Skinnställ

Lavendel

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
hojlös
Hej!

Jag behöver akut hjälp! Jag har rest runt med min pojkvän i jakt på ett skinnställ. Jag är 157 cm lång med 60 cm i midjan, 87 runt höften och 74 i byst vilket är ett problem. Det känns som om vi har provat allt som finns i stockholmsområdet och i Uppsala: Alpinestars, Held, Dainese, Berik... Allt som har funnits i stl 36, och 38 också, eftersom det oftast är det minsta som finns.

Det skinnstället som fungerade bäst var Domina Dainese stl 40, men var fortfarande lite för stort. Dessutom var det ett helställ och jag vill helst ha ett tvådelat. Alpinestars har jag testat i 36 en gång, ett sg 1-ställ, men nu har de slutat tillverka skinnställ i 36. Det minsta ligger vid 38. :tummenner:

Jag har fått utså himlande ögon, suckar och gubbar som klämt och känt på mig för att garva över hur onormalt liten jag är vilket gör mig förtvivlad. :(
Vi har letat så länge nu, och snart börjar säsongen och jag vill så gärna ha ett skinnställ som inte är ett tält!
Är det någon som vet var i Sverige man kan hitta ett mindre skinnställ, eller är måttsytt det enda alternativet och vem kan man vända sig till då?:)

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Säger som föregående talare, köp PSI.
Jag har inte dina mini mått men däremot har jag både tuttar och rumpa och ett "vanligt" damställ sitter lika illa som herrställen så skräddarsytt från PSI är det enda som sitter klockrent och är bekvämt.
Dessutom är dem jättebra att ramla med, för det har jag provat.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Går ju att lämna in för att sy in till rätt storlek. Behöver inte kosta massor!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det snabbaste är ju att köpa ett ställ som är perfekt på längden, och sen sy in det på omkretsen. Dom här: ERSOY HERR & DAMSKRÄDDERI, Kungsgatan 18 11227 Stockholm Telefon 08-6509813, har lagat mitt skinnställ med fortsatt garanti från Lelles. Så köper du ett ställ därifrån kanske dom kan sy in det så garantin fortsätter gälla.

Giallo

Måste nog kliva på fler K-brunnar...
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
2014, Aprilia Tuono V4R APRC ABS
Jag beställde måttsytt från Gimoto förra året.
http://www.gimoto.com/eng/
De har en mycket bra websida för att laborera med bestyckning och färgsättning mm.
Valde känguruskinn för vikten och smidigheten, puckel, skydd och färger efter egna önkemål.
Är mycket nöjd med kvaliten och så är det ju lite skoj att ha ett egendesignat ställ också :)

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Det där är ett trist problem. Man kan ju liksom inte hjälpa hur man nu råkar vara byggd. Om det kan vara till ngn glädje, så låter måtten trevliga :tummenupp.
Men skämt åtsido..finns fler som måttsyr. Eftersom jag har ungefär 47 i storlek själv så har jag lackat ur och beställt ett som skall passa härifrån http:// www.haloleathers.com
Pundet är ju rätt lågt och ställen snygga, så varför inte.
Du kan få de flesta designer i 1 eller 2-delat dessutom.
Lycka till.

Lavendel

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
hojlös
Lotek, Tack för din snälla kommentar, du gjorde min dag. :rodnar
Och tack alla andra för tipsen! jag och pojkvännen testade att designa ett skinnställ på gimoto och väntar på att höra vad priset kan ligga på. Jag börjar se en glimt av hopp. :katt

Lavendel

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
hojlös
Glömde skriva att om säljaren skrattar åt dig. Ge honom en pungspark och åk till en seriösare butik:tummenupp

Pungspark blev det inte, men jag var minst sagt sval mot honom. Dessutom fick han ränna över hela butiken och klättra på väggarna (yep, for real) för att ta ner de ställen jag ville pröva. :cdevil Han fick igen.

Lavendel

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
hojlös
Säger som föregående talare, köp PSI.
Jag har inte dina mini mått men däremot har jag både tuttar och rumpa och ett "vanligt" damställ sitter lika illa som herrställen så skräddarsytt från PSI är det enda som sitter klockrent och är bekvämt.
Dessutom är dem jättebra att ramla med, för det har jag provat.

