Skinnställ VS Jacka & Byxa separat!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
nej förmodligen bara jag som förklarat dåligt!
som det nämns i trådstart så är stället alldeles för stort enligt mig då jag utan tvekan skulle kunna ha på mig säkert 4 lager kläder, vilket också medför att skydden känns inte riktigt som att de sitter där de ska.

Och om möjligt så lyckades du inte alls förklara vad du menar nu heller

finns det ju två typer av delade ställ. Tvådelat ställ, dvs kort jacka som kopplas mot matchande byxa och så finns det jacka + byxa som kopplas ihop men vanligtvis säljs separat. Brukar vara längre jackor som inte slutar mitt på ryggen och med fördel kan användas med kevlarjeans och sånt (trams) om man är lagd åt det hållet.

Personligen tycker jag att det ser mycket bättre ut på en vuxen människa med en något längre jacka, också något dyrare har jag fått för mig. Om än inte lika rejsigt.
 

Aprili

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Shiver 750
Min instruktör för A-kortet hävdade att textil nu har gått om läder när man tänker på slitskydd. Stämmer verkligen detta, varför hävdar då nästan alla att läder är bättre?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En fundering jag har är om man ska rocka perforerat eller inte om man kör enbart gata? Det är väl att föredra i juni och juli men hur fungerar det resten av säsongen? Kallt och jävligt eller går det utmärkt med underställ och eventuellt någon tröja över?
Perforerat och det mycket alla gånger. Behövs det så nåt lätt och vindtätt utanpå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det vore nog trevligt med en källa på det. Alltså mer än någons ord...
Annars så, tror inte det.

Det lär ju bero lite på vad man jämför med, ett tunt skinnställ med den värsta allvädersviden man kan uppbringa kan nog faktiskt ge det utslaget, men om man istället jämför lika med lika och tar det värsta rejsstället med värsta allväderstället (vilket borde hamna i någorlunda samma prisklass med) så är jag rätt säker på att skinnstället vinner med betryggande marginal.
Fast, det hade såklart varit intressant att se färska tester på ämnet. Har hört många säga att deras körskolelärare sagt att allväder är bättre än skinn i just slitstyrka nu...
Sedan tycker jag nog att skinn håller skydden bättre på plats, och dessutom känns skydden större.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det lär ju bero lite på vad man jämför med, ett tunt skinnställ med den värsta allvädersviden man kan uppbringa kan nog faktiskt ge det utslaget, men om man istället jämför lika med lika och tar det värsta rejsstället med värsta allväderstället (vilket borde hamna i någorlunda samma prisklass med) så är jag rätt säker på att skinnstället vinner med betryggande marginal.
Fast, det hade såklart varit intressant att se färska tester på ämnet. Har hört många säga att deras körskolelärare sagt att allväder är bättre än skinn i just slitstyrka nu...
Sedan tycker jag nog att skinn håller skydden bättre på plats, och dessutom känns skydden större.
Jovisst beror det på...
Billigaste Läskige Lennarts Läder kan nog vara sämre än ett nytt Rukka.
Men inget textilställ som jag provat har ens varit i närheten av att sitta lika bra.
Ett bra helställ är som en andra hud...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jovisst beror det på...
Billigaste Läskige Lennarts Läder kan nog vara sämre än ett nytt Rukka.
Men inget textilställ som jag provat har ens varit i närheten av att sitta lika bra.
Ett bra helställ är som en andra hud...

Ja, nu har jag ju aldrig ägt ett allväders, men de jag testat att dra på mig har inte riktigt kunnat tävla med skinnställ vad gäller skyddens fasta placeringar på rätt ställen osv... Jag kraschar helt klart hellre i en rejäl läderoverall, och jag börjar ju få viss vana vid att göra oplanerade marksyningar nu. :rodnar
Och tittar man på wsbk eller mgp så verkar det vara fler som känner lite likadant där.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Min instruktör för A-kortet hävdade att textil nu har gått om läder när man tänker på slitskydd. Stämmer verkligen detta, varför hävdar då nästan alla att läder är bättre?

Som vanligt får man vad man betalar för. Jag har två delade ställ, det ena är ett Yoko textilställ med löstagbart foder. Det klarar regn och kyla alldeles utmärkt. Jag har 50 på brallorna och 52 på jackan. Om jag inte har några lager under åker dock skydden runt en del vilket inte känns helt OK. Mitt skinnställ, delat, är Lindstrands Caliber jacka i storlek 52 och Cornet byxa i 50. Jackan gillar jag skarpt då det var en provkollektion i en färg som de inte vågade köra, fegisar!, plus att det var bra pris på den. Där sitter skydden perfekt och jag var med om en en riktig djäklar vurpa med det förra året så det är testat. Jag vågar därför säga att det funkar med delat. På bandagar är det praktiskt mellan passen när man enkelt tar av sig jackan. Själv funderar jag nu ändå på att skaffa mig ett helställ då det blir fler bandagar men vet ej hur det blir med passformen. Skall testa på MC-mässan, kanske kan man göra ett klipp där.:hihi

