Skinnställ

Sujo

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2014
Hoj
Triumph Bonneville
Hej!

Snart dags att ge sig ut och en uppdaterad garderob hade inte varit fel! ;)

Detta med snygga skinnställ (2-delat) för dam har ju visa sig vara väldigt svårt att hitta. Tänkte om ni kan ha tips på var man kan finna dessa, runt Göteborgsområdet? Eller lite längre om så krävs... Har tittat på en del mc-sidor, men vill gärna prova grejerna live innan man beställer dessa från när och fjärran, sedan är det mesta svart dessvärre. Tacksam om man kunde få lite hjälp! :)

Specifikt söker jag efter en med färgkombinationen röd/svart/vit.
stella_gpplusr_leather_jacket_black_red_white.jpgbon22.jpg

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Hoj
En dekaltrimmad en..
Hej,
Varför provar du inte bara ut storlek för de märken du gillar (alpinestars och dainese?) i en butik och sen beställer du den modell/färg du vill ha på nätet?

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Johans MC, hissingen
Bike trollhättan i GBG, hisingen
Ahlqvist motor, sisjön/eklanda
Yamaha center, sisjön/eklanda

Vill oxå poängtera att jag tycker att det är rätt fult att åka och slita på butikens varor och expertis. För att sedan handla någon annanstanns.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Flera av dom uppräknade butikerna satsar inte på skinnställ längre. Dom har mest textilställ och diverse lösa svarta skinnjackor på lager.

Sujo

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2014
Hoj
Triumph Bonneville
Var på Johans idag, bara massa svarta tyvärr :( Har kollat flera hemsidor, bland annnat Bike i Trollhättan, men samma där. Eventuellt att de har mer på plats. Skall kolla upp de andra två förslagen! :)

Sedan söker väl många efter ett bra pris och skiljer det sig mycket är det väl klart att man söker sig efter ett bättre alternativ.

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Hoj
En dekaltrimmad en..
Vill oxå poängtera att jag tycker att det är rätt fult att åka och slita på butikens varor och expertis. För att sedan handla någon annanstanns.

Logiskt... "Hmm dom har inte vad jag vill ha, men jag måste köpa jackan jag precis provat för att jag har slitit på den":tummenupp

(I detta fall, om exakt det man vill ha finns kan jag hålla med om att handla lokalt.)

Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Tja, så här gjorde jag:

Jag ville ha 2-delat ställ från Lindstrands, eftersom jag behövde chey-jacka, samtidigt som brallorna behövde vara långa dvs. kill-brallor. Jag ville inte ha ett touringställ utan mer åt race-hållet.

Jag letade runt bland lokala handlare, utan att hitta den modellen i katalogen som jag ville ha. Vad jag däremot lärde mig var vilken storlek som passade. Till slut ringed jag Malung för att få reda på var jag kunde hitta jackan. De hade den på lager. Jag behövde bara be min lokala handlare ta hem den. Det gjorde jag. Han fick ta hem den i vitt. Det blev skitbra! :tummenupp

Tyvärr så har Lindstrands slutat med 2-delad raceställ för tjejer. Har bara helställ. Så nästa gång jag behöver skaffa ett ställ så finns det 3 alternativ:
- Köpa ett Held-ställ
- Skaffa helställ
- Måttbeställa och eget färgval

får se vad jag väljer när det blir dags... :rolleyes:

Sujo

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2014
Hoj
Triumph Bonneville
Tack för svaren!
Får väl helt enkelt göra så att jag försöker lista ut vilken storlek i vilken modell/märke som passar. Sedan beställa rätt färg där jag hittar en snygg. Tråkiga är att den som jag gillade från Alpinestars var out of stock, den från Dainese såg jag på deras hemsida förra året men inte detta... :/ Så har egentligen inte hittat rätt färger och butikerna har mest svarta. Kanske får kika på att måttbeställa med. Inte helt lätt detta har jag märkt! :)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tänkte om ni kan ha tips på var man kan finna dessa, runt Göteborgsområdet? Eller lite längre om så krävs... Har tittat på en del mc-sidor, men vill gärna prova grejerna live innan man beställer dessa från när och fjärran, sedan är det mesta svart dessvärre.
Jag var på Yamaha-center i helgen, de hade ett snyggt damställ som inte var helsvart, svor över att det inte var till herr. Tyvärr minns jag inte modell/färgsättning, men det borde räcka med att slå dem en signal.

