Skinnställ Vs Textilkläder. Hur säkert??

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ett test i BiKE nummer 9/10 2006 visade att t.ex. BMW:s textiljacka klarade nötning i över 20 sekunder. Om man lyckas kombinera rätt från det testet så har man textilkläder som lätt klarar mer nötning än vad man kan åstadkomma på allmän väg.

Det är ju dock inte därför man köper skinn, med tanke på att skinnkvalitén varierar lika mycket som textilditon och en del skinnställ nöts hål på lika fort som de dåliga textilställen.

När man köper ett skinnställ ska man köpa det så tajt som möjligt, det vet alla, och det är för att det inte ska vecka sig när man kraschar utan spänna åt ordentligt runt kroppen så att man glider mot asfalten och inte rullar. Man kan glida en bit och sen hugger ett veck tag i asfalten och man kastas runt. Då börjar man bryta ben och slå sönder mjukdelar. Ett textilställ sitter sällan så tajt och utgör då en större risk för att man inte glider så fint som man gör i ett skinnställ som sitter som det ska.

Nötning? Tja, det finns dåliga skinnställ och det finns bra textilställ. Ur nötningssynpunkt spelar det ingen roll vad man väljer.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Huruvida du ska välja skinn eller textil beror ju lite på hur du tänker använda ditt ställ.
Ska du bara köra på bana eller åtminstone bara nöjesåkning soliga dagar så är ett skinnställ modell racingställ det som i alla fall jag skulle gå på.
Vill du köra även om inte vädret är optimalt och slippa fundera på om du ska släpa med dig ett regnställ så är ett allvädersställ bättre. Skinn eller textil.

Oavsett vad du väljer så säger ju tyvärr inte CE-märkningen så mycket egentligen. CE-certifiering görs av tillverkaren själva eller så hyr dom in någon som gör det för deras räkning.
Det som görs är att man utvärderar risker och dokumenterar dessa. Sen utfärdar man ett certifikat. Det är alltså inte någon oberoende myndighet som håller koll på detta. Visst finns det vissa regler dom måste uppfylla och som man kan utgå ifrån att dom faktiskt uppfyller när dom utfärdar ett lagligen bindande certifikat s¨lite säkerhet gör det ju.
Sen är det den där grejen med kombinationen. Tar du CE-märkta skydd och stoppar i en CE-märkt jacka så är inte jackan med skydd CE-godkänd. Jackan tillsammans med just dom skydden är ju inte utvärderat och certifierat.

Slitstyrkemässigt är inte skillnaden så hemskt stor så länge som du väljer kläder av bra kvalitet. Textilställ med Cordura, invävda kevlarfibrer och liknande gör att textilkläder blir väldigt slitstarka. Om det ska vara vattentätt så gäller det att välja membran. Dryway och liknande alternativ till GoreTex håller dig torr i dom flesta situationer men blir det riktigt hällregn och du ligger på landsväg så kommer det troligen att blöta igenom lite. GoreTex klarar en större vattenpelare så risken att det väter igenom är mindre. Jag tror dock inte att skillnaden är så stor egentligen.

Det viktigaste oavsett vilka kläder du väljer är att dom sitter bra och känns sköna. Och se gärna till att du har samma underställ eller liknande på dig när du är och provar som du tänker ha sedan. Att prova textilkläder utan underställ och välja ett tight och sedan klämma på sig det med underställ är inte praktiskt. Dom töjer sig ju inte på samma sätt som skinn.
 

makkanR1

E tillbaka
Gick med
10 May 2006
Ort
sthlm
Hoj
xt 660 -07 till salu!
ställ

krockade med skinnjackia och gore-tex brallor! dom gled isär vid magen o d slutade med ett par stygn vid sidan av magen! jag ska då alldrig köra så igen!
 

Nicotin

Guest
jag ratar också textil/allväderskläder.

Dels för att dom gångerna man vart omkull så har skydden flyttat sig,. tex knäskyddet på mitt knä som var först att gå i backen hamnade på sidan av mitt knä där den inte gjorde speciellt mycket nytta.

Men vad det gäller nötningstider osv som kommer det säkert bra grejer inom ngr år men man får aldrig samma passform som ett riktigt tajt skinnställ om man snackar allväders ställ som finns idag.

Så när andra kränger på sig allväders ställ på hösten så försöker jag kränka på mig skinnstället med underställ osv för att inte frysa...
 

makkanR1

E tillbaka
Gick med
10 May 2006
Ort
sthlm
Hoj
xt 660 -07 till salu!
nej
jag tänkte väl att brallorna satt så högt upp o d skulle gå bra endå!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har alltid åkt i skinnställ och när det blev utslitet så köpte jag
ett goretexställ.
En varm dag är det för varmt, skinn andas
och är skönare när det är varmt.
Nu har jag ett nytt skinnställ som jag kompleterat med ett
regnställ för 700:-
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Skinn skinn skinn är mitt korta svar=) Även om textil är rejält på uppgång vad gäller skydd mot friktion så är skinn mycket säkrare. Speciellt sportigt skinn som sitter som den ska.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
nej
jag tänkte väl att brallorna satt så högt upp o d skulle gå bra endå!

Hade du haft dem ihopsatta hade du sluppit stygnen.

Till nästa gång så gå till en skomakare eller klackbar eller liknande så fixar de dragkedjor så du kan sätta ihop dem om det inte finns sen innan. :tummenupp
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
kasade på asfalt i ca 50km/h.. gore-tex jackan uppriven och allmänt sliten.. Verkar inte skydda så speciellt mkt..
Och skydden sitter ju som ett uppätet paket sill.. d.v.s inte alls.. sladdrar runt å jävlas.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top