Skinnställ Vs Textilkläder. Hur säkert??

Kralle

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2005
Ort
våning 4:a
Hoj
ingen
Någon som har erfarenhet av hur säkert det är att vupra med textilkläder på?
Ska köpa ny utrustning nu och e jävligt sugen på textil.
I alla fall brallorna och så kanske jag köper skinnjacka till det. Men frågan är hur säket det är att vurpa med det? Är det som att åka i ett par jeans eller kan man jämföra det med ett par skinnbrallor? Vill ju inte bli skinnflådd om jag råkar ut för en olycka. :brinnerup Tänkte ju köpa till så att det är CE godkännda skydd för höfter och knän i så fall...

Vad tror ni?
 
Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Bättre än jeans lär de ju vara iaf. Jag klotade på körskolan en gång med textil och det var inga skador efter den lilla flygturen, körde iofs bara i 50.

Helt värdelösa är de nog inte men skinnställ är nog mycjet bättre.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har haft textil ett par säsonger men hade skinn innan. Har inte vurpat dock så hållbarheten vet jag inget om. Vill bara påpeka att skinn har en förmåga att "gå till sig" och sitter jäkligt bra efter ett tag. Mitt textilställ däremot (Spidi R2) känns mera obekvämt, plus att det inte håller så bra mot regn längre.

Nu håller jag på att skaffa skinn igen...


.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har hört någonstans att textil har ca 1 sekunds nötningsmotståndskraft mot asfalt i 50km/h, skinnställ ligger kring 5-10 sekunder beroende på tjocklek & typ. (Ko, kalv, känguru mm).

Textil går helt bort för min del, mörligtvis att jag skulle ha det över mitt skinnställ i så fall, men aldrig bara textil/all-väderställ.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Cordura är säkert lika slitstarkt som skinn, men nötningsbeständigheten mot asfalt (bl.a. för att det är betydligt tunnare och värmekänsligare än skinn) är inte riktigt i samma klass. Men materialen utvecklas hela tiden så om 30 år kör nog ingen med skinn längre...
 

Kralle

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2005
Ort
våning 4:a
Hoj
ingen
X-up skrev:
2070098 Har hört någonstans att textil har ca 1 sekunds nötningsmotståndskraft mot asfalt i 50km/h, skinnställ ligger kring 5-10 sekunder beroende på tjocklek & typ. (Ko, kalv, känguru mm).

Textil går helt bort för min del, mörligtvis att jag skulle ha det över mitt skinnställ i så fall, men aldrig bara textil/all-väderställ.


1 sekund?? Låter som ett par Levi´s jeans det.
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Det tar 0,7 sekunder att nöta hål på ett textilställ i polyester vilket samtliga textilställ idag är tillverkade av...

Blandar man däremot i lite kevlar så kan denna nötningstid ökas till mellan 7-12 sekunder...

Nu pratar vi Rukkas armacor... och Halvarssons Hi-Art...

Halvarssons har idag den enda Jackan på marknaden som är helt CE-godkänd...

Tror att skinn hamnar nånstans mellan 7-12 sekunder också vid ett nötningsprov... men skinnet blir däremot värdelöst om det blir blött... (nöts sönder snabbt)

kvalitén på skinn kan variera enormt beroende på om kossan gått på grönbete eller inte...

Så frågan är hur många sekunder tar det innan man får stopp när man kanar på arslet? är skillnaden mellan 0.7 och 7 sekunder stor? Du kommer 27 meter per sekund om du glider i en hastighet av 100 km per timma...

Sen kommer vi till skydden... är ett hårt skydd som sitter som gjutet runt knät bättre än ett löst skydd som sitter lite slappare?
Här går teorierna isär mellan de olika tillverkarna vad det gäller tester och observationer från riktiga olyckor...

Personligen så tycker jag att ett tajt helt skinnställ med skydd som sitter gjutna känns säkrare än ett slappt textilställ... Men är det egentligen det?