Man kan ju fråga sig varför.. Säljer dåligt kanske?:confused::va:confused:
Både Yamaha och Johans sa till mig att det är ute och inte säljer särskilt bra längre.

Ja och nej vill jag säga. Som fullständig nybörjare har jag velat prata med flera säljare och försöka pröva så många modeller som möjligt för att få mig någon uppfattning. Av uppenbara skäl kan jag inte handla skinnställ från samtliga butiker jag har besökt.

Däremot är det fult att prova in ett specifikt ställ och sedan beställa det på nätet, det kan jag hålla med om. Men jag vill inte heller känna mig helt blåst som kund. Därför priskollar jag på nätet innan jag handlar i butik. Är det för stor prisskillnad försöker jag ge affären ett motbud, exempelvis internetpris+frakt+10%.

Som ett exempel testade jag hjälmar på johans mc (för jag har aldrig testat hjälmar innan), fastnade för en för 2500kr. När jag kom hem och tittade kunde jag beställa hem den för ~1900kr med frakt via amazon. Det känns inte rimligt med ett så stort påslag när Johans i sin tur tar hem hjälmarna på beställning istället för att ha dem i lager.

Med detta vill jag få sagt att problemet inte bara beror på kunden, utan även affären. Man måste ha en realistisk prissättning så att någon som jämför priser inte känner att affären försöker lura dem. Jag tror att de flesta är hyggliga och gärna köper i affären mot ett mindre extra påslag, så länge det känns rimligt.

Last edited:

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Massa vettig text..

Menar de fallen där folk åker och testar ut storlek, sen åker hem och klickar hem på nätet (utomlands oftast).
Många skidbutiker har löst detta fenomen genom att ta 200-300kr för hjälp med pjäxprovning.

Jag vet att slantarna är värda att vända på (student själv). Men det är detta fenomen som har lett till att du idag har svårt att hitta skinställ i butik idag pga dåligt utbud.

Sen så man kan ju fundera på vart de där extra hundra lapparna går. Bland annat är det den svenska momsen som går till bl.a. vår skola och sjukvård. Sen även möjligheten att handla lokalt.

Sen behöver man ju för den sakens skull inte handla på den dyraste butiken man hittar =)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Menar de fallen där folk åker och testar ut storlek, sen åker hem och klickar hem på nätet (utomlands oftast).
Hamnade i en relaterad situation. Prövade skinnställ i ett par butiker och hittade ett jag gillade, fast i fel färguppsättning.

Så jag kontaktar samtliga butiker och frågar om de skulle kunna tänka sig ta in skinnstället åt mig och hänvisar till tillverkarens hemsida. Jag har hittils fått ett svar och det var att jag skulle få betala drygt 600kr mer än när jag själv handlar från tillverkaren.

De priser jag ser hos tillverkaren är ju dessutom rekommenderade butikspriser, det är inte vad återförsäljarna faktiskt får betala.

Nu lyckades jag förhandla till mig att få samma pris, men i min mening borde samma pris vara en utgångspunkt och om något borde jag kunna förhandla priset neråt från det rekommenderade, inte till det rekommenderade.

Många skidbutiker har löst detta fenomen genom att ta 200-300kr för hjälp med pjäxprovning.
Jag tycker det här låter som en utmärkt idé. Men det förutsätter att butiken inte tar ut ockerpriser och också tillhandahåller ett sortiment stort nog att göra det värt 200-300kr.

Jag hade inte betalt 300kr för att få pröva ut en eller kanske två olika modeller av skinnställ i en affär. Då får de erbjuda ett större sortiment, dessutom behöver priserna tryckas ner något annars kan jag lika gärna beställa hem ett gäng ställ mot faktura och lägga provkostnaden och butikspriset på returfrakt.

Sen så man kan ju fundera på vart de där extra hundra lapparna går. Bland annat är det den svenska momsen som går till bl.a. vår skola och sjukvård.
Personligen anser jag redan att skattetrycket är för högt. Vill jag ha bättre skola finns det nog bättre vägar att ta än att handla produkter dyrt så vi får in mer moms.