IMG_2711.jpg

Skarven man ser mellan jackan och brallorna är den nedre dragkedjan. Jag använder oftast den övre. Mitt ryggskydd är ett Richa, funkar också super, och består av en väst med rygg- och bröstskydd samt njurbälte. Det fyller ut en del under jackan. Jag har ännu inte sett något ryggskydd för montage i jacka/ställ som känns OK.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som vanligt får man vad man betalar för. Jag har två delade ställ, det ena är ett Yoko textilställ med löstagbart foder. Det klarar regn och kyla alldeles utmärkt. Jag har 50 på brallorna och 52 på jackan. Om jag inte har några lager under åker dock skydden runt en del vilket inte känns helt OK. Mitt skinnställ, delat, är Lindstrands Caliber jacka i storlek 52 och Cornet byxa i 50. Jackan gillar jag skarpt då det var en provkollektion i en färg som de inte vågade köra, fegisar!, plus att det var bra pris på den. Där sitter skydden perfekt och jag var med om en en riktig djäklar vurpa med det förra året så det är testat. Jag vågar därför säga att det funkar med delat. På bandagar är det praktiskt mellan passen när man enkelt tar av sig jackan. Själv funderar jag nu ändå på att skaffa mig ett helställ då det blir fler bandagar men vet ej hur det blir med passformen. Skall testa på MC-mässan, kanske kan man göra ett klipp där.:hihi

View attachment 414627

Skarven man ser mellan jackan och brallorna är den nedre dragkedjan. Jag använder oftast den övre. Mitt ryggskydd är ett Richa, funkar också super, och består av en väst med rygg- och bröstskydd samt njurbälte. Det fyller ut en del under jackan. Jag har ännu inte sett något ryggskydd för montage i jacka/ställ som känns OK.

Såå jobbigt är det inte att rycka av sig hela stället mellan passen vid banan. :hihi
MAn får rätt bra snits på det efter ett tag med. Plus att man får en del snea blickar när man vandrar runt i understället, bara det är ju värt det. :brynad
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag skulle vilja säga så här:
Ren touring -> Textilställ.
Gatkörning -> Delat skinnställ.
Bankörning -> Helt skinnställ.

Alltså "behöver" man minst tre olika ställ. :fakta


Sedan skulle jag vilja fråga varför du ställer frågan. Vad är det med ditt helställ som har fått dig att börja fundera på ett delat ställ? Där kanske svaret ligger...

Tycker PeteR1 har ett bra svar. i grunden handlar det om vilket användningsområde.

Det största misstaget du kan göra är att "tvinga" dig på för "varma" / "kalla" så du tappar fokus på MC körningen. Maximal fokus på körningen alltså. Annars ökar risken för krock om du inte kan fokusera pga av
att du fryser/svettas osv...


Tänker även på "Perforerat" skinn och Textil för sommar körning.
Det skall inte vara en plåga att köra Hoj.
 
Last edited:

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Lånar tråden lite...
1. Har rätt nyligen skaffat mig ett helskinnställ, mycket nöjd med det men jag upptäckte dessvärre att de inte finns en enda ficka eller förvaringsmöjlighet?! Telefon lägger jag ogärna i facket på hojen, känns lite klantigt om man skulle lyckas vurpa och hojen är 20m bort..
2. Vad kör ni med under och hur gör ni om ni tex. hamnar på en kopp kaffe hos någon? Öppnar man och tar av sig överdelen så ramlar ju hela helvetet ner nästan direkt.. Finns det några utprövade och smarta tips eller metoder för detta? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1. Midjeväska
2. ryggsäck med klädombyte i. Under skinnstället har jag ett underställ, vilket iofs funkar att spatsera runt i men det är ganska pyjamasigt. :hihi
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag jorde en marksyning i jerez i förra veckan. Kan med handen på hjärtat säga att hade jag haft mitt två delade så hade nog fan kedjan gått upp o jackan dragkedjan på vänster arm blev skrot o åkte upp för mig. Helt nytt skinnställ. Använt ca 5-10 gånger endast.
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
1. Midjeväska
2. ryggsäck med klädombyte i. Under skinnstället har jag ett underställ, vilket iofs funkar att spatsera runt i men det är ganska pyjamasigt. :hihi

Hmm, ryggan skulle jag kanske kunna leva med.. Men midjeväskan de vettefan de! :rolleyes:
Är det bara mitt ställ eller är det vanligt att fickor saknas? Men man kanske kan lyckas jokksa dit någon innerficka isåfall..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm, ryggan skulle jag kanske kunna leva med.. Men midjeväskan de vettefan de! :rolleyes:
Är det bara mitt ställ eller är det vanligt att fickor saknas? Men man kanske kan lyckas jokksa dit någon innerficka isåfall..

Jag har en liten innerficka i det löstagbara fodret i mitt raceställ (men det tog en stund innan jag upptäckte den). Mitt delbara ställ har en ficka med dragkedja till å me. :p
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Jag har en liten innerficka i det löstagbara fodret i mitt raceställ (men det tog en stund innan jag upptäckte den). Mitt delbara ställ har en ficka med dragkedja till å me. :p

kanske man ska gå över och syna innerfodret en gång till då, de är ett splitternytt lindstrands så någon borde ju ha tänkt till kan tyckas! :p
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Min instruktör för A-kortet hävdade att textil nu har gått om läder när man tänker på slitskydd. Stämmer verkligen detta, varför hävdar då nästan alla att läder är bättre?

Det finns textil som är slittåligare än skinn helt klart. Men ett textilställ kan aldrig sitta lika tight som ett skinnställ = skinnställ håller skydden på plats samt skyddar bättre totalt sätt. Många ryggskador kan uppstå pga sträckningar av kroppen tex, ett helställ förhindrar detta mycket bättre än ett textil som är delbart..
 

Poolboy

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Sollefteå
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
Som övriga redan nämnt så kan jag varmt rekommendera en ryggsäck! riktigt skönt och man rymmer ombyte, vatten och övrigt som kan behövas en fin sommardag :)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Skinn har den trevliga egenskapen att det formar sig efter bäraren. Ett textilställ ger inte med sig en enda mm. Ett textil som inte är avsett för t.ex. körställning på sporthoj kommer alltid att streta emot. Är väldigt oförlåtande. Rekommenderar skinnställ alla gånger bara pga komforten.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top