Skinställ för kortväxta...

ma-jkpg

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
I Jönköping
Hoj
Honda cbr 600f
Jag håller på att ta mitt kort och är ute efter ett skinställ som passar mig... Det enda problemet är att många säger att jag är för kort, så ett ställ skulle inte passa mig...
Jag är 155 cm och väger 51kg, men det måste väl finnas människor som har skinställ med samma längd/vikt som mig?? :(

Jag har provat vanliga skinnbyxor som en försäljare försökte pracka på mig, men känns osäkert att köra i så tunna byxor där det dessutom inte gick att sätta in några skydd...

Finns det någon som är i liknande storlek som mig här? och i så fall vad använder ni?
Vad är bäst, helställ eller tvådelat? eller kanske olika byxor och jacka ihopdragna med dragkedja? :3freak

Vore tacksam för lite hjälp...
 

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Avliden
Hoj
GSX-R1000 K4
ma-jkpg skrev:
Jag håller på att ta mitt kort och är ute efter ett skinställ som passar mig... Det enda problemet är att många säger att jag är för kort, så ett ställ skulle inte passa mig...
Jag är 155 cm och väger 51kg, men det måste väl finnas människor som har skinställ med samma längd/vikt som mig?? :(
Jag befinner mig i andra änden av samma problem och mitt tips är Jernbergs i Malung där kan du måttbeställa och designa både hela och delade ställ till klart överkommliga priser.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
ma-jkpg skrev:
Jag håller på att ta mitt kort och är ute efter ett skinställ som passar mig... Det enda problemet är att många säger att jag är för kort, så ett ställ skulle inte passa mig...
Jag är 155 cm och väger 51kg, men det måste väl finnas människor som har skinställ med samma längd/vikt som mig?? :(

Jag har provat vanliga skinnbyxor som en försäljare försökte pracka på mig, men känns osäkert att köra i så tunna byxor där det dessutom inte gick att sätta in några skydd...

Finns det någon som är i liknande storlek som mig här? och i så fall vad använder ni?
Vad är bäst, helställ eller tvådelat? eller kanske olika byxor och jacka ihopdragna med dragkedja? :3freak

Vore tacksam för lite hjälp...
gissar att det är ett damskinnställ du är ute efter!!
Frugan min är 157cm kort och väger 54kg. Vi köpte ett Dainese stl. 44 (italiensk stl. ca 34-36 svensk)till henne som passade pefekt, borde passa dig med! :tummenupp

Tvådelat om du inte kör mycket racing!!
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Då har vi samma problem! Jag är 156cm nämligen.

Men Du behöver inte måttbeställa. Både Dainese & Axo har skinnställ som passar. Du kan inte ha Alpinestars skinnställ, de gör storlekar ner till 34, vilket är för stort...

Dainese & Axo är lika i storlekarna, det är italienska mått så Du ska ha storlek 40. I svenska mått mätt är detta storlek 32! Det låter litet men så ska skinnställen sitta tajt för att skydda ordentligt. (Jag har 34/36 i vanliga kläder)

Dainese har många snygga tjejställ i storlek 40 (32) men jag föll för ett hos AXO. Det sitter kanon på mina 156 cm & 46 kg. Tyvärr så är Axo rätt dyra, men det var det värt för det sitter snyggt & sticker ut ur mängden... Jag gav 10.990 kr för mitt ställ, men det finns för runt 7-8000kr på Lelles om Du vill ha ett Dainese. På Lelles utanför Uppsala finns alltid några hemma i Din storlek :)


Så här ser mitt Axo ut:

http://www.axosport.de/imgdb/500x500/ps5046drw.jpg
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Behöver Du hjälp & tips hur man sänker en hoj sen så hör av Dig... Jag fick sänka min 6 cm för att nå ner *skratt*
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Rasorblade skrev:
gissar att det är ett damskinnställ du är ute efter!!
Frugan min är 157cm kort och väger 54kg. Vi köpte ett Dainese stl. 44 (italiensk stl. ca 34-36 svensk)till henne som passade pefekt, borde passa dig med! :tummenupp

Tvådelat om du inte kör mycket racing!!

Är inte det för långt i låren på henne? Jag har en tjejkompis som har ett Dainese storlek 44 (36), och hon är 168cm & väger 55 kg...
 

ma-jkpg

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
I Jönköping
Hoj
Honda cbr 600f
Maria1980 skrev:
Då har vi samma problem! Jag är 156cm nämligen.

Men Du behöver inte måttbeställa. Både Dainese & Axo har skinnställ som passar. Du kan inte ha Alpinestars skinnställ, de gör storlekar ner till 34, vilket är för stort...