Last edited:

Sujo

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2014
Hoj
Triumph Bonneville
Kollat på Dainese hemsida, men blir lite orolig över storlekar. Skall man gå efter vad man har i vanliga kläder, eller gå upp en storlek för att få plats med ryggskydd? Någon som har erfarenhet av de italienska storlekarna? Är 168 och 50-55 kg, funderade på en 42:a... Har kollat lite på size chart, men stirrat mig blind.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag tror att förklaringen är att den stora skaran mcförare använder olika typer textilställ idag. Då blir det mer lönsamt att fylla butiken med sådana. Att ta in en massa skinnställ i olika storlekar , färger och helställ eller 2 delat är inte speciellt lönsamt. Det är produkter som ofta får nya färgsättningar och då tvingas handlaren sälja ut dom gamla för halva priset. Har sett att det hänger skinnställ för 50-60 procent av nypris utan att bli sålda trots m-l storlekar. Det säger att det inte är någon rusning efter skinnställ. Det är en liten grupp som ofta kör sporthoj och på bana som är dom stora kunderna på skinnställ.
Det är en rätt opraktisk produkt för den stora skaran mc förare som använder sin mc till resor och pendling. Fördelen är hög säkerhet, men för många överväger nog bekvämligheten med en produkt som håller dig torr i den svenska sommaren

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Kollat på Dainese hemsida, men blir lite orolig över storlekar. Skall man gå efter vad man har i vanliga kläder, eller gå upp en storlek för att få plats med ryggskydd? Någon som har erfarenhet av de italienska storlekarna? Är 168 och 50-55 kg, funderade på en 42:a... Har kollat lite på size chart, men stirrat mig blind.

Jag kan inte ha något i damstorlek från Dainese. Allting är för smått. :gnissla Min 11-åriga dotter försökte prova ett skinnställ som var på rea i sin vanliga storlek (damstorlek), men kom inte i det. :gnissla

Jag tror att förklaringen är att den stora skaran mcförare använder olika typer textilställ idag. Då blir det mer lönsamt att fylla butiken med sådana. Att ta in en massa skinnställ i olika storlekar , färger och helställ eller 2 delat är inte speciellt lönsamt. Det är produkter som ofta får nya färgsättningar och då tvingas handlaren sälja ut dom gamla för halva priset. Har sett att det hänger skinnställ för 50-60 procent av nypris utan att bli sålda trots m-l storlekar. Det säger att det inte är någon rusning efter skinnställ. Det är en liten grupp som ofta kör sporthoj och på bana som är dom stora kunderna på skinnställ.
Det är en rätt opraktisk produkt för den stora skaran mc förare som använder sin mc till resor och pendling. Fördelen är hög säkerhet, men för många överväger nog bekvämligheten med en produkt som håller dig torr i den svenska sommaren

Det skulle verkligen behövas en specialbutik för oss sporthojs-entusiaster. När varje handlare ska täcka alla typer av åkare så hamnar en minoritet som vi på undantag. Jag blev grymt besviken när jag besökte Bike i Trollhättan att de inte hade större urval. Hade väntat mig något mer liknande Lelles i Uppsala. Än så länge är det nog Lelles bäst sorterade butik jag besökt. :tummenupp Ändå hade de inget skinnställ till mig. :( Men det löste sig till slut ändå. :)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag tror nog tyvärr framtidens specialbutik heter www.skinstall.com och ligger i typ Smålandsstenar inrymd i någon nedlagd industribyggnad med kundkrets i hela Norden. Marknaden är för liten lokalt.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Min iofs begränsade erfarenhet säger mig att ex ett Dainese stl 52 är bara aningen större än t.ex ett Lindstrands stl 50 är.

Det är med skinnställ som med hjälmar...man passar endera i Dainese, Held eller Spidi...eller vad det nu råkar vara. Ungefär som man Shoei-skalle o.s.v. Allt beroende på proportioner...

Held t.ex har möjlighet till individuell anpassning av vissa modeller...
[EDIT] Man får visst vara beredd att åka till Tyskland för passning. Vilket inte var så där väldigt uppenbart innan man kört konfiguratorn fördigt...men snyggt kan det bli...Kanske läge att shoppa lite pilsner och andra starkare drycker på en gång?[/EDIT]

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...