skinställ vs ?

geesgbg

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2007
Hoj
Kawasaki zxr 750,Dnepr mt solo, Dnepr mt sida.
Sitter i funderingar nu när det börjar dra ihop sig. dock inte vädermässigt=(

men, blir en liten mc semester i sommar, kör idag med skinnställ, och funderar på alternativ, för faktum är att det kommer bli för jobbigt med skinn känner jag,. min mage har blivit för fet och jag har ett helvete att dra upp dragkedjan,skämt å sido, jag vill ha ett alternativ.

1. vad är det eg för skillnad på mx kroppskydden och racing ? hårdare glidytor på racing?

2.skillnad på mx byxor och race goretex. ? inga knäskydd i mx, men om jag kör med knäskydd?

ja ja, jag är öppen för förslag: vill att det ska vara lätt snyggt å smidigt. och givetvis säkert, men är medveten om att jag lämnar en del över när jag lämnar skinnet..

kör på!

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Gore-tex? Tycker jag funkar bra på semester.

Finns en hel uppsjö, både snygga och fula. Allt efter smak.:tummenupp
Om det...eller snarare när det regnar är det kalas. Vattenavvisande och dessutom vindavvisande. Det enda egentliga "felet" jag hittat är när jag kör över 130 km/h i regn...då slår dropparna igenom...mindre skönt. Men måste man köra så fort när det regnar..:va

Har varit omkull med det oxå....då byter man ut. För det är i regel bara flisor kvar....:hihi

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Gore-tex? Tycker jag funkar bra på semester.

Instämmer! Att inte behöva tänka på vädret överväger det faktum att man ser ut som en farbror i ett Gore-texställ. Dessutom är det mer flexibelt med Gore-texställ vad gäller att få i olika mycket kläder under beroende på hur kallt det är. Själv kör jag med rukka.

Tempo och körstil anpassas själklart efter det faktum att Gore-texställ inte skyddar lika bra som race-lädret.

// Fredrik

geesgbg

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2007
Hoj
ja, precis, det lutar väll åt goretex, dock hade det varit gott med ngt ännu lättare typ mx utrustning av ngt slag och kombination, och dragit på sig ett regnställ då det drar igång. siktar på och få lite regn.

e det helt otänkbart att köra med mx skydd ? byxorna är ju lite grövre iaf ? och ha knäskydd i.

sen ha en en väst som täcker armar osv.

ngn som kan beskriva mx utrustning vs road ? antar att det är en väsentlig skillnad eftersom ingen använder det=)

Last edited:

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Det går ganska bra att åka i mx-kläder, goretex, delatskinn eller raceställ.....men att kana på asfalten vill jag bara göra i ett raceställ av bättre kvalitet. MX-kläder och goretex trasas sönder.

Sitta på hojen och köra: Helt raceställ :tummenupp
Promenera eller sitta på cafe't: MX eller goretex :rolleyes:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
ja, precis, det lutar väll åt goretex, dock hade det varit gott med ngt ännu lättare typ mx utrustning av ngt slag och kombination, och dragit på sig ett regnställ då det drar igång. siktar på och få lite regn.

e det helt otänkbart att köra med mx skydd ? byxorna är ju lite grövre iaf ? och ha knäskydd i.

sen ha en en väst som täcker armar osv.

ngn som kan beskriva mx utrustning vs road ? antar att det är en väsentlig skillnad eftersom ingen använder det=)

Om jag har fattat det rätt så är tyget tunnare i MX-ställ än i ställ avsedda för vägbruk. Och det är ju tyget som ska skydda dig från att nöta ditt eget skinn mot asfalten om du går omkull. så jag skulle nog vara lite tveksam till att köra med MX-grejor.

Aleeeeeex!

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
gpr 125 -05 gianelli effektsystem
men de e vell ändå meningen att man ska ha mx skydd under mx stället? o dom borde vell skydda hyfsat bra iaf med tanke på att plasten i skydden elr va de nu kan vara för material, e ganska tjocka?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det går ganska bra att åka i mx-kläder, goretex, delatskinn eller raceställ.....men att kana på asfalten vill jag bara göra i ett raceställ av bättre kvalitet. MX-kläder och goretex trasas sönder.