Dainese & Axo är lika i storlekarna, det är italienska mått så Du ska ha storlek 40. I svenska mått mätt är detta storlek 32! Det låter litet men så ska skinnställen sitta tajt för att skydda ordentligt. (Jag har 34/36 i vanliga kläder)

Dainese har många snygga tjejställ i storlek 40 (32) men jag föll för ett hos AXO. Det sitter kanon på mina 156 cm & 46 kg. Tyvärr så är Axo rätt dyra, men det var det värt för det sitter snyggt & sticker ut ur mängden... Jag gav 10.990 kr för mitt ställ, men det finns för runt 7-8000kr på Lelles om Du vill ha ett Dainese. På Lelles utanför Uppsala finns alltid några hemma i Din storlek :)


Så här ser mitt Axo ut:

http://www.axosport.de/imgdb/500x500/ps5046drw.jpg





Skinnstället var skitsnyggt!!! :yoparty
Det är något åt det hållet jag letar efter... Jag lägger gärna ner lite extra pengar på stället från början, eftersom det känns som jag hellre byter hoj än ställ senare....
 

ma-jkpg

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
I Jönköping
Hoj
Honda cbr 600f
Maria1980 skrev:
Behöver Du hjälp & tips hur man sänker en hoj sen så hör av Dig... Jag fick sänka min 6 cm för att nå ner *skratt*

Hur mycket når du ner nu? Har du hela foten nere eller bara tårna... Känns osäkert att balansera hela mc´n på tårna eller??

Läste att man kunde ta ur en del av stoppningen ur sadeln oxå... Hur gjorde du?
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
ma-jkpg skrev:
Hur mycket når du ner nu? Har du hela foten nere eller bara tårna... Känns osäkert att balansera hela mc´n på tårna eller??

Läste att man kunde ta ur en del av stoppningen ur sadeln oxå... Hur gjorde du?

Jag når ner med tårna & lite av "trampdynan", inte hela foten. Men när man väl lärt sig hojen & känner sig säker, då räcker det som tur är :)

Jag har sänkt min hoj fram i gaffeln och även i bak genom att förlänga ett länkage mellan svingen och stötdämparen. Sen har jag även karvat ur sadeln... Det var enkelt, montera bara loss sadeln & pillra av skinnet från stommen, de sitter med små häftklammer som Du lossar lätt med en skruvmejsel (-). Karva bort en del av stoppningen, mest på sidorna & lite upptill med en kniv. (Ju smalare sadeln blir, ju mer får Du ihop benen, då når man bättre.) När Du karvat klart sätter Du bara tillbaka skinnet med en häftpistol igen :) Sadelsänkningen gör 1-2 cm på sitthöjden.
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
ma-jkpg skrev:
Skinnstället var skitsnyggt!!! :yoparty
Det är något åt det hållet jag letar efter... Jag lägger gärna ner lite extra pengar på stället från början, eftersom det känns som jag hellre byter hoj än ställ senare....

Det här racestället provade jag på Lelles, det är en 42:a (34), lite lite för stor i benlängden & armlängden. De tar hem den i storlek 40 om man vill men jag valde ju Axo istället...
 

Bifogat

  • Dainese.JPG
    Dainese.JPG
    78.6 KB · Visningar: 287

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Jag hade ett delbart ställ innan, Dainese Luce i storlek 42 (34), titta på bilden så ser Du att det blir på tok för långt i låren på oss korta & då hamnar inte knäskydden rätt om man vurpar... Ett för stort ställ skyddar inte ordentligt.

Det är mycket skönare med ett helställ. Det är ju en dragkedja i midjan för att kunna dela de tvådelade ställen, sen är det en gylf med ännu en dragkedja, en knapp, resår & sömmar m.m & jag tyckte att det skavde när jag körde länge. Magen ligger ju mot tanken & då vill man inte ha en massa sömmar & sånt som skaver. På det Axo jag har sitter dragkedjan på sidan :) Perfekt!
 

Bifogat

  • Luce (5).JPG
    Luce (5).JPG
    71.5 KB · Visningar: 432

ma-jkpg

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
I Jönköping
Hoj
Honda cbr 600f

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Maria1980 skrev:
Är inte det för långt i låren på henne? Jag har en tjejkompis som har ett Dainese storlek 44 (36), och hon är 168cm & väger 55 kg...

Nä sitter bra. Men det där beror på vilken årsmodell det är på skinnet. Jag köpte skinnställ två år i rad och fick gå ned en storlek sista året.... :confused: :va
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
ma-jkpg skrev:
Jag håller på att ta mitt kort och är ute efter ett skinställ som passar mig... Det enda problemet är att många säger att jag är för kort, så ett ställ skulle inte passa mig...
Jag är 155 cm och väger 51kg, men det måste väl finnas människor som har skinställ med samma längd/vikt som mig?? :(

Jag har provat vanliga skinnbyxor som en försäljare försökte pracka på mig, men känns osäkert att köra i så tunna byxor där det dessutom inte gick att sätta in några skydd...

Finns det någon som är i liknande storlek som mig här? och i så fall vad använder ni?
Vad är bäst, helställ eller tvådelat? eller kanske olika byxor och jacka ihopdragna med dragkedja? :3freak

Vore tacksam för lite hjälp...


Rekommenderar Arlen Ness. Har ett Claw i storlek Large och det sitter perfekt! Är 163,5 ståtliga centimeter så jag är ju inte direkt extremt lång... En ytterligare fördel med Arlen Ness-stället är att jag får ner mina höfter i det, och även låren... :gnissla
Iallafall Alpinestars tror jag har en mall på tjejer som plankor, långa och raka och platta. :va
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top