Skinställ, Hjälm val.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om en Arai passar ditt huvud kommer du trivas mycket bra i den hjälmen. Om inte Arai passar funkar förmodligen Shoei X-spirit bra. Satsa på att handla toppmodell, det är mycket som skiljer inuti (komfort) och det är värt pengarna.

Jag hade Xlite innan och har numera en RX7 (värsta Araien) och är så mycket mer nöjd med Araien så det finns inte.

Skinnställ tipsar jag om: Helställ, kängru och skydd på axel/knä som går att byta ut ifall man gör lättare marksyning. Spyke passar min kropp och har de attributen. Rekommenderas!

/ Jens

Stefan_Kga

Hellre ihjälkörd än omkörd = )
Gick med
17 Sep 2008
Hoj
-07 Yamaha Yzf-R6
Men som sagt jag är också lite mer inne på hel-ställ, Jag kör på ett helställ från berik och som alla andra tidigare har sagt så SKA man iväg o prova sig fram. Alla märken är ju olika i storlekarna. :)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ingen annan som har något skinställ eller hjälm att rekommendera???

1) Shoei XR-1000 eller X-Spirit är mina favorithjälmar. Snygga o med klockren passform. XR-1000 är inte världens tystaste hjälm kanske men så tourar jag inte heller.:D

2) Jag har alltid kört Dainese (T-age, Laguna Seca och Kirishima), även där handlar det om design och kvalitet. Dragkedjorna har även jag haft problem med men i övrigt så har grejorna funkat riktigt bra.

Diskussionen helställ kontra delat har förts många gånger på SH. Ur säkerhetssynpunkt är dragkedjan på ett delat ställ en svaghet vid marksyning. Har dock inte hört om så många fall den givit med sig men det brukar vara ett argument, precis som man hänvisar till passform på ställ och skydd när man jämför textilställ med skinn.

Ett helställ är däremot inte särskilt smidigt eller bekvämt i något annat sammanhang än när du sitter på hojen.

Ska köpa nytt ställ till våren och det lutar nog ändå åt ett helställ trots allt.

Last edited:

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Hoj
Cagiva Planet
så allväders jacka/byxa är inget att ha eller?
har köpt 125cc och ska köpa ställ/kläder. men vet inte om ja vill ha skinn eller allväders.
ni erfarna? va säger ni? ska köra mesta dels touring men blir väl en del kurvliggande lite senare.
Tacksam för svar! // Victor

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Tack Karl för dina ord.

Jag har sjuklig beslutsångest gällande hjälm.

Står mellan dessa två:
X-Lite X-802RR Start - http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=203_205_210&products_id=3990
Haft en lite tidigare modell och va hel nöjd.

SHOEI XR 1000 - http://www.mcpoolen.se/clothes/hjalmar/gf/shoei/xr1000/samtligabilder.html
Denna får bra kritik här.

Påverka mig lite nu i detta val! är så klyven.. :arsele :p
X-lite tycker jag har bättre aerodynamik än xr1000, på den moppe jag har och hur jag sitter.

A-star rc1 är väldigt bekvämt och klarar marksyning. skulle aldrig köpa berik igen. Som sagt alla tycker olika.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
1) Shoei XR-1000 eller X-Spirit är mina favorithjälmar. Snygga o med klockren passform. XR-1000 är inte världens tystaste hjälm kanske men så tourar jag inte heller.:D

Kapar tråden lite. Hur är storlek/passform mellan XR-1000 och X-spirit? Har kört med XR-1000 (XS) nu och funderar på att byta upp mig till X-Spirit.

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Personligen tycker jag som är tämligen "långsmal" att helställ sitter betydligt bättre än två-delade, har både och och har aldrig delat på det tvådelade. Dessutom "måste" man ju ha på sig ett helt helställ, det går inte att fuska så att säga. Köp helställ. Har förresten Dainese om det spelar någon roll.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har kört med flera Halvarsson-ställ, tvådelade, och vill aldrig ha något annat. Så sjukt bra kvalitet och stadig konstruktion.

Sparkdräkter är för barn och bana ;-)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...