Om man kikar på Rukkas ArmaX jacka och byxa så har man slitstark armacor och deras Airskydd av nättyp som är konstruerade för att absorbera en glidande stöt...

Eller likaså Halvarssons Safety jacka och byxa som har ett material där fibrerna är lagda som öglor (liknar en handduk) vilket ger en hög nötningstålighet...Hela jackan och byxan är här testad och CE-godkänd... (Vilket inga skinnställ eller andra textilplagg idag är utan endast skydden)

Döm själva!!!
 

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Ort
STHLM/TUMBA
Hoj
Honda 1000RR 2008
Ja idag va man och köpte det sista till utstyrseln, Dainese skinn brallor 2995:-...nu är man fit for fight :)
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Har kjøpt mig ny Halvarssons jacka och byxa, sitter och laser på lapparna som va fast i jackan (Jacka:Loke Byxa:nexus) och hittar inte dom betackningar som du pratar om. Produkt namnen som ar namda ar: Air guard,Thinsulate,Dryway och outlast. Ar detta bra klader???
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Textil kanske är bekvämt, renskyddat och allt. Nackdelen är dock att de formar sig inte med tiden, så det måste sitta perfekt direkt. Det blir därför ofta så att folk köper för stora ställ och vid en olycka glider skydden åt sidan och skadar mer än de skyddar. Jag föredrar skinnställ som är tight som... så skydden sitter kvar där de ska vara. Sen att man inte kan gå med stället är en annan femma, men ska man gå kan man ha mysbyxor. :banana
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
gurra2fast skrev:
2070163 ....Halvarssons har idag den enda Jackan på marknaden som är helt CE-godkänd........Hela jackan och byxan är här testad och CE-godkänd... (Vilket inga skinnställ eller andra textilplagg idag är utan endast skydden)

Döm själva!!!

Jahadu, jag har precis satt ihop CE-dokumentation för en maskin jag konstruerat på jobbet. Där finns det inget som heter CE-godkännande, man bara intygar (som tillverkare)att maskinen uppfyller krav i maskindirektivet etc.
-Sedan CE-märker man produkten och lagrar dokumnetationen i händelse av olycksfall och ansvarig hos tillverkaren utfärdar ett dokument om att allt står rätt till. -Det är inget officiellt testorgan eller statlig maskinprovningstjohejs inblandat öht.

Kan du förklara hur ett CE-godkännande av ett skydd eller en jacka går till ?

-jag är mycket nyfiken...
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Pebl skrev:
2070351 Jahadu, jag har precis satt ihop CE-dokumentation för en maskin jag konstruerat på jobbet. Där finns det inget som heter CE-godkännande, man bara intygar (som tillverkare)att maskinen uppfyller krav i maskindirektivet etc.
-Sedan CE-märker man produkten och lagrar dokumnetationen i händelse av olycksfall och ansvarig hos tillverkaren utfärdar ett dokument om att allt står rätt till. -Det är inget officiellt testorgan eller statlig maskinprovningstjohejs inblandat öht.

Kan du förklara hur ett CE-godkännande av ett skydd eller en jacka går till ?

-jag är mycket nyfiken...

Ber om ursäkt för min okunskap angående CE-godkännande... Jag berättade nog bara vad dom flesta tror att ett CE-godkännande är... har också hört att det finns mindre seriösa testanstalter som kan sätta denna märkning eller så kan den vara förfalskad helt...

Att ett ilagt skydd i tex en byxa har en CE-märkning tror iallafall jag innebär att någon form av test har utförts av någon som sedan har givit detta godkännande.... du menar att tillverkaren själv har utfört denna märkning?
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
gurra2fast skrev:
2070484 Ber om ursäkt för min okunskap angående CE-godkännande... Jag berättade nog bara vad dom flesta tror att ett CE-godkännande är... har också hört att det finns mindre seriösa testanstalter som kan sätta denna märkning eller så kan den vara förfalskad helt...

Att ett ilagt skydd i tex en byxa har en CE-märkning tror iallafall jag innebär att någon form av test har utförts av någon som sedan har givit detta godkännande.... du menar att tillverkaren själv har utfört denna märkning?