Är PSI billigt? Räknade ut att skinnet, axel- och armågsskydd, knäpuckar och knäskydd i kolfiber (finns det bara kolfiber? :3freak) skulle landa på 11000. Är det normala priser vad det gäller måttsytt? Måste man ha något mer än det jag räknat upp? :)

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
och klättra på väggarna (yep, for real) för att ta ner de ställen jag ville pröva. :cdevil Han fick igen.

Att göra sig lustig på andras bekostnad och klättra på väggar låter som en viss butik i uppsala:rolleyes: När jag och tjejen var där fick dom också klättra på väggarna, sen beställde vi på nätet. What goes around.....:cdevil

Lavendel

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
hojlös
Att göra sig lustig på andras bekostnad och klättra på väggar låter som en viss butik i uppsala:rolleyes: När jag och tjejen var där fick dom också klättra på väggarna, sen beställde vi på nätet. What goes around.....:cdevil

Uppsala it was. Lelles? Det fanns en trevlig gubbe bland hojarna men jag hade inget för övers vad det gällde avdelningen för utrustning.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Runt 11k är ju tyvärr vad ett nytt icke-reat ställ kostar, så för ett skräddarsytt får det nog anses som "helt ok pris" (tyvärr).

Lavendel

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
hojlös
Runt 11k är ju tyvärr vad ett nytt icke-reat ställ kostar, så för ett skräddarsytt får det nog anses som "helt ok pris" (tyvärr).

Okej. Bra att veta. *skakar spargrisen*
Behövs något mer i ett skinnställ än axel, armbåge- och knäskydd? Än så länge åker jag bara bakpå, men tänker väl fixa egen hoj så småningom. :)

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Är PSI billigt? Räknade ut att skinnet, axel- och armågsskydd, knäpuckar och knäskydd i kolfiber (finns det bara kolfiber? :3freak) skulle landa på 11000. Är det normala priser vad det gäller måttsytt? Måste man ha något mer än det jag räknat upp? :)

Även för ett icke måttsytt ställ tycker jag att 10-12000kr är normalpris för ett skinnställ som inte är på rea.
Visst de finns billigare, men det brukar vara läderkvaltié därefter och bra läder är dyrt.
Så jag personligen skulle inte välja ett billigare ställ än så.

På det stället jag hade var det axel,armbågs,höft och knä/skenbens skydd på.

Hursomhelst så rekommenderar jag de ställen för det VET JAG är bra :)

Sen gör det lika ont att krascha om du sitter bakpå eller kör själv...

Och funderar du dessutom på att ta kortet och köra själv så är det väl lika bra att investera i ett vettigt ställ redan från början?
Det är i det stora hela ändå en ganska billig livförsäkring och om man slår ut kostnaden/år man använder det så blir det inte så hiskeligt dyrt heller...

Lavendel

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
hojlös
Även för ett icke måttsytt ställ tycker jag att 10-12000kr är normalpris för ett skinnställ som inte är på rea.
Visst de finns billigare, men det brukar vara läderkvaltié därefter och bra läder är dyrt.
Så jag personligen skulle inte välja ett billigare ställ än så.

På det stället jag hade var det axel,armbågs,höft och knä/skenbens skydd på.

Hursomhelst så rekommenderar jag de ställen för det VET JAG är bra :)

Sen gör det lika ont att krascha om du sitter bakpå eller kör själv...

Och funderar du dessutom på att ta kortet och köra själv så är det väl lika bra att investera i ett vettigt ställ redan från början?
Det är i det stora hela ändå en ganska billig livförsäkring och om man slår ut kostnaden/år man använder det så blir det inte så hiskeligt dyrt heller...

Okidoki. Tufft att gilla motorcyklar och vara student. :D
Absolut, har ingen emot att ha ordentliga skydd. ^^ Men då så, då har jag fått en idé av vad man ska beställa då. :)

Lavendel

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
hojlös
Squeeek!
Fick ett mail från gimoto.com som sa att skinnstället kommer landa på 8000 svenska, med frakt inkluderat! Visst, det är pengar, men det är ju billigare än i butik! :rofl I can see the light!! :hoppa

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024