Skinnställ...?

D@vid

Oväsen
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Street Triple 675
Har tänkt köpa nytt skinnställ.
Problemet är att hitta rätt storlek, är ca 173 lång (kort:näsblod) o väger 66 kg.
Har testat ett delat Arlen Ness strl 48. Satt ganska bra men alldeles för snävt i handlederna, händerna blev blå/röda efter en stund, plus att det var lite löst kring ändan och ner mot låren.
Provat ett Lindstrands Silverstone helställ strl 48, kändes ganska bra men inte klockrent, hade gärna fått vara lite mer tight.

Finns inte så många butiker med mc-utrustning här uppe i norra norrland. Dom som ligger relativt nära har inte så stort utbud pga alldeles för liten efterfrågan.

Någon med ungefär samma kropp som kan tipsa om något ställ, delat eller helt, som kanske kan passa mig?

//David

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Spontant tycker jag att stl 48 borde vara för stort för dig. Särskilt i ett 2-delat.

Jag hade ett 2-delat 48, jag är 178cm och ligger på typ 75kg hyfsat "i form" och det satt tight, perfekt m ao. Dock så skiljer det sig ju en del mellan märken.

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Vart i norra norrland befinner du dig? Jag vet av ett alpinestars octane nånting... Svart, i storlek 50 om det skulle kunna vara av intresse kanske? Det är ett helställ.

Mvh //Robert

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Spontant tycker jag att stl 48 borde vara för stort för dig. Särskilt i ett 2-delat.

Jag hade ett 2-delat 48, jag är 178cm och ligger på typ 75kg hyfsat "i form" och det satt tight, perfekt m ao. Dock så skiljer det sig ju en del mellan märken.

Helt enig! Kör själv ett 2-delat 48 Dainese. 179 cm, 78 kg

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Helt enig! Kör själv ett 2-delat 48 Dainese. 179 cm, 78 kg

jasså:va

Tänkte åka o kolla på ett lite äldre dainese skinnställ i stl 54, är 186 och väger 86 kilo,

Men det kanske är för stort för mig?

(vill inte ha ett skinnställ som ni föreslår sitter som ett andra lager skin,även om det bör va så, men 54 är kanske rent för stort?)

FreddeBlissful

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
2009, Ducati, Streetfighter S
men hela grejen med skinnställ är väll att det sitter tajt så att skydden sitter kvar och att du glider på det NÄR du lägger.

annars kan du väll lika gärna köpa "vanliga mc kläder", men det ser klart tuffar ut vid mojen med skinnställ :D

D@vid

Oväsen
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Street Triple 675

Okej, får höra med nån butik om det finns nåt i strl 46 som dom kan ta hem så man får testa. För den storleken verkar ju ingen här ha hemma på hyllan.

Vart i norra norrland befinner du dig? Jag vet av ett alpinestars octane nånting... Svart, i storlek 50 om det skulle kunna vara av intresse kanske? Det är ett helställ.

Mvh //Robert

Storlek 50 blir för stort, men tack ändå för tipset!

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
jag är 175cm ~65kg (tanig jävel) jag har ett soumy mandello stl 48 sitter jätte bra (tajt):)

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Okej, får höra med nån butik om det finns nåt i strl 46 som dom kan ta hem så man får testa. För den storleken verkar ju ingen här ha hemma på hyllan.

Storlek 50 blir för stort, men tack ändå för tipset!

Men han är också en ganska så tanig prick och det sitter tajt som skinnet på honom. Enligt folket på Lelles i Uppsala, så är Alpinestars modeller smalare än andra. Kom ihåg att det skiljer en hel del mellan märkena i storlekar, så ett Arlen Ness ställ i strl 50 inte nödvändigtvis är lika stort som ett Dainese eller annat =).

Kan tillägga att jag är runt 188 och väger typ 72. Provade ett A-stars ställ (50) där nere i uppsala och det största problemet var min längd. Jag höll på att bli kluven på mitten av stället och kameltån var nog något som världen sällan skådat :näsblod , samt att ben och armar var nog så korta. Däremot satt det som en smäck på omfånget, och då tillhör jag som sagt den smala kategorin =).

Vad jag vill ha sagt är: Döm inte ut skinnställ innan du har provat, och eftersom att du bor i norra norrland, så finns det ju ett nästan nytt ställ i "närheten" ifall du vill prova storleken :yoparty

Mvh //Robert

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
det är helställ

Helställ brukar (enligt min mening) brukar vara lite mindre än 2-delat.
Åtminstone är det så för mig. Jag körde 48 i 2-delat och 50 i helställ.

Så kör du 48 i helställ så borde du kunna köra 46 i 2-delat, vilket borde stämma ganska bra åtminstone på din vikt.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...