Nu var det väldigt mycket tro och väldigt lite veta. Ditt tidigare inlägg känns inte särskilt trovärdigt.

Jag trodde att Cordura var membranet som användes tillsammans med ett annat material, typ polyester. Då borde väl "nötningstiden" variera beroende på om det är Cordura+polyester eller bara polyester. Alla allväderställ har nämligen inte Cordura.
Någon som kan rätta mig ? :)
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
I manualen til mina klader står det iaf at skydden ar testad efter europisk standard EN 1621-1 i Tyskland. har tyvarr ingen aning om vad det betyder...
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Kralle skrev:
2069417 Någon som har erfarenhet av hur säkert det är att vupra med textilkläder på?
/.../
Vill ju inte bli skinnflådd om jag råkar ut för en olycka. :brinnerup Tänkte ju köpa till så att det är CE godkännda skydd för höfter och knän i så fall...

Vad tror ni?


Jag tror det räcker om du impregnerar textilkläderna med valfett så ska det nog inte vara några problem.
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
lorkan skrev:
2070686 Nu var det väldigt mycket tro och väldigt lite veta. Ditt tidigare inlägg känns inte särskilt trovärdigt.

Jag trodde att Cordura var membranet som användes tillsammans med ett annat material, typ polyester. Då borde väl "nötningstiden" variera beroende på om det är Cordura+polyester eller bara polyester. Alla allväderställ har nämligen inte Cordura.
Någon som kan rätta mig ? :)

Genom jobbet har jag varit på kurs hos Jofama i Malung angående detta... Berättar bara vad jag kommer ihåg ifrån denna kurs...

Där fick vi lära oss att Cordura är ett varumärke... Och liksom alla andra textilkläder så består "Corduran" av polyester...

Membranet heter antingen Dryway (halvarsson/jofama) eller Goretex (rukka mfl) sen finns det säkert flera membran men de fyller alla samma funktion...

Och membranet har ingenting med nötningsbeständigheten att göra...
Det är ett extra lager som antingen hänger löst innanför yttertyget eller är laminerat emot detta...

Så yttertyget i sig är inte vattentätt...
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Arctic#1 skrev:
2070335 Har kjøpt mig ny Halvarssons jacka och byxa, sitter och laser på lapparna som va fast i jackan (Jacka:Loke Byxa:nexus) och hittar inte dom betackningar som du pratar om. Produkt namnen som ar namda ar: Air guard,Thinsulate,Dryway och outlast. Ar detta bra klader???

Om det är bra kläder eller ej kan inte jag svara på men jag utgår ifrån att tillverkaren har gjort sitt yttersta vad det gäller tester och konstruktion vid skapandet av säkerhetsplagget...

AirGuard är yttertyget det är det som är slitstarkt... (motsvarigheten till Cordura)

Dryway är membranet (motsvarighet Goretex)

Outlast är ett temperaturreglerande innerfoder...

Thinsulate är väl nån typ av foder... vanligt även i mössor o vantar som man köper i sportaffären...
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Kul att läsa fakta när nån är så påläst som dig gurra, tackar.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
gurra2fast skrev:
2071084 Genom jobbet har jag varit på kurs hos Jofama i Malung angående detta... Berättar bara vad jag kommer ihåg ifrån denna kurs...

Där fick vi lära oss att Cordura är ett varumärke... Och liksom alla andra textilkläder så består "Corduran" av polyester...

Membranet heter antingen Dryway (halvarsson/jofama) eller Goretex (rukka mfl) sen finns det säkert flera membran men de fyller alla samma funktion...

Och membranet har ingenting med nötningsbeständigheten att göra...
Det är ett extra lager som antingen hänger löst innanför yttertyget eller är laminerat emot detta...

Så yttertyget i sig är inte vattentätt...

Men Cordura är såvitt jag vet inte tillverkat för att vara vattentätt etc, utan för att vara nötningståligt, enligt de själva lika bra som skinn.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top