Skinställ, helt eller tvådelat??

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Tänkte införskaffa ett bätre beg alt. nytt skinnställ.
Så, vad säger ni, är tvådelade sämre än hela? Rimligtvis torde ett tvådelat ha fler svaga punkter..

Vad ska jag satsa på?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Var sak har sin plats.
Delat funkar bättre till vardags. Det går att gå i det och man kan som sagt när man känner för det använda bara jackan.

Helställ sitter bättre när man sitter på hojen och är säkrare då det inte delas lika lätt.

Ta ställningo välj eller köp båda :)

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Det är ju som sagts tidigare i stort sett bara när man inte kör som ett delbart är nödvändigt, lite otympligt när man far ut en sväng för att fika med hojgrabbarna å man har ett helt ställ och det kan väl tänkas att det är något lättare att ta av & på ett delat ställ.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
När man är ute och bränner vill man väl ha en så säker utrustning som möjligt, vill man åka och glassa i staden kan man åka i tröja. Kör på helställ det är även mycket snyggare,

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Jag kör 2-delat. Eftersom jag svettas ganska så mycket brukar jag nästan jämt ta av jackan vid längre pauser..Ha en överdel dinglandes var inget alternativ för mig. Däremot så är 2-delat känsligare och sämre säkerhetsmässigt. Polarn kör med helställ och trivs jättebra i det...

Så testa dig fram och prova...kan ju inte bli värre än fel :D

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Delat ställ för normalbruk av normalanvändaren. Ska du rejsa så är det helställ som gäller.

Det är skönt att kunna ta isär stället när man tar en paus, går på muggen etc och ur säkerhetssynpunkt så är det knappast nån skillnad - när krockenergin är så stor så dragkedjan slits upp så lär det inte spela nån roll ändå...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag kör i båda. För närvarande för att köra in mitt raceställ. Kommer knappast använda mitt helställ till gatkörning, finns ingen som helst anledning, det är bara obekvämt. Det delade stället är bekvämt och jag kan skriva under på att Arlen Ness dragkedjor - som är kända för att vara dåliga - håller för att glida på i ca 130 km/h och kraschar jag i högre hastigheter än så så tror jag att skinnställets mittdragkedja är mitt minsta bekymmer.

För gatkörning - delat, vilken dag som helst.

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Jag kör i båda. För närvarande för att köra in mitt raceställ. Kommer knappast använda mitt helställ till gatkörning, finns ingen som helst anledning, det är bara obekvämt. Det delade stället är bekvämt och jag kan skriva under på att Arlen Ness dragkedjor - som är kända för att vara dåliga - håller för att glida på i ca 130 km/h och kraschar jag i högre hastigheter än så så tror jag att skinnställets mittdragkedja är mitt minsta bekymmer.

För gatkörning - delat, vilken dag som helst.

www.bikeshop.se Probike i Oxskinn 2-delat för 3995:-

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Har ett av varje. Jag tycker ryggskyddet sitter mycket bättre under helstället, det fastnar liksom i skarven i det delade stället och vill åka upp lite för högt.

sportbike

Guest
Har ett av varje. Jag tycker ryggskyddet sitter mycket bättre under helstället, det fastnar liksom i skarven i det delade stället och vill åka upp lite för högt.

Håller med.
Ett helställ är dessutom bra att riva omkull utemöbler av plast med när man ska sätta sig,med en kopp kaffe i handen :D

maverick3

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2005
Hoj
Yamaha R1

Tjena, jag kör med berik helställ. Hade tidigare ett dainese 2 delat. Trivs mycket bra i mitt nya. Hur ofta är det man tar av sig sitt 2 delade ställ när man är ute och kör? Jag gjorde det knappt aldrig i alla fall.

Jag håller med om det här med ryggskyddet med, det sitter betydligt bättre under ett helställ.

Skinnställ under 3000? Hade nog satsat på något mer känt märke, vet inte hur pass mycket det skiljer på ställen, om de bara tjänar pengar på sitt varumärke. Men när jag beställde ett no name ställ blev det en retur tillbaka till säljaren. Kunde inte jämföra skydden i det mot vad jag hade innan + att passformen var skit.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Stoppa ner det långt i byxorna och knäpp dem först, annars är du för smal för ditt delade ställ... :)
Fast jag håller med, det sitter kvar bättre under helstället.

Håller med.
Ett helställ är dessutom bra att riva omkull utemöbler av plast med när man ska sätta sig,med en kopp kaffe i handen :D

:rofl :rofl

Last edited:

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Stoppa ner det långt i byxorna och knäpp dem först, annars är du för smal för ditt delade ställ... :)
Fast jag håller med, det sitter kvar bättre under helstället.

:rofl :rofl

Lite för smal är jag nog för det stället. Men ryggskyddet sitter bra tills man råkar böja sig fram lite för mycket, då åker ryggskyddet upp och måste tryckas ner i brallorna igen.

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Håller med.

I know that all too well...:huvet
Men måste säga att känslan av helt ställ, när det väl sitter på o du e bänkad på hojjen, e helt oslagbar. Det e värt besväret helt klart.
Kolla nya ställ som e förra årets model. Fyndade mitt Spyke ställ för halvapriset, 7000 spänn fick ja de för. Snåla inte på utrustningen, kommer bara ångra dig o köpa det du vill verkligen vill ha endå tillslut.

RRP Playboy

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
GS500f -rip CB -rip Honda CB500S Sport + BMX cykel
finns det någon här på sporthoj som har klotat och ångrar sitt köp av MC utrustning, skulle va intressant att få veta.

typ: fan för den där "J&#¤"la" Lidl hjälmen eller något liknande.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
finns det någon här på sporthoj som har klotat och ångrar sitt köp av MC utrustning, skulle va intressant att få veta.

typ: fan för den där "J&#¤"la" Lidl hjälmen eller något liknande.

Går åt andra hållet och måste säga att jag är mycket GLAD att jag köpte ett par SIDI boots med förstärkningar på sidan (för att man inte ska vrida fotleden), det märktes att dem kom till användning eftersom titanet var vridet åt sidan.
sidi_vertebra_race_red_large.jpg

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...