Skinnställ..

O.M

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
CBR600RR
Tjenare, ny här på forumet och snart mc förare. Tittat jätte mycket på olika skinnställ och haft ögonen på en alpinestars sg-1 tvådelat ställ. Vad är era tankar om stället? Kom gärna med förslag om andra ställ ni kan rekomendera. Kommer nog köra både bana och vanligt med den.
Jag är 182cm / 73kg, så ni som har de måtten skriv gärna vilken storlek ni använder.
Är extremt tacksam för alla svar, tips, råd osv...

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Jag kör med ett måttsytt helställ från PSI som sitter bra som fan. Enda nackdelen är väl att man inte kan lägga på sig för mycket under vinterhalvåret. :D Jag skulle verkligen rekomendera att få ett ställ måttsytt för att slippa eventuellt fladder/slack på vissa ställen och att det kanske sträcker eller är för trångt på andra. Jag fick mina mått tagna på en MC-mässa i Stockholm men jag googlade lite och enligt deras hemsida kan man ta måtten själv och skicka in om man inte bor i närheten.

http://www.psiscandinavia.com/wp/

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Personligen föredrar jag helställ, sitter mkt bättre, ofta perforerade (skönt dagar som idag) + att du riskerar inte att köra utan skydd nertill om du "bara skulle ner på stan"! själv kör jag Arlen Ness helställ i känguru, Kanon både på racern och 660:n

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
välkommen! , köp ett ställ som passar dig rätt, med andra ord gå till butik och pröva. alla ställ sitter olika beroende på storlek samt märke.

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Mm..., perforerat är att föredra. Sjukt varmt annars vissa dagar och man fryser aldrig när man kör bana iaf. Svettas!

O.M

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
CBR600RR
Tack för alla svar och välkomnande kommentarer. Jag har även varit runt och provat hjälmar, arai och agv satt verkligen skönt. Båda med storlek S. Den kändes tight men inte för tight, nog för att kunna tänja ut sig lite. Hur mycket skall man egentligen följa anvisningarna som att storlek S passar 55-56cm huvudomfång osv..? Jag mätte upp till 57cm och det skulle motsvara M, men det känns stort.

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Du skall mäta där hövvet är som fetast, men passar det inte så gör det ju inte det :p

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Tack för alla svar och välkomnande kommentarer. Jag har även varit runt och provat hjälmar, arai och agv satt verkligen skönt. Båda med storlek S. Den kändes tight men inte för tight, nog för att kunna tänja ut sig lite. Hur mycket skall man egentligen följa anvisningarna som att storlek S passar 55-56cm huvudomfång osv..? Jag mätte upp till 57cm och det skulle motsvara M, men det känns stort.

Den ska sitta tight över hela huvudet för den kommer att töja sig, mitt tips är att ha hjälmen på i butiken mer än två minuter, typ tjugo minuter för man känner inte allt på en gång, kasserat en agv 4000 kronors hjälm för den tryckte lite grann på öronen som inte kändes förrän 15-20 minuter men då gjorde det ont!!! Kolla med butikspersonalen och har de annan uppfattning så byt affär!!

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Jag kör med ett måttsytt helställ från PSI som sitter bra som fan. Enda nackdelen är väl att man inte kan lägga på sig för mycket under vinterhalvåret. :D Jag skulle verkligen rekomendera att få ett ställ måttsytt för att slippa eventuellt fladder/slack på vissa ställen och att det kanske sträcker eller är för trångt på andra. Jag fick mina mått tagna på en MC-mässa i Stockholm men jag googlade lite och enligt deras hemsida kan man ta måtten själv och skicka in om man inte bor i närheten.

http://www.psiscandinavia.com/wp/

kan inte annat än hålla med. Hälsa från Linus Tapper vid beställning.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Glöm inte att det ska sitta tajt. Har du kagge är det bara gilla läget när du får andnöd...... i början.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag skulle vilja säga att delat ställ är att föredra om man inte kör mycket bana. Det e smidigt att bara ta på sig jackan och dra ner till stan. Ska du stå i nån butik, i nån kö, etc, så är det inte så skönt att ha på sig helställ i 26 grader värme.

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Monster S4R
jag skulle vilja säga att delat ställ är att föredra om man inte kör mycket bana. Det e smidigt att bara ta på sig jackan och dra ner till stan. Ska du stå i nån butik, i nån kö, etc, så är det inte så skönt att ha på sig helställ i 26 grader värme.

Men om du inte behöver använda hela skyddsutrustningen är det ju inte längre än att du kan gå dit, och då behöver du inte svettas alls :arsele

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...