Sitta på hojen och köra: Helt raceställ :tummenupp
Promenera eller sitta på cafe't: MX eller goretex :rolleyes:

Det där är en generalisering som inte riktigt håller. Det finns billiga ställ som trasas sönder direkt. Sen finns det lite dyrare varianter med cordura och kevlar invävt. Dom håller faktiskt enligt undersökningarna för minst lika mycket som skinnställen. Skillnaden är väl i så fall att ett skinnställ oftast ger likvärdigt nötmotstånd medan textilställen varierar ganska mycket. Så det gäller att ha koll på vad man köper.
Ett Gore-Tex ställ med väv som har hög slitstyrka är dyrare än att köpa ett skinnställ.

Sen är det ju egentligen så att Gore-Tex bara är membranet. Det som är intressant är ju om det är vanlig nylon, kordura, kevlar eller något annat skojigt material i tyget.

För övreigt vill jag inte kana på asfalten alls. Vare sig med skinn eller textilställ. Jag gillar ovansidan på hojen bättre. :tungan

men de e vell ändå meningen att man ska ha mx skydd under mx stället? o dom borde vell skydda hyfsat bra iaf med tanke på att plasten i skydden elr va de nu kan vara för material, e ganska tjocka?

Jo visst ger skydden ett visst skydd. Men om du kör om kull kommer du garanterat inte att glida bara på dina skydd. Att tro att det bara är knän och armbågar som kommer att ha kontakt med asfalten är inte realilstiskt.

Anledningen till att ställ för vägbruk har grövre textil är att asfalten och den högre farten gör att det ställs högre/andra krav på slitstyrkan. MX är ju lite tunnare för att det inte ska bli lika varmt och man har högre krav på rörlighet samt att det mestadels går i lägre hastigheter på underlag som inte är asfalt.

Last edited:

Aleeeeeex!

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
visst kanske dom är avsedda för att man ska klota på grus underlag... men 1 cm plast/skumplast elr va de nu va borde ju funka rätt bra.. tycker ja iaf.

sen menade ja inte att man bara ska ha bara skydds-väst/tröja, o de e ju klart att man inte ska ha bara skyddströjan/västen. de finns ju mer än bara mx västar:tummenupp

men mx skydden kanske är mer ämnade för "slag" istället för att man ska glida iväg på asfalten?

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Hoj
KTM 640
Goretex är det som fallar min in när de gäller semester.. då åker skinstället upp på galljen;)

geesgbg

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2007
Hoj
jag är med er alla =)
givetvis är det väll säkrare och åka med ett skinnställ,eller ett bättre goretex.

men jag vill komma ifrån det krångliga, vi ska kunna stanna lätt, fika gå runt lite. skall nämligen åka till ett gammalt arbetsområde till mig:balkan.

min ide är : ngn form av överkroppskydd som täcker armar osv. sen köra med ngn typ av goretex/vind -jacka
till benen kör jag med mina vanliga racestövlar, knäskydd och mx-byxor med kraftigare höftskydd/ilägg.. om det finns..

till detta ett lätt regnställ, samt förstärkningsplagg för nattåkning av typen underställ..

vad tror ni om det ? vansinnigt,godtyckligt, eller rent av safe =)

Aleeeeeex!

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
jag är med er alla =)
givetvis är det väll säkrare och åka med ett skinnställ,eller ett bättre goretex.

men jag vill komma ifrån det krångliga, vi ska kunna stanna lätt, fika gå runt lite. skall nämligen åka till ett gammalt arbetsområde till mig:balkan.

min ide är : ngn form av överkroppskydd som täcker armar osv. sen köra med ngn typ av goretex/vind -jacka
till benen kör jag med mina vanliga racestövlar, knäskydd och mx-byxor med kraftigare höftskydd/ilägg.. om det finns..

till detta ett lätt regnställ, samt förstärkningsplagg för nattåkning av typen underställ..

vad tror ni om det ? vansinnigt,godtyckligt, eller rent av safe =)

låter bra i mina öron iaf:tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ska du semestra iförd crossbrallor och crosströja så kommer du att frysa som en hund av fartvinden när det går fortare än 70kmh om det är kallare än 15 grader och blir genomblöt efter en minut i det första regnet som kommer. Crosskläderna är välventilerade för att man inte ska dö av värmeslag då man brottas med en hoj på en crossbana under ett kort heat. De är alltså inte avsedda att köra några timmar motorväg i ösregn med. Så att åka på semester iförd Mocycle Jeans skulle inte vara en sämre idé än att semestra iförd crossbrallor.

Dessutom så är inte crosskläder det minsta avsedda att vurpa på asfalt med.

Den skyddsjacka du länkar till skulle nog dock kunna användas under något vettigare ställ.

Mina egna erfarenheter säger mig att det inte finns något substitut för bra Gore-Tex grejer om man ska köra hoj i dåligt väder. Helst ska det vara av något större märke också. Vissa udda tillverkare kan fuska lite när det gäller att tejpa sömmar och liknande. Men man får ju även betala där efter då.

Vill man komma lite billigare undan så finns det halvvettiga kläder till lägre priser från Jofama/Halvarssons/Lindstrands, MP-ASU och Sinisalo.

Tänk då bara på att kläderna ska vara avsedda för ändamålet. Jag körde iväg på semester på brittiska öarna iförd ett ställ från Sinisalo som heter "Enduro" (med skyddsjacka och knäskydd under). Det stod "waterproof" på flera ställen på stället, men så fort det hade regnat mer än 15 minuter så var det som att sitta i en vattenpöl.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
visst kanske dom är avsedda för att man ska klota på grus underlag... men 1 cm plast/skumplast elr va de nu va borde ju funka rätt bra.. tycker ja iaf.

sen menade ja inte att man bara ska ha bara skydds-väst/tröja, o de e ju klart att man inte ska ha bara skyddströjan/västen. de finns ju mer än bara mx västar:tummenupp

men mx skydden kanske är mer ämnade för "slag" istället för att man ska glida iväg på asfalten?

Nja. Grejen är att skydden inte täcker hela kroppen. Knäskydden täcker knäna men du kommer garanterat inte att glida bara på knäna. Det sannolikaste är nog att du glider på rumpan (Om du glider) och där har du inga skydd. Har du ett tunnare tyg så kommer det att försvinna på nolltid och därefter är det rumpan som smetas ut på asfalten. :inteskönt

Det jag menar är att de skydd du har i kläderna sitter på särskillt utsatta eller utstickande delar. Som knän, armbågar, axlar mm. Dom sitter där delvis för att minska risken för krosskador på grund av slag. Större delen av kroppen skyddas bara av tyget och blir med andra ord betydligt sämre skyddade med MX-kläder än i ett ställ för väg. Dessutom hålls ju dina skydd på plats av tyget. Nöter du bort det så kommer ju inte skydden att sitta kvar och vips är du totalt oskyddad och naken tumlande på asfalten. :superdåligt

Aleeeeeex!

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Nja. Grejen är att skydden inte täcker hela kroppen. Knäskydden täcker knäna men du kommer garanterat inte att glida bara på knäna. Det sannolikaste är nog att du glider på rumpan (Om du glider) och där har du inga skydd. Har du ett tunnare tyg så kommer det att försvinna på nolltid och därefter är det rumpan som smetas ut på asfalten. :inteskönt

Det jag menar är att de skydd du har i kläderna sitter på särskillt utsatta eller utstickande delar. Som knän, armbågar, axlar mm. Dom sitter där delvis för att minska risken för krosskador på grund av slag. Större delen av kroppen skyddas bara av tyget och blir med andra ord betydligt sämre skyddade med MX-kläder än i ett ställ för väg. Dessutom hålls ju dina skydd på plats av tyget. Nöter du bort det så kommer ju inte skydden att sitta kvar och vips är du totalt oskyddad och naken tumlande på asfalten. :superdåligt

det finns faktiskt skydds-"shorts" som man har under kläderna... o varför skulle man tappa alla skydden när det har gått hål på tröjen elr byxan? va ja förstår så spänner man fast skydden på kroppen... kanske inte så svårt o lista ut men ändå:tungan http://www.oneal.com/catalog/index.php?cPath=40 :tummenupp

geesgbg

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2007
Hoj
tar en paus och tackar för bra tips å tankar! =)

dock ser jag inte vädret som ett problem. kommer att vara varmt. har stått uppluckad vintertid i trakterna så jag är van =) och regnställ kommer att brukas.

dock så lät ju shortsen som en nice grej och värda att lägga en tanke på.

då är jag inne på shorts, knäskydd byxor och stövlar på benen,.
sen ett helkropp övertill. och ngn form av winstopper.. bör ju funka?

och med funka menar jag inte att det är lika bra som skinn el goretex. men det bör ju räcka till.. och räcka till kan man ju dra i all sin oändlighet för man skulle ju kunna ta på sig en blydräkt.. är ni med mig ?

är jag dum ? =)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...