletterar med jacka utanpå vid kyla/regn, jag känner mig inte säker i tyg.
Skinn eller gore-tex beror på hur du tänker använda grejorna, ska du köra i alla väder, kanske på vintern, och vill ha det varmaste och bekvämaste så köper du gore-tex. Vill du ha det som är allra säkrast och kan tänka dig att dra på dig en vindjacka när det är kallt så köper du skinn. Oavsett vad så köper du något kvalitetsmärke, ser till att det är rätt storlek (skinn töjer sig mycket), se till att ditt ryggskydd passar under (det som sitter i gore-texjackorna kan du kasta) , köp det du tycker är snyggt och bekvämt och framför allt, se till att du använder skyddskläderna VARJE gång du kör.
Vill du ha gore-tex, skit i om någon tycker att det är pinsamt att köra med det på en sportcykel, trångsynta människor finns det gott om. Man kör i det man vill.
 

paddesputnik

På Körskolan....
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Af1 Futura, Tungvikt 2011
OLJEKYLD GSXR skrev:
Huvudsaken är att man har kläderna på sig, gore-tex eller skinn, köper man något man inte trivs i så blir det liggandes i garderoben och där skyddar det inte. Skinn har en mycket högre tålighet mot nötning och skydden i skinnstället brukar sitta mer på plats (om man har rätt storlek). Skinnstället blir varmt på sommaren och kallt på vintern, gore-texstället blir troligen lika varmt på sommaren men varmare på vintern eftersom du har löstagbart foder. Skinnet har inget foder och stoppar inte kylan, blåser det kallt på skinnet så blir det kallt. Jag kör alltid i skinn och kompletterar med jacka utanpå vid kyla/regn, jag känner mig inte säker i tyg.
Skinn eller gore-tex beror på hur du tänker använda grejorna, ska du köra i alla väder, kanske på vintern, och vill ha det varmaste och bekvämaste så köper du gore-tex. Vill du ha det som är allra säkrast och kan tänka dig att dra på dig en vindjacka när det är kallt så köper du skinn. Oavsett vad så köper du något kvalitetsmärke, ser till att det är rätt storlek (skinn töjer sig mycket), se till att ditt ryggskydd passar under (det som sitter i gore-texjackorna kan du kasta) , köp det du tycker är snyggt och bekvämt och framför allt, se till att du använder skyddskläderna VARJE gång du kör.
Vill du ha gore-tex, skit i om någon tycker att det är pinsamt att köra med det på en sportcykel, trångsynta människor finns det gott om. Man kör i det man vill.

håller med på varanda rad!

(Skinn-User) :banana
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Skinställ är det som gäller om du inte vill tumma på säkerheten, under ska du hälst bara få plats med ett par kallingar, jag har iof två ställ och under det ena kan jag ha kläder om jag vill det :)

se till o köpa helställ annars kommer du bara köra i jackan tro mig!! och att krocka i jeans är inte skönt (been there done that) :crash

Visst är goretex skönt och praktiskt, men ur skydds synpunkt långt ifrån bra.. dessutom är det oftast förbrukat efter en vurpa(inget för mig alltså..

Jag kör och räjsar i skinn och kommer nog aldrig välja nått annat, vad du väljer är upp till dig.. ta det som känns rätt, och tänk i första hand på säkerheten och inte folks synpunkter :fakta
 

Rs typen

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2003
Ort
Finland
Hoj
R1-05, Suzuki rm250 -05
Tack för alla svar :Bugar
Jag hade tänkt mig ett ställ som jag kan använda alltid då jag kor till skolan, bara ut på gatan och pröjsa, och då man är ut och kör lite längre sträckor. Och då skulle det ju vara skönt att inte bli våt eller frysa för jag bommer nog att köra så länge det går med en sporthoj :squid . Vet ni något bra gore-tex stell som skulle påssa i färg till min Aprilia 02 (svart, röd, vit) Hur är det prismässigt mellan skinn och gore-tex.. :confused:
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Rs typen skrev:
Tack för alla svar :Bugar
Jag hade tänkt mig ett ställ som jag kan använda alltid då jag kor till skolan, bara ut på gatan och pröjsa, och då man är ut och kör lite längre sträckor. Och då skulle det ju vara skönt att inte bli våt eller frysa för jag bommer nog att köra så länge det går med en sporthoj :squid . Vet ni något bra gore-tex stell som skulle påssa i färg till min Aprilia 02 (svart, röd, vit) Hur är det prismässigt mellan skinn och gore-tex.. :confused:


Det skiljer sig ganska mycket mellan gore-tex och skinnställ. Ett skinnställ från ex dainese kostar runt 6000kr ett komplett gore-tex ställ kostar omkring 2500 till 4000kr beroende på märke mm.

Jag har precis köpt mig ett skinnställ och tanken på goretex fanns inte i närheten
så tycker jag iaf